اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیغ کاتر پلاتر

پلاترها نوعی پرینتر هستند که معمولا برای چاپ طرح های بزرگ، مثل طراحی های معماری، به کار می روند. قلم موجود در این دستگاه های چاپ به حرکت در می آید و گرافیک های مورد نظر را روی کاغذ طراحی می کند. پلاترها می توانند از بیش از یک قلم استفاده نموده و به این ترتیب رنگ های مختلفی را به کار ببرند.

دو نوع اصلی پلاتر وجود دارد: پلاتر تخت و درام. انواع تخت این دستگاه ها، از سیستمی استفاده می نمایند که کاغذ در آن ثابت بوده و یک قلم در چهار جهت حرکت می کند تا تصاویر را روی کاغذ بکشد. در سایر نمونه ها، با چرخش یک درام به بالا و پایین، کاغذ را به سمت چپ و راست حرکت می دهند. این باعث می شود که پلاترهای درام چاپ هایی کوچک تر از اندازه کاغذ تولید کنند.

کاتر پلاتر یا پلاترهای برشی

کاتر پلاترها همانند انواع دیگر پلاترها عمل می نمایند با این تفاوت که در این دستگاه ها، تیغه ای تیز جایگزین قلم شده است. این باعث می شود که پلاتر بتواند وینیل و سایر مواد با ضخامت کم را برای تولید انواع گرافیک ها برش دهد. عمق این تیغه ها با توجه به نوع ماده متغیر است.دستگاه کاتر پلاتر استفاده زیادی در صنعت تبلیغات، خودروسازی و ساخت تابلوها دارد. از پلاترهای برشی کوچک تر که به راحتی روی میزهای کار جا می گیرند برای بازارهای داخلی و تولید صنایع دسته بهره می برند.

روش کار کاتر پلاتر

کاتر پلاتر ساده ترین ابزار برش و احتمالا ارزان ترین آن می باشد. فقط کافی است طرح مورد نظر را بارگذاری کرده و سپس دستگاه را روشن کنید.تیغ کاتر پلاتر ورقه ای از مواد (کاغذ، فیلم پلی استر یا وینیل) که روی سطح صاف دستگاه قرار دارد را برش می دهد. کاتر پلاترها به یک کامپیوتر متصل می گردند که به نرم افزارهای تخصصی طراحی یا نقاشی مجهز است؛ به همین دلیل این طرح های مختلف به وجود می آیند. این نرم افزارهای کامپیوتری وظیفه ارسال طرح های لازم برای برش و ابعاد آنها را بر عهده دارند تا تیغه کاتر پلاتر بتواند به درستی برش های لازم را انجام دهد.

انواع تیغه کاتر پلاتر

تیغه دستگاه های پلاتر در سه زاویه متفاوت وجود دارند: 30 درجه، 45 درجه و 60 درجه.این زوایا بر عمق برش، که توسط تقاطع لبه برش و محور تعیین می شود، تأثیر می گذارند. بیشتر تولید کنندگان تیغه ها را با زاویه 45 یا 60 درجه می سازند.هنگام انتخاب زاویه تیغه، هدف تناسب آن با نوع مواد مصرفی شماست. اگر زاویه تیغه به اندازه کافی زیاد نباشد، برش به درستی انجام نشده و کیفیت کار پایین خواهد آمد. برعکس، اگر از تیغه 60 درجه برای برش همه مواد استفاده کنید، قسمت های زیادی از آن بی استفاده می مانند. همچنین در این حالت باید تیغه ها را بیشتر عوض نمایید؛ زیرا تیغه هایی که زاویه تیزتر دارند، سریع تر کند می شوند.

تیغه 30 درجه: این تیغه دارای کمترین زاویه می باشد؛ به همین دلیل سطح کمتری از آن هنگام چاپ در تماس با ماده قرار می گیرد. تیغه های 30 درجه روی مواد با ضخامت کم (در محدوده 2-1 میلی متر) و گرافیک هایی با اندازه استاندارد و همچنین مواد مقاوم تر، مانند پلی اتیلن بازتابنده یکپارچه، به درستی عمل می کنند.

