اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گل محمدی

پرورش گل محمدی
: Rosa damascenaگل محمدی با نام علمی
از مهم ترین انواع گل های رز در دنیا و