اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دستگاه کپی


دستگاه کپی آنالوگ

دستگاه کپی آنالوگ از روش سنتی زیروگرافی (عکس برداری و کپی برداری ازترسیمات به وسیله اثر نور برروی کاغذ و غیره) برای کپی برداری از یک سند استفاده می کنند. در این روش از ترکیب کردن الکتریسیته ساکن و تونراستفاده می شود.پس از این که کاربر سند مورد نظر خود را روی شیشه دستگاه قرار داد و دستور آغاز فرآیند را توسط فشردن کلید استارت صادر کرد، کاغذ کش یک برگ از کاست کاغذ می گیرد و وارد پروسه کپی می کند. همزمان لامپ روشن می شود و بر قسمتی از سند اصلی نور می تاباند.

انعکاس نور به روی یک آینه می افتد. آینه طوری قرار گرفته که تصویر را روی درام دستگاه کپی که در حال چرخیدن است منتقل کند. به همین صورت لامپ با تغییر مکان به دیگر قسمت های سند اصلی نیز نور می تاباند و تصویر سند به درام منتقل می شود. نوار حساس به نورِ (فوتوسِنسِتیو) درام به نور ساطع شده واکنش نشان می دهد، و تصویر توسط نور به صورت قسمت های فعال و غیر فعال روی نوار درام شکل می گیرد. یکی از سیم ها (Charge Corona) در قسمت هایی که نور روی درام فعال کرده الکتریسیته ساکن تولید می کند.

عملکرد این قسمت بسیار مشابه جذب تکه های کاغذ توسط خودکار است که تقریبا همه مشاهده کردند. به این صورت که خودکار را چندبار و سریع به موی سر می کشیم. موی سر روی خودکار الکتریسیته ساکن ایجاد می کند. و سپس وقتی خودکار را نزدیک به تکه های کاغذ می کنیم آن ها را جذب می کند. دقیقا همین اتفاق توسط سیمی که گفته شد روی نوار درام می افتد. اما تفاوت درام در این است که می توان آن را به صورت انتخابی شارژ کرد.

یعنی همانطور که گفته شد الکتریسته ساکن فقط روی قسمت هایی از نوار درام که نور آنجا را فعال کرده تولید می شود. و بقیه سطح نوار غیر فعال می ماند و چیزی جذب نمی کند. نوار درام هم دقیقا مطابق با تصویر فعال می شود. سپس درام در حال چرخش از یونیت تونر عبور می کند و قسمت های فعال که دارای الکتریسیته ساکن می باشند تونر را جذب می کنند. پس از آن درام می چرخد و به کاغذ سفید که توسط کاغذ کش و رولر به همان قسمت منتقل شده می رسد.

در این قسمت سیم دیگری (TransferCorona) تونرهای جذب شده روی درام را از نوار درام جدا و به همان صورت به سطح کاغذ منتقل می کند و تصویر روی کاغذ شکل می گیرد. درام همچنان به چرخش خود ادامه می دهد و به بلید و مگنتیک رولر می رسد تا سطح درام برای فتوکپی بعدی تمیز و عاری از تونر و همچنین شارژ الکتریکی باشد. بلید با تماس فیزیکی با سطح نوار، تونرهای مانده روی نوار را جدا می کند و مگنتیک رولر سطح درام را از الکتریسیته ساکن خنثی می کند.

کاغذ حاوی تونر نیز به مسیر خود ادامه می دهد و وارد یونیت فیوزر می شود. فیوزر که غلطک بالایی آن گرما تولید می کند، پلاستیک های تونر را ذوب کرده و پیگمنت های جوهر آن را روی کاغذ آزاد می کند. سپس فیوزر جوهر را روی کاغذ پرس می کند و در نهایت کاغذ به سمت خروج و سینیِ کاغذ هدایت می شود.

