اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سفر_در_دوران_کرونا2
چگونه در دوران کرونا سفر هوایی ایمن داشته باشیم؟
شروع ویروس کرونا در مدتی کوتاه کل دنیا را وادار به تغییراتی کرده اساسی کرده است که قطعا این تغییرات تاثرات بلند مدتی از خود باقی می‌گذارد.
بدون در نظر گرفتن مقوله سلامتی افراد که به حوزه پزشکی مربوط می‌شود بسیاری از وجوه زندگی افراد مثل صنایع و مشاغل مختلف در این دوران ضرر های ناشی از شیوع ویروس کرونا را تجربه کرده اند یکی ازاین حوزه ها صنعت گردشگری است که گویا قرار است تا زمانی که کاملا نا معلوم است با این تغییرات دست به گریبان باشد.
امارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و شورای جهانی سفر (WTTC) حکایت از ان دارد که دقیقا در برهه ای که برنامه ریزی ها در راستای رونق مشاغل و کار افرینی در صنعت گردشگری و حتی اداری در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته بود.
ظهور وشیوع ویروس کرونا باعث نابودی 50 میلیون شغل در این صنعت شد به گونه ای که در حال حاضر دو سوم درامدهای جهان حاصل از صنعت گردشگری کاهش پیدا کرده است.
کشور خودمان ایران هم در این ایام وضعیت مشابهی را تجربه کرده به گونه ای که بر اساس گزارش های انجمن شرکت هوایی کشور در نوروز 99 بیش از 90 درصد پروازهای خطوط هوایی ایران کنسل شده و خسارت حاصل از ان تا نیمه فروردین سال جاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان براورده شده است.
باتوجه به امارها و شواهدی که موجود است می توان این گونه نتیجه گرفت که صنعت گردشگری نخستین صنعتی است که محتمل زیان های فراوانی شده و تا مرز ورشکستگی اقتصادی جلو رفته اند.

نکاتی که مسافران برای سفر هوایی ایمن رعایت کنند:
در هرحال عمق فاجعه هر فدر هم که باشد نمی توان هیچ صنعتی را برای همیشه تعطیل کرد حالا که کرونا قصد ندارد به این زودی ها دست از سر ساکنان کره زمین بردارد گویا بلاخره تصمیم گرفته شده تا سفرهای هوایی کار خود را از سر بگیرند البته اصلی ترین شرط برای تحقق این امر رعایات پروتکل های بهداشتی و ظوابط خاصی است.
در حالی که خیلی از دست اندر کاران و ذی نفعان صنعت حمل و نقل هوایی برای رونق این صنعت و بازگشتن وضعیت سفرهای هوایی به حالت طبیعی قبل از کرونا منتظر مراجع ذی ضلاح هستند به تازگی اخباری به گوش رسیده بدین مبنی که برخی از محدودیت های سفرهای داخلی از میان برداشته شده است.
بر این اساس خیلی از متخصصان به مسافران توصیه کرده اند که برای پیش گیری از ابتلا به کرونا قبل از سفرهای هوایی واکسن بزنند البته این بدان معنی نیست که واکسن این بیماری کشف شده است.
اما واکسیناسیون بدن افراد را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی مصون کرده و از تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کند از این طریق خطر ابتلا به ویروس کرونا نیز در افراد کاهش پیدا خواهد کرد.
علاوه بر این در شرایط فعلی همه پزشکان و متخصصان شستن دست ها را با اب و صابون برای جلوگیری و انتقال ویروسی کرونا را از واجبات می دانند از این رو بر هر مسافری واجب است تا در طول سفر دست های خود را مرتب بشوید و از تماس انها با چشم ها و صورت خود خوداری کند استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی نیز روش مناسبی برای رعایت این موضوی است.به همه افارد که قصد سفر دارند توصیه می‌شود از ایستادن در کنار افراد مشکوک و کسانی که سرفه می کنند خودداری کرده و از توقف در اجتماعات و شلوغی ها خود داری و پرهیز کنند.
شرکت های هواپیمایی زیادی در سطح جهان به مشتریان خود توصیه می کنند هنگام خرید بلیط صندلی مجاور خود را نیز خریداری کنند.البته این تصمیم هزینه بر است اما تأکید براین موضوع که خطر اصلی برای انتشار ویروس کرونا افرادی هستند که در اطراف شما می نشینند شاید این عمل قابل توجیه اقتصادی پیدا کند.

