اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لب تاپ

صفحه کلیدها یکی از اصلی ترین لوازم جانبی کامپیوتر به شمار می آیند. در بسیاری از مواقع کار کردن با یک کامپیوتر بدون وجود صفحه کلید سالم تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. از آنجایی که تعویض کیبورد در لپ تاپ ها به اندازه کامپیوترهای رومیزی کار آسانی نیست؛ این سخت افزار در لپ تاپ ها به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز خواهد داشت.

دلایل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ

به طور کلی، از کار افتادن کیبورد لپ تاپ می تواند ناشی از 5 دلیل عمده باشد؛ شامل:

  • نصب درایور سخت افزار نامناسب: در این حالت امکان نصب مجدد یا به روز رسانی درایور وجود دارد.
  • گرد و غبار: تمیز کردن صفحه کلید باعث رفع مشکل شما می شود.
  • اتصالات اشتباه: در برخی موارد، لازم است لپ تاپ خود را باز کرده و کیبورد را دوباره متصل نمایید. چنانچه ایرادی در خود صفحه کلید وجود داشته باشد، باید آن را جایگزین کنید.
  • تنظیمات منطقه ای نادرست: اگر صفحه کلید برای استفاده در منطقه یا زبان اشتباهی تنظیم شده باشد، اختلالاتی در عملکرد آن به وجود خواهد آمد.
  • کیفیت ساخت پایین دستگاه

راهکارهایی برای تعمیر صفحه کلید لپ تاپ

راه حل های مختلفی برای رفع مشکلات و خرابی های کیبورد لپ تاپ وجود دارد. در این مقاله، به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت:

 لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی نمایید

قبل از هرگونه اقدامی، بررسی کنید که آیا خود سخت افزار مشکلی دارد یا این که یک اشکال نرم افزاری مانع از شناسایی کلیدها می شود؟لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی نمایید و کلید مربوط به بوت کردن سیستم عامل را فشار دهید. فرآیند بوت شدن سیستم عامل به عملیاتی اطلاق می گردد که یک کامپیوتر از زمان روشن شدن پشت سر می گذارد و در نهایت کنترل را به دست سیستم عامل می دهد تا برای کاربر قابل استفاده باشد.اگر نمی توانید این فرآیند را به انجام برسانید، احتمال این که با یک مشکل سخت افزاری روبه رو باشید بسیار بالاست. چنانچه راه اندازی سیستم عامل با موفقیت انجام شد، در خود ویندوز به دنبال مشکل بگردید.

درایور سخت افزار را به روز رسانی کنید.اگر به این نتیجه رسیدید که کار نکردن کیبورد لپ تاپ شما به دلیل نصف درایور نامناسب است، مشکل شما به راحتی با حذف و نصب مجدد آن برطرف خواهد شد. به روزرسانی درایور یکی از ساده ترین راهکارها برای راه اندازی مجدد کیبورد می باشد.ابتدا از طریق منوی start، وارد Device Manager شوید. روی گزینه نمایش داده شده کلیک کنید تا صفحه جدیدی نمایش داده شود. در اینجا فهرستی از دستگاه های مختلف را مشاهده خواهید نمود. گزینه Keyboards را انتخاب کرده و در فهرست مربوطه، روی نام صفحه کلید لپ تاپ خود راست کلیک نمایید.

پس از انتخاب گزینه Properties، صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این صفحه از میان تب های موجود، Driver را انتخاب کنید. در اولین قدم، روی گزینه Update Driver کلیک نمایید تا ویندوز عملیات به روز رسانی درایور جدید را آغاز نماید.به احتمال زیاد، پس از اتمام این مراحل، مشکل شما برطرف خواهد شد؛ در غیر این صورت، باید از طریق گزینه Uninstall Driver درایور را حذف کنید.بعد از پایان پروسه نصب، سیستم را Restart کرده و منتظر بمانید تا درایور مجددا نصب شده و مشکل کیبورد حل شود. گزینه Action > Scan for Hardware Changes به شما کمک می کند تا بدون نیاز به راه اندازی مجدد لپ تاپ، ویندوز را برای نصب فوری درایو آماده نمایید.

تنظیمات صفحه کلید را تغییر دهید

اگر برخی از دکمه ها کار نمی کنند یا نویسه های نادرستی را تولید می نمایند، بعد از این که متوجه شدید مشکل از سخت افزار نیست، باید تنظیمات صفحه کلید را تغییر دهید.برای مطابقت صفحه کلید با نویسه ها، باید تنظیمات منطقه ای دستگاه را پیکربندی کنید. در ویندوز 10 این کار با فشار دادن Windows + I و انتخاب Time & language > Region & language صورت می گیرد. در این مرحله، Next then Install را انتخاب کرده و تا نصب شدن زبان منتظر بمانید. در قسمت Region & language، برای انتخاب زبان جدید می توانید از منوی کشویی Languages استفاده نمایید.

