اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

همان طور که می دانید، بارکدها الگوهایی از نوارهای موازی سیاه و سفید هستند که در برخی نمونه ها، به همراه یک شماره یا مجموعه عدد بر روی بسته بندی اکثر کالاها و محصولات دیده می شوند. بارکدها اطلاعات مربوط به کالاها را در خود ذخیره می کنند.برای بهره گیری از این تکنولوژی، به دو دسته از تجهیزات دیجیتالی نیاز است: اسکنر بارکد یا بارکدخوان و دستگاه بارکد زن یا بارکد خوان.

اسکنر بارکد یا بارکدخوان

دستگاه اسکنر بارکد دستگاهی است که برای اسکن یا خواندن بارکدها به کار گرفته می شود. بیشتر مشاغل، اسکنرها را برای استفاده در مرحله پرداخت خریداری می کنند. با این حال، از آنها برای مدیریت موجودی نیز استفاده می گردد؛ چه در فروشگاه های کوچک و چه در انبارها و کارخانجات بزرگ.

انواع بارکد خوان

امروزه اسکنرهای متنوعی در بازار موجودند که از فناوری های مختلف اسکن پشتیبانی می نمایند. انواع متداول مورد استفاده، شامل یک منبع نور قرمز یا لیزر هستند که داده های برچسب بارکد را می خواند و آنها را به پایگاه اطلاعاتی موجود بر روی کامپیوتر منتقل می کند.اسکنرهایی که مشاغل مختلف به کار می برند در دو دسته عمده قرار می گیرند: تک بعدی یا خطی و دو بعدی.

اسکنرهای تک بعدی مدل های ساده تر و قدیمی تری هستند. از انواع آنها می توان به بارکد خوان های قلمی، لیزری و تصویربردار خطی CCD اشاره نمود. اسکنرهای دو بعدی علاوه بر بارکدهای خطی مرسوم، کدهای دو بعدی پیچیده تری مانند کد QR را هم اسکن می کنند. بارکد خوان های تصویر بردار دو بعدی جزء این دسته به شمار می آیند. پیشرفت های اخیر تکنولوژی، همچنین به تلفن های همراه هوشمند اجازه می دهد تا از طریق قابلیت دوربین خود به عنوان بارکد خوان عمل کنند.

چرا باید از بارکدخوان استفاده کرد؟

اسکنرها مانع از هدر رفتن وقت می شوند. اگر دستگاه های بارکد زن و بارکد خوان نباشند، صندوق دارها مجبور می شوند تمام اطلاعات کالاها را به صورت دستی وارد کامپیوتر کنند. همچنین، با استفاده از آنها امکان وقوع خطا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. چنانچه نتوانید سطح خدماتی که مشتری هایتان انتظار دارند را ارائه دهید، آنها را برای همیشه از دست خواهید داد. این سرعت و دقت در صنایع بسیار ضروری است و منجر به افزایش کارایی و سود می گردد.

بهترین نوع بارکد خوان کدام است؟

دستگاه بارکد اسکنری که می خرید به نوع بارکدی که با آن سر و کار دارید و همچنین بودجه شما بستگی دارد. بارکد خوان هایی که از طریق سیم به کامپیوتر متصل می شوند و از فناوری بلوتوث یا وایرلس پشتیبانی ندارند، ارزان تر از نمونه های بی سیم هستند. با این حال، اسکنرهای بی سیم برای صاحبان مشاغلی که در یک محیط ثابت کار نمی کنند، انتخاب بهتری به شمار می روند. همچنین مشاغلی که می خواهند بارکد کالاهای بزرگ و سنگین را بخوانند، می توانند از این مدل ها بهره کافی ببرند.هر کدام از انواع بارکدخوان ها مزایای منحصر به فردی دارند. هنگام خرید دستگاه بارکد خوان و بارکد زن، باید به نیازهای شغلی خود توجه داشته باشید.

بارکد خوان یا لیبل پرینتر

برخلاف پرینترهای خانگی معمولی، پرینترهای چاپ بارکد باید توانایی چاپ روی مواد مختلف را داشته باشند. این مواد اغلب شامل پلاستیک یا کاغذهای حساس به حرارت هستند. این مواد، از مقاومت و دوام بالایی برخورداند و طول عمر آنها نسبت به کاغذهای معمولی بسیار بیشتر است.در برخی شرایط، لیبل پرینتر باید از نرم افزارهای پیشرفته ای پشتیبانی کند. برخی از این نرم افزارها می توانند اطلاعات موجود در پایگاه داده ای را رمز گذاری کرده و به شکل نمادهای بارکدی درآورند.

