اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

با توجه به رشد سریع صنایع مختلف، تجزیه و تحلیل داده های بارکدها از اهمیت بسیاری برخودار است. در سه دهه اخیر، در تکنولوژی بارکد خوان جهش ها و پیشرفت هایی رخ داده که یکی از حاصل های آن اسکنرهای لیزری چند پرتو می باشد.

اسکنر لیزری چند پرتو یا چند جهته (Omni-directional) چیست؟

بارکد خوان چند جهته، نوعی بارکد خوان است که اغلب آن را در کنار سیستم های مکانیزه فروش به کار می گیرند. در این تکنولوژی اسکن، مجموعه ای از پرتوهای مستقیم یا منحنی شکل، از جهت های مختلف با یک آرایش چند زاویه ای به بارکد تابانده می شوند. یک یا چند تا از این پرتوها خواهند توانست، علی رغم جهت گیری های متفاوت، از نوارهای سیاه و فاصله های سفید بارکد عبور نمایند.

این اسکنرها معمولا از منبع تابشی لیزری استفاده می کنند؛ اما برخلاف بارکد خوان لیزی تک پرتویی، آنها الگویی از پرتوها با جهت های مختلف را می سازند که این امکان را فراهم می آورد تا بارکدها را از زاویه های متفاوت بخوانند.بیشتر این بارکد اسکنرها یک آینه چند ضلعی چرخان و مجموعه ای از آینه های ثابت را برای تولید الگوهای اسکن پیچیده به کار می برند.

کاربرد اسکنرهای لیزری چند پرتویی

با توجه به شکل و پیکربندی بارکدخوان های لیزری چند پرتویی، آنها به وفور در فروشگاه های زنجیره ای یافت می شوند. وقتی که کالاها بر روی یک سطح شیشه ای تیره در حال حرکت رو به جلو هستند، این اسکنر بارکدهای موجود روی کالاها را می خواند. این نمونه ها به دقت می توانند حتی بارکدهای آسیب دیده و محو شده را اسکن کنند.

تکنولوژی اسکن

قبل از روی کار آمدن فناوری پرتوهای چند جهته، توانایی اسکن بارکد از زوایای مختلف به شدت محدود بود. اسکنرهایی که این قابلیت را داشتند دو مدل بودند. برخی از آنها از پرتوهای لیزری استفاده می کردند که به کمک تعدادی آینه در اطراف منبع تابشی، الگویی از خطوط اسکن متقاطع را به وجود می آوردند. و در نمونه های دیگر، از تکنیک های تصویر برداری برای گرفتن یک عکس از کل بارکد استفاده می شد.

تکنولوژی اسکن چند جهته، خطوط اسکن مجازی را به کار می برد. در واقع می توان گفت آنها تصاویری هستند که در امتداد خطوط گرفته می شوند. این الگو ترکیبی است از چهار طرح مختلف که در هر صد میلی ثانیه شکل می گیرد. هنگامی که بارکد خوان لیزری به اندازه کافی از بارکد تصویر برداری کرد، عملیات رمزگشایی صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده به سیستم کامپیوتری ارسال می گردند. تشخیص درست می تواند در طرح اول، دوم، سوم و یا چهارم رخ دهد.

انواع بارکد خوان های چند جهته

همان طور که می دانید، به طور کلی بارکد اسکنرهای لیزری فقط می توانند بارکدهای خطی یا تک بعدی را بخوانند و از پس اسکن بارکدهای دو بعدی بر نمی آیند. اما انواع چند پرتویی بارکد خوان های لیزری در دو مدل ارائه می گردند: بارکد خوان های چند جهته تک بعدی و بارکد خوان های چند جهته دو بعدی.
نمونه های تک بعدی بارکدهای خطی را از هر جهت می خوانند.

آنها برای اسکن کدهای EAN و UPC در مغازه های خرده فروشی بسیار مناسب هستند. در مورد سایر نمادشناسی ها، کدها باید نسبت ارتفاع به عرض مشخصی داشته باشند تا به راحتی خوانده شوند. محدوده اسکن بارکد خوان های دو بعدی چند جهته، علاوه بر کدهای خطی، نمادهای دو بعدی را نیز شامل می گردد.از نظر شکل ظاهری این بارکد خوان ها در انواع دستی، رومیزی و یا مدل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی دیده می شوند، در بازار عرضه می گردند.

مزایا نسبت به سایر نمونه های بارکد خوان

اسکنرهای لیزری چند جهته توانایی منحصر به فردی در خواندن بارکدهای آسیب دیده دارند. آنها می توانند بارکدی را اسکن نمایند که وضوح خوبی نداشته یا در اثر گرما، نور و آب بخشی از آن محو شده و از بین رفته است.به جهت قابلیت اسکن در زوایای مختلف، این بارکد خوان ها برتری قابل ملاحظه ای نسبت به سایر فناوری های اسکن بارکد دارند. این امر سبب می شود تا در محیط هایی که اسکن سریع از اهمیت برخوردار است، بارکد خوان های لیزری چند پرتویی به بهترین انتخاب تبدیل گردند.علاوه بر موارد فوق، می توان از مزایای این بارکد خوان ها به موارد زیر اشاره کرد:

کارایی بهبود یافته: بارکد خوان های چند جهته نسبت به سایر انواع بارکد خوان با سرعت و دقت بیشتری به فعالیت می پردازند؛ در نتیجه کارایی آنها افزایش می یابد.

کاهش خطاها: این اسکنرها، که آخرین نسل تکنولوژی اسکن بارکد به شمار می آیند، با نهایت دقت کدها را می خوانند. به همین دلیل، امکان وقوع خطا در عملیات اسکن بسیار پایین است.

صرفه جویی در وقت و هزینه ها: وقتی که همه کارها در یک کسب و کار به راحتی و بدون خطا پیش می رود، در هزینه های زیادی که ناشی از اشتباهات و خطاهای انسانی بودند، صرفه جویی می گردد.
علاوه بر این، سرعت بالای دستگاه بارکد اسکنر مانع از هدر رفتن وقت می شود. همچنین به روز رسانی خودکار موجودی کالاها در سیستم، به کمک نرم افزارهای مخصوص، دارای مزایای چشمگیری در جهت کاهش وقت می باشد.

خرید اسکنرهای لیزری چند پرتویی

می دانید که اولین شرط برای خرید هر کدام از تجهیزات دیجیتالی، آگاهی کامل از نیازهای کسب و کارتان است؛ این که می خواهید چه نوع بارکدهایی را اسکن کنید و در چه محیطی از بارکد اسکنر استفاده خواهید کرد. علاوه بر این که عملکردهای اسکنر بارکد انتخابی شما باید پاسخگوی نیازهایتان باشد، همخوانی آن با بودجه شما نیز مهم است. برخی از انواع بارکد خوان ها ممکن است نسبت به سایرین قیمت بالاتری داشته باشند، اما در مدت طولانی با کارایی خوب خود منجر به افزایش بهره وری و سود شغل شما شده و هزینه های مصرفی را جبران می کنند. همچنین طراحی بادوام و مقاومت بالای آنها به میزان قابل توجهی از هزینه های مالکیت می کاهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>