دستگاه کپی دیجیتال

دستگاه کپی دیجیتال، خصوصا در زمینه نحوه چاپ، خیلی متفاوت از دستگاه های آنالوگ عمل نمی کنند. اما به صورت کلی دو نوع مکانیزم برای چاپ در دستگاه های کپی وجود دارد؛ چاپ لیزری و چاپ جوهری. در هر دو روش، می توان از اسکنر لیزری در دستگاه های دیجیتال استفاده کرد. در فتوکپی های دیجیتال، اسکنر اساسی ترین قسمت دیجیتال دستگاه است اما دستگاه کپی دیجیتال چگونه کار می کند؟

همانند یک کپی آنالوگ، با قرار دادن نسخه اصلی روی شیشه، انجام تنظیمات مورد نظر و فشردن کلید استارت فرآیند چاپ آغاز می شود. کاربر می تواند تعداد صفحات مورد نظر، اندازه صفحه و بقیه موارد را از طریق یک کنترل پَنل دیجیتال اداره کند. زمانی که کاربر دستور آغاز فرآیند را صادر می کند، کاغذکش یک برگ از کاست کاغذ می گیرد و وارد پروسه کپی می کند. همزمان لامپ روشن می شود و بر قسمتی از سند اصلی نور می تاباند.

انعکاس نور به روی یک آینه می افتد. به همین صورت لامپ با تغییر مکان به دیگر قسمت های سند اصلی نیز نور می تاباند. اما تفاوت دستگاه های دیجیتال از این قسمت پر رنگ می شود. برای درک بهتر ادامه روند باید با دو قسمت مهم آشنا شد؛ CCD و RIP.

دستگاه کپی CCD

CCD مخفف واژه Charged Coupled Device است. ابزاری است که از تعداد زیادی عناصر حساس به نور تشکیل شده است. نوری که به CCD می تابد باعث می شود تا دیود های روی این قطعه پالس های الکتریکی تولید کنند. هرچه نور روشن تر باشد ولتاژ پالس های تولید شده بیشتر می شود. دیودی که نور به آن نتابد پالس الکتریکی تولید نخواهد کرد. این عدم وجود پالس الکتریکی رنگ سیاه تلقی خواهد شد و بلعکس آن رنگ سفید. بنابراین CCD قسمت های روشن و تاریک تصویر اصلی را تبدیل به مناطقی از ولتاژهای قوی و ضعیف می کند. و در نهایت این ولتاژها را تبدیل به سیگنال می کند.

دستگاه کپی RIP

RIP مخفف واژه Raster Image Processor است. این قطعه سیگنال های تولید شده توسط CCD را تبدیل به تصویر رستر (Raster Image) می کند. این نوع تصویر مانند تکنولوژی صفحه مانیتور که پیکسل پیکسل است به صورت نقطه نقطه شکل می گیرد. اندازه و نوع چینش نقطه ها مناطق روشن و تاریک تصویر را شکل می دهد.اکنون به ادامه روند چاپ در دستگاه های دیجیتال می پردازیم. همانطور که گفته شد نحوه تصویربرداری از سند در دستگاه دیجتال مشابه همان عمل در فتوکپی آنالوگ است. اما نور منعکس شده از تصویر به روش دیگری پردازش می شود.

در این قسمت نور به CCD منتقل می شود و این قطعه باریکه های نور را به سیگنال تبدیل می کند. این سیگنال های آنالوگ برای تبدیل شدن به سیگنال های دیجیتال به RIP منتقل و در آنجا پردازش می شوند. این قطعه که یک پردازشگر است این سیگنال ها را تبدیل به تصویر رَستر می کند و این تصویر در حافظه ذخیره می شود. تصویر به دست آمده مطابق تنظیماتی که کاربر قبل از آغاز فرایند انجام داده نیز می تواند پردازش شود. از قبیل روشنی یا تازیکی، افقی یا عمودی و غیره.

تغییر مکان لامپ در دستگاه کپی بیشترین زمان را صرف می کند و دستگاه های دیجیتال می توانند تصاویر را خیلی صریع ذخیره کنند، در نتیجه این ذخیره سازی نسخه های کپی می توانند چند برابر و به صورت فراوان تولید شوند. پس از پایان پردازش، RIP سیگنال را به بخش چاپ دستگاه کپی منتقل می کند.

در دستگاه های لیزری سیگنال ها از طریق یک تفنگ لیزری و به صورت خط های نوری به درام منعکس می شود تا تصویر به صورت الکتریسیته ساکن روی درام شکل بگیرد. دقیقا همانند عملکرد پرینتر لیزری و ازین لحظه به بعد پروسه همان است که در دستگاه کپی آنالوگ اتفاق می افتد. در پرینترهای جوهرافشان RIP سیگنال را به یک مدار الکتریکی منتقل می کند که حرکت های افقی و تولید گرمای هد را کنترل می کند. دقیقا همانند عملکرد پرینتر جوهرافشان.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>