علاوه بر این، اگر تنظیمات Repeat Delay کیبورد شما کوتاه باشد، امکان تایپ چند نویسه با فشار دادن یک کلید وجود دارد. با باز کردن منوی Start، انتخاب Control Panel و جستجوی Keyboard در گوشه سمت راست بالای پنجره به تنظیمات صفحه کلید خود بروید.از طرف دیگر، چنانچه بین فشار دادن یک کلید و نمایش نویسه روی صفحه نمایش تاخیری ملاحظه می کنید، باید تنظیمات Filter Keys را تغییر دهید. از منوی Start، Ease of Access را جستجو نموده و وارد آن منو شوید. پس از کلیک روی Make the keyboard easier to use، اگر Filter Keys روشن است، آن را غیر فعال نمایید و OK را فشار دهید.

کیبورد را تمیز کنید

یکی از ساده ترین کارهایی که باید برای نگهداری از سخت افزارهای کامپیوتری خود انجام دهید، تمیز نگه داشتن آنها می باشد. زمانی که از صفحه کلیدهای بی سیم و یا USB در کامپیوترهای رومیزی استفاده می برید، به راحتی خواهید توانست آن را پاک کنید؛ اما در مورد لپ تاپ شرایط کمی متفاوت است. زدودن یک کیبورد لپتاپ از گرد و غبار کار دشوارتری خواهد بود.برای تمیز کردن صفحه کلیدهای معمولی، آن را واژگون کرده و با ضربه زدن به پشت دستگاه گرد و غبار را از فضای بین کلیدها خارج می نمایند؛ اما آسیب به قطعات داخلی لپ تاپ حین ضربه زدن به پشت آن اجتناب ناپذیر است.

برای تمیز کردن صفحه کلید لپ تاپ خود، ابتدا آن را خاموش کرده و سپس به صورت برعکس طوری نگه دارید که صفحه کلید رو به میز قرار گیرد. به آرامی ضربات خفیفی به پشت دستگاه وارد کنید تا گرد و غبار بیرون بیایند. همچنین انگشتان خود را روی تمام کلیدها بکشید تا به وسیله آن ذرات باقی مانده خارج شوند. البته در صورت نیاز می توانید از فشار هوا برای پاک کردن کیبورد کمک بگیرید. علاوه بر این، محلول های تمیز کننده ای در بازار عرضه می گردند که به طور اختصاصی برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ تولید شده اند.

اتصالات صفحه کلید را بررسی نمایید.

در برخی از موارد صفحه کلید صدمه دیده و بر اثر ضربه های فیزیکی و یا شوک های وارده از بورد اصلی (مادربورد) جدا می گردد. تعمیر کردن لپ تاپ در این شرایط امکان پذیر خواهد بود اما اگر در این زمینه مهارت یا تجربه کافی ندارید، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

باتری لپ تاپ را بیرون بیاورید

گاهی اوقات باتری لپ تاپ، که در زیر صفحه کلید قرار گرفته، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر باتری شما قابلیت جابه جایی دارد، لپ تاپ را خاموش کرده و باتری آن را جدا نمایید. سپس دستگاه را به کابل برق متصل نموده و بدون باتری و فقط به کمک جریان برق متناوب از آن استفاد کنید. اگر در این شرایط مشکلی در کار با صفحه کلید مشاهده نکردید، ممکن است به تعویض باتری احتیاج داشته باشید.

صفحه کلیدهای جانبی را غیرفعال کنید

بعضی اوقات درایور صفحه کلیدهای دیگری که قبلا آنها را به دستگاه خود متصل نموده اید، می توانند در صفحه کلید اصلی لپ تاپ اختلال ایجاد کرده و به طور خودکار باعث غیرفعال شدن آن گردند. در Device Manager، روی View و سپس روی Show hidden devices کلیک کنید. به keyboards بروید و بعد از راست کلیک روی این گزینه، همه مواردی که HID Keyboard Device نامیده شده اند را حذف نمایید.

عملیات اسکن بد افزار را اجرا کنید

اگر هیچ یک از راهکارهای بالا مشکل شما را حل نکرد، ممکن است صفحه کلیدتان ویروسی شده باشد. در چنین شرایطی، به کمک یک نرم افزار آنتی ویروس خوب، عملیات اسکن بد افزار را اجرا کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>