بارکد خوان چگونه کار می کند؟

وقتی که اتصال چاپگر لیبل زن به کامپیوتر توسط شبکه یا رابط های کابلی برقرار گردد، اطلاعاتی که باید روی برچسب ها چاپ شوند را از پایگاه داده ای دریافت می کند. این اطلاعات توسط خود پرینتر تفسیر و پردازش شده و سپس چاپ می شوند.

چاپ حرارتی مستقیم

در محیط هایی که دمای هوا کنترل می شود، لیبل پرینترهای حرارتی مستقیم می توانند مناسب باشند. چاپ این پرینترها در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاوم نیست و طول عمر کوتاهی هم دارد. رسانه های چاپی آنها نیز نسبت به محیط خود بسیار حساس هستند. با توجه به ماهیت مواد مورد استفاده در چاپ، در صورت قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا گرما، رنگ برچسب ها تیره می گردد.

در حین چاپ، هد در تماس مستقیم با کاغذ بارکد خوان است؛ در نتیجه از گرما و فشار برای ایجاد برچسب ها استفاده می شود. هد چاپی پرینترهای حرارتی مستقیم دارای ماندگاری بیشتری می باشد. به علاوه، از آنجایی که ریبون های جوهر استفاده ای در این تکنولوژی ندارند، هزینه مالکیت این پرینترها پایین می آید.

چاپ حرارتی انتقالی

با بهره گیری از این تکنولوژی، برچسب هایی با کیفیت بالا و با ماندگاری طولانی بیش از یک سال تولید می شوند. پرینترهای لیبل زن حرارتی انتقالی از گرما برای انتقال جوهر ریبون های کربنی بر روی رسانه چاپی استفاده می نمایند؛ این بدان معناست که رسانه چاپی لازم نیست به گرما حساس باشد و می تواند در معرض تابش مستقیم نور خورشید و گرما قرار بگیرد. (برخلاف رسانه های چاپی مورد نیاز در پرینترهای حرارتی مستقیم) اما با توجه به نوع رسانه، ریبون جوهر و هد پرینتر باید تعویض گردند.

انواع دستگاه های بارکد خوان

  • بارکد خوان رومیزی: این نمونه ها، پرینترهای چاپ بارکد کاربر پسند کوچکی هستند که برای چاپ برچسب هایی با حجم کم استفاده می شوند. مهم ترین مواردی که هنگام خرید پرینترهای رومیزی باید به آن توجه کنید تکنولوژی چاپ، اندازه برچسب و سرعت چاپ می باشند. این پرینترها به خوبی به نیازهای صنایع حمل و نقل، فروشگاه های خرده فروشی و محیط های بهداشتی پاسخ می دهند.
  • بارکد خوان صنعتی: این دستگاه ها معمولا در صنایعی که شرایط محیطی نامساعدی دارند، از جمله انبارهای رو باز و خط تولید کارخانه ها، دیده می شوند. بدنه این دستگاه ها در برابر آسیب های احتمالی مقاوم شده است. همچنین می توان برچسب هایی با تعداد بالا توسط آنها چاپ نمود.

کدام بارکد خوان مناسب شماست؟

با وجود طیف گسترده ای از پرینترهای لیبل، درک این که کدام پرینتر با نیازهای کسب و کار شما هماهنگی دارد آسان نیست. در اولین قدم تعیین کنید که به چه منظوری به پرینتر نیاز دارید. یعنی این که چه نوع بارکدی را می خواهید چاپ کنید و میزان استفاده شما از پرینتر چقدر خواهد بود. همان طور که گفته شد، هر کدام از پرینترهای بارکد حرارتی انتقالی و مستقیم کاربرد متفاوتی دارند.

تصور می گردد که استفاده از تکنولوژی چاپ حرارتی انتقالی هزینه بالاتری دارد و قطعات پرینتر باید مرتب تعویض شوند. اما در عین حال این تکنولوژی چاپ های شفاف تر و باکیفیت تری را ایجاد می نماید.عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که در انتخاب بارکد خوان تأثیر می گذارند؛ از جمله نیازهای نرم افزاری و درایوها، گزینه های اتصال، قابلیت برش برچسب، محدودیت های محیطی و عملکردهای اختصاصی دستگاه.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>