شاید باورتان نشود اما یکی از مکانهای رایج برای انتقال ویروس کرونا سرویس های بهداشتی هواپیما هستند بنابر این حتی المقدور در سفرهای هوایی از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کرده و در صورتی که مجبور به استفاده شدید دست خود را با یک محلول ضد عفونی کننده به دقت ضد عفونی کنید.
استفاده از ماسک برای مقابله با این ویروس از دیگر مواردی است که رعایت آنها در سفرهای هوایی الزامی است.
ضمن اینکه نوشیدن آب فراوان و خودداری کردن از نوشیدن مشروبات الکلی و کافئین دار می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را در سطح بالایی نگه داشته و سفر ایمن تری برای مسافران به همراه داشته باشد.
در نهایت از آنجاکه، استرس به هنگام سفر می تواند احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد، حفظ آرامش و خونسردی در طول سفر و خواب مناسب از دیگر مواردی است که باید در طوی سفر رعایت شود. چراکه، برخلاف تصور عامه هنگام خواب هم سیستم دفاعی بدن انسان کارایی لازم در برابر ویروس کرونا را خواهد داشت.

پروتکل های بهداشتی که هواپیمایی ها باید رعایت کنند:
علاوه بر موارد گفته شده، همه ایرلاین ها و خطوط هوایی کشور نیز ملزم به اجرای پروتکل های بهداشتی که از سوی نهادهای متولی مطرح شده، هستند. این پروتکل ها در قالب دستورالعمل هایی با هدف پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافران و خدمه پرواز تدوین شده و در اختیار ایرلاین ها گذاشته شده است.
بر اساس این پروتکل ها همه شرکت های هوا پیمایی فعال در کشور باید هواپیما را بعد از هر پرواز و قبل از مسافر گیری کاملا ضد عفونی کنند علاوه بر این اطمینان از سلامت مسافران با روش هایی مثل تب سنجی از دیگر اقدامات است در دستورالعمل ها اورده شده است.
ضد عفونی کردن کانترها قبل از پذیرش مسافران ضد عفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران بررسی سلامت مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما چک کردن دمای بدن مسافران قبل از ورود به هواپیما توسط تب سنج پزشکی و… از دیگر کارهایی است که ایلاین های کشور برای پیش گیری از شیوع کرونا ر دستور کار خود قرار داده اند.
البته بعضی از خطوط هوایی به رعایت این موارد اکتفا نمی کنند و اقدامات دیگری در دستور کار خود قرار داده اند مثل ایران ایر در کنار رعایت موارد گفته شده بسته های بهداشتید که دارای یک جفت دستکش یک عدد ماسک و دستمال مرطوب انتی باکتریال را به صورت رایگان به همه مسافران خود ارائه می نماید.

سفر_در_دوران_کرونا

با این اوصاف آیا بلیط هواپیما گران می شود؟
اکنون که در اغلب کشورها محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در حال کاهش یافتن است باردیگر توجه ها به صنعت هوانوردی جهان جلب شده در این مدت برخی از خطوط هواپیمایی مسافربری با محدودیت هایی تعداد از پرواز های خود را برای باز گرداندان مسافرانشان حفظ کرده و برخی از هواپیماهای مسافربری خود را به هواپیماهای باری تبدیل کرده اند.
حال سوالی که باید به ان پاسخ داد این است که با از سرگیری پروازهای مسافرتی وبا توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی که قطعان برای خطوط هوایی هزینه بر است ویروس کرونا تا چه حد در قیمت بلیط هواپیمایی تأثیر گذار خواهد بود؟
مسلم است بعد از شیوع این بیماری همه گیر شیوه سفرهای هوایی بسیار تغییر خواهد کرد قعطعا هزینه های سفر هوایی و معطلی در فرودگاه ها برای داشتن پروازی ایمن بیشتر از گذشه خواهد شد.
شواهد حاکی ازان است که شرکت های هواپیمایی خواستار ان شدند که پرواز مسافران با هواپیما دوباره اغاز شود به این ترتیب شاید در کوتاه مدت هواپیماها با هدف تشویق مردم به سفرهای هوایی قیمت بلیت را کاهش دهند اما با یک بررسی می توان دریافت که عواملی وجود دارد که در بلند مدت اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد.
بنجامبم کانی از شرکت فناوری امادئوس که خدمات فناوری اطلاعات از جمله یکی از سیستم های اصلی رزرو بلیط را در اختیار صنعت قرار می دهد معتقد است شرکت های هواپیمایی از میزان تقاضا در گذشته برای پیش بینی تقاضا در اینده استفاده می‌کندد اما شرایط کنونی بی سابقه است.
وی می گوید: وقتی داده های گذشته کاملا متفاوت هستند یا دیگر ربطی به محاسبات آینده ندارند، شرکت های هواپیمایی چه کار می توانند بکنند؟
بر این اساس شرکت های هواپیمایی غالبا قیمت بلیط را بر اساس تلفیق مدلها و محاسبات علمی تعیین می کنند به این معنی که عواملی نظیر اینکه انگیزه مسافر از سفر چیست وحاضر است تا چه مبلغی برای خرید بلیط بپردازد.
در این دخیل است اما باتوجه به شرایط پیش امده کسی نمیداند که ایا مدل هایی که شرکت های هواپیمایی دهه ها برای قیمت گذاری از ان استفاده می کردند چگونه قرار است تغییر کند.
بنابر نظر متخصصان قیمت بلیط هواپیماها بر اساس منحنی عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما نکته ای که اکنون وجود دارد این است که بسیاری از مردم به دلیل استرس و رعایت مسائل بهداشتی، راهنمایی های مربوط به خارج نشدن از منزل و مقررات قرنطینه اقدام به سفر نمی کنند.
در هرحال عقیده عمومی مبتنی بر این امر است که با رفع محدودیت از پروازهای داخلی سفرهای بازرگانان، کارگران و دانشجویان به مراتب زودتر از سفرهای تفریحی به منوال گذشته بازمی گردد.
همین موارد است که صنعت هوایی در سراسر جهان را با وضعیت مبهمی روبه رو کرده است و هیچ کس نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا هزینه سفرهای هوایی کاهش پیدا می کند یا باید منتظر افزایش قیمت بلیط هواپیما باشیم. اما مسلم است که میزان شیوع و ماندگاری ویروس کرونا و ارزیابی وضعیت سفید یا قرمز ماندن برخی مناطق، شهرها و کشورها می تواند شرایط متفاوتی را در سراسر جهان ایجاد کند.

برای داشتن سفر هوایی ایمن چه تمهیدات دیگری اندیشیده شده است؟
با توجه به اهمیت این موضوع، چند وقتی است که دفتر اداره کل نظارت بر عملیات هوانوردی معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، صفحه ویژه ای با عنوان «19-Covid » در سایت سازمان هواپیمایی کشوری راه اندازی کرده است.
هدف از راه اندازی چنین صفحه ای این است که علاوه بر بارگذاری شیوه ها و پروتکل های مراقبتی در صنعت هوانوردی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، فرم خوداظهاری مسافران هوایی و همچنین بخشنامه تمدید خودکار اعتبار کلیه گواهینامه ها، تاییدیه ها و مجوزهای صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز برای ارباب رجوع بارگذاری شود تا دیگر برای تمدید آنها دنیازی به مراجعه حضوری فعالان صنعت هوانوردی نباشد.
علاوه براین، تحلیلی که ایکائو در خصوص آثار سوء شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی در دنیا ارائه کرده نیز برای آگاهی بخشی بیشتر، در این صفحه به مخاطبان ارائه شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>