اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آنتن

آنتن وایرلس، یکی از قطعات سخت افزاری است که برای ارسال و دریافت امواج رادیویی در شبکه به کار می رود.آنتن وایرلس، سیگنال الکتریکی را از اکسس پوینت دریافت می کند، سپس آن را بر اساس ساختار فیزیکی خود منتشر می نماید.

هر آنتن، شامل ساختار فیزیکی خاص خود است. لازم به ذکر است المان های به کار رفته در این آنتن ها، به فرکانس امواج بستگی داشته و ابعاد آن متناسب با طول موج آنتن است.برای درک بهتر مطلب، باید خاطر نشان کرد یک آنتن وایرلس، در توان خروجی سیگنال ها تغییری ایجاد نمی کند.کار آنتن وایرلس این است که قبل از دریافت سیگنال، آنها را به صورت امواج رادیویی متمرکز می نماید و سپس در جهات مختلف منتشر می کند.

توانایی آنتن در متمرکز کردن امواج رادیویی، آیتم مهمی است که به نام بهره آنتن شناخته می شود. متخصصان و کارشناسان این عرصه، این آیتم را بر اساس انتهای مرجع ایزوتروپیک یا دی پل می سنجند.آنتن وایرلس، در انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:آنتن ایزوتروپیک، آنتن دی پل، الگوی تابش، نحوه تفسیر نمودار تابش و بیم آنتن

آنتن ایزوتروپیک Isotropic Antenna

ایزوتروپیک، نوعی آنتن ایده آل است که در شبکه های کامپیوتری به کار می رود. این نوع آنتن وایرلس فقط به صورت سه بعدی ترسیم می شود و برای اندازه گیری بهره دیگر انواع آنتن مورد استفاده قرار می گیرد.شکل ظاهری آنتن ایزوتروپیک به صورت کروی است. این امر موجب می شود که امواج رادیویی در تمامی جهات به صورت یکسان به آن بتابند. بنابراین، بهره این نوع آنتن در نقطه ای است که بیشترین مقدار امواج متمرکز شده اند.

آنتن دی پل Dipole

این نوع آنتن از نظر نوع تابش، شباهت زیادی به آنتن ایزوتروپیک دارد. در این نوع آنتن وایرلس، دو المان فیزیکی به کار رفته که طول موج آنتن را به نصف کاهش می دهد.آنتن وایرلس دی پل، در بسیاری از اکسس پوینت ها به کار رفته است. لازم به ذکر است که دی پل در بسیاری موارد به عنوان معیار سنجش بهره دیگر انواع آنتن مورد استفاده قرار می گیرد.

الگوی تابش چیست؟

نحوه تابش سیگنال توسط آنتن، الگوی تابش یا الگوی انتشار می باشد. الگوهای تابش مختلفی برای مدل های متنوع آنتن وایرلس وجود دارد.به علاوه چنانچه یک آنتن از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی نماید، الگوی تابش هر فرکانس متفاوت خواهد بود.دانشمندان برای نمایش الگوی تابش از نمودارهای Azimuth و Elevation استفاده می کنند.

  • نمودار Azimuth: انتشار سیگنال ها در زاویه افقی را نشان می دهد.
  • نمودار Elevation: شیوه انتشار سیگنال ها را در زاویه عمود مشخص می نماید.

روش های خاصی برای تفسیر نمودار تابش وجود دارد. اما طبق یک قانون کلی، به ازای کاهش هر 6 دسی بل، مسافت طی شده توسط سیگنال رادیویی را نصف می کنند.همچنین در ازای کاهش 10 دسی بل، مسافت سیگنال 70 درصد کاهش می یابد.

بیم آنتن

بیم آنتن، زاویه است که آنتن وایرلس پس از متمرکز کردن امواج رادیویی، تحت آن تابش می دهد. برای درک بهتر موضوع باید گفت هر چه زاویه بیم کمتر باشد، بهره آنتن بیشتر شده و آنتن می تواند امواج را با تمرکز بیشتری ارسال کند.برای محاسبه این آیتم کافی است به نمودار تابش مراجعه کنید و دو نقطه با فاصله 3 دسی بل از بهره آنتن را بیابید. مرکز دایره نمودار را به این دو نقطه متصل کنید. زاویه میان این دو خط، زاویه بیم آنتن خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>