تیغه 45 درجه: یک تیغه استاندارد وینیل 45 درجه می تواند اکثر وینیل های پی وی سی را، که ضخامت آنها حدود 5 یا 6 میلی متر است، به خوبی برش دهد.

تیغه 60 درجه: از این جهت که این تیغه تیز ترین زاویه را دارد و سطح برش آن بیشتر است، آن را برای برش مواد ضخیم تر استفاده می کنند. یک تیغه برش 60 درجه ای نیز از پس برش انواع موادی که ضخامت بیشتر از 6 میلی متر دارند به خوبی بر می آید.

تنظیم تیغه کاتر پلاتر

1- هنگامی که تیغه را در نگهدارنده قرار می دهید، باید به صورت دستی میزان بیرون زدگی آن از جایگاهش را تنظیم نمایید. اگر تیغه ای بیش از اندازه بیرون از نگهدارنده قرار بگیرد، سبب به وجود آمدن مشکلاتی در فرآیند برش خواهد شد؛ به همین دلیل باید نقطه شروع خوبی برای تنظیم عمق تیغه دستگاه کاتر پلاتر خود پیدا کنید. مهم ترین نکته آن است که تیغه باید به اندازه کافی از نگهدارنده بیرون باشد تا بتواند برش منظم و تمیزی را روی ماده مورد نظر انجام دهد. اگر می خواهید مواد ضخیم تری را برش بزنید، باید تیغه را کمی بیشتر از همیشه بیرون بگذارید.

2- هنگامی که عمق تیغه را تنظیم کردید، برای تنظیم فشار آن را درون نگهدارنده قرار دهید. از آنجایی که هر دستگاه کاتر پلاتر با دیگری تفاوت دارد و فشار براساس زاویه تیغه متغیر خواهد بود، توصیه می شود که برای این کار از تنظیمات پیش فرض کاتر پلاتر خود کمک بگیرید. می توانید از برنامه برش آزمایشی موجود در نرم افزار پلاترتان استفاده کنید. هدف این است که فشار را در نقطه تماس تیغه و ماده تنظیم نمایید.چنانچه فشار تیغه خیلی زیاد باشد، لایه آزاد کننده سیلیکون روی آستر قابل مشاهده خواهد بود. در چنین شرایطی، چسب روی الیاف کاغذ قرار گرفته و منجر به شکافته شدن آن در قسمت لایه آزاد کننده می گردد. اگر این اتفاق بیفتد، فشار باید کاهش یابد.

3- همانند فشار، میزان سرعت نیز ممکن است با توجه به مدل کاتر پلاتر و زاویه تیغه متفاوت باشد. دوباره توصیه می شود که با تنظیمات پیش فرض شروع کنید و در صورت ایجاد هرگونه مشکلی در فرآیند برش، سرعت دستگاه را کاهش دهید.اگر تمام این روند را طی کردید ولی باز هم نتوانستید به برش خوبی دست یابید، یک تیغه جدید را امتحان نمایید. قابل ذکر است که برای اطمینان از تنظیم صحیح کاتر پلاتر، باید هر بار که مواد جدیدی را در دستگاه قرار می دهید، برش آزمایشی را اجرا کنید.

خرید تیغه کاتر پلاتر مناسب

تیغه کاتر پلاتر، یکی از مهم ترین اجزای این دستگاه است؛ زیرا این قطعه دقت و قدرت برش را تضمین می کند. به بیان بهتر، تفاوتی ندارد که کاتر پلاتری که خریداری کرده اید سیستم ساده یا بسیار پیچیده ای داشته باشد؛ اگر تیغه نصب شده در دستگاه، نامناسب، اشتباه یا فرسوده باشد، یا این که آن را درست نصب نکرده باشید، نمی توانید از قابلیت های حقیقی دستگاه برش خود بهره ببرید.

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خرید تیغ کاتر پلاتر این است که توجه کنید تیغه (که به آن سوزن یا کارد نیز گفته می شود) با دستگاه شما سازگاری داشته باشد. به خصوص اگر قصد دارید آن را از یک برند دیگر تهیه کنید، مطمئن شوید که این تیغه برای کاتر پلاتر شما قابل استفاده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>