اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

به طور کلی بارکدها اطلاعات مربوط به یک محصول و کالای خاص را کدگذاری می کنند. در فروشگاه های خرده فروشی دو شکل رایج بارکد UPC یا کد جهانی محصول و کد 128 می باشند. این دو کد از نظر ظاهری فوق العاده بهم شبیهند اما کاربردهای کاملا متفاوتی دارند.

بارکد UPC به عنوان برچسب قیمت گذاری در فروشگاه ها استفاده می شود و از دو بخش متشکل می باشد: یک کد 12 رقمی و خطوط عمودی سیاه رنگ و موازی. این بارکد شامل اطلاعات اولیه کالا از جمله قیمت و محل تولید آن است.بارکد 128 اطلاعات گسترده ای را ذخیره می کند و اکثرا برای رهگیری کالاها مورد استفاده قرار می گیرد.

بارکد خوان مناسب برای مغازه های خرده فروشی

در دوره دیجیتال امروزی، بارکدخوان ها به یکی از تجهیزات فروشگاهی مهم در مغازه های خرده فروشی تبدیل شده اند. آنها زمان پردازش سفارش ها را تسریع می کنند، بنابراین می توانند بر روی رضایت مشتری ها تأثیر بگذارند. دقت این دستگاه ها بسیار بالاست و از وقوع خطاهای احتمالی توسط صندوق دار جلوگیری می کند.

اما کدام اسکنر بارکد مناسب فروشگاه شماست؟ مهم ترین عامل در انتخاب یک بارکدخوان، توجه به نیازهای شغلی می باشد. علاوه بر این، شما می توانید بهترین و گران ترین اسکنر موجود در بازار را بخرید، اما اگر سیستم فروشگاهی (POS) مغازه شما از آن پشتیبانی نکند، به دردتان نخواهد خورد. در واقع، تولید کنندگان بسیاری از سیستم های POS، دستگاه بارکد خوان سازگار با تجهیزات خود را به خریداران ارائه می دهند. ولی در صورتی که می خواهید بارکدخوانی جداگانه تهیه نمایید، یکی از مهم ترین نکات، همخوانی سخت افزارهای فروشگاهی شماست. اگر قبل از اقدام به خرید بارکد اسکنر موارد زیر را در نظر داشته باشید، بهترین تصمیم را خواهید گرفت:

فناوری اسکن

به طور کلی پنج نوع اسکنر بارکد در بازار وجود دارد که محبوب ترین آنها نزد صاحبان فروشگاه ها نمونه های زیر می باشند:اسکنرهای لیزری محبوب ترین و شناخته شده ترین بارکد خوان ها هستند. این بارکد اسکنر، از پرتوهای لیزری و یک سنسور تصویر استفاده می نماید تا بازتاب پرتوها را اندازه بگیرد و به کمک آنها اطلاعات نهفته در بارکد مورد نظر را استخراج کند. لیزر فقط می تواند بارکدهای ساده و تک بعدی را بخواند. این بارکدخوان ها امکانی برای شما فراهم می کنند تا بتوانید بارکدها را حتی از فاصله 30-5 سانتی متری (12-2 اینچ) اسکن نمایید.

قابلیت های اسکنر لیزری نسب به نمونه های تصویر بردار محدود تر است.اسکنرهای خطی (تصویر بردار) همانند انواع لیزری فقط می توانند تصاویر خطی را اسکن نمایند، اما این فرآیند را در طی مراحلی بسیار متفاوت و پیچیده تر انجام می دهند. اسکنر خطی در واقع یک عکس از بارکد می گیرد و سپس آن را تجزیه و تحلیل می کند. این قابلیت سرعت پردازش و اسکن را بالا می برد. از آنجایی که این دستگاه ها به جای بازتاب پرتوهای نور تصاویر را مورد بررسی قرار می دهند، به نور کمتری احتیاج خواهند داشت. قیمت این مدل ها نزدیک به اسکنرهای لیزری است، در عین حال که در زمینه دقت و کیفیت، عملکرد بهتری دارند.

بارکدها در صنعت خرده فروشی چه استفاده ای دارند؟

اسکنر دو بعدی (تصویر بردار) کارآمد ترین اسکنر موجود در بازار می باشند زیرا توانایی اسکن همه انواع بارکدها را دارند. قابلیت های فراوان این بارکدخوان ها، به شما اجازه می دهد تا بارکد را در همه جهات و زاویه ها اسکن نمایید. (برخی از تولید کنندگان از این اسکنرها به عنوان اسکنرهای همه جهته یاد می کنند.) این دستگاه ها همانند تصویر بردارهای خطی برای به دست آوردن اطلاعات نهفته در بارکدها، از آن عکس می گیرند. به کمک اسکنرهای دو بعدی حتی می توان بارکدها را از روی صفحه نمایش کامپیوتر نیز خواند.

با سیم یا بدون سیم؟

نکته مهم این است که حتی اگر اسکنرها از Wireless نیز پشتیبانی کنند، باز هم باید به رایانه متصل باشند. بنابراین وجود یک کابل که بتواند ارتباط اسکنر با سیستم فروشگاهی را برقرار نماید، ضروری است.
اسکنرهای بسیاری وجود دارند که از طریق فضاهای مبتنی بر وب (cloud) به فعالیت می پردازند. این دستگاه ها از بلوتوث برای اتصال استفاده می نمایند و می توانند به تلفن های همراه نیز متصل شوند. نرم افزار نصب شده روی بارکدخوان اطلاعات را جمع آوری کرده و در پایگاه داده ای سیستم POS شما ذخیره می کند.

انواع اسکنر بارکد از لحاظ ظاهری

دستی (Hand Held) این اسکنرها از سایرین رایج ترند و به اسکنرهای تفنگی نیز معروف اند. صندوق دار بارکدخوان را در دست می گیرد و به راحتی بارکدها را اسکن می کند.رومیزی یا نصب شده بر روی پیشخوان (Desktop- Counter Mounted) اسکنرهای رومیزی بر روی پیشخوان، کنار سایر سخت افزارهای فروشگاهی، نصب می شوند. صندوق دار باید بارکد را رو به روی سنسور نگه دارد تا عملیات اسکن به راه بیفتند.

دستگاه سیار (Mobile Device) این بارکد خوان ها محبوبیت کمتری دارند. این دستگاه کاملا شبیه به تلفن های هوشمند می باشد که هم می تواند بارکد را بخواند و هم اطلاعات را در کارت حافظه خود ذخیره نماید تا بعدا آنها را بارگیری کند یا مستقیما از طریق Wi-Fi به روز رسانی شود.سوالاتی که باید قبل از انتخاب اسکنر بارکد از خود بپرسید:

  • می خواهید چه نوع بارکدی را اسکن کنید (تک بعدی یا دو بعدی)؟ همان طور که گفته شد، نوع بارکد، اسکنر مناسب برای فروشگاه شما را تعیین می نماید.
  • میزان استفاده شما از بارکد اسکنر چقدر است؟ سرمایه گذاری برای خرید بارکدخوان گران قیمت که استفاده زیادی از آن ندارید، منطقی نیست.
  • شرایط محیطی فروشگاه شما چگونه است؟ به طور کلی اسکنرها دوام زیادی ندارند. بنابراین، اگر ممکن است این تجهیزات در فروشگاه شما در معرض رطوبت، نور خورشید، حرارت یا گرد و غبار قرار بگیرند، باید نمونه ای را انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشد. در بین انواع بارکدخوان ها، اسکنرهای لیزری دوام بیشتری دارند. اسکنرهای مقاوم تر، گران تر هم هستند اما در طی زمان منجر به کاهش هزینه های مالکیت (مثل هزینه تعمیر و تعویض قطعات) می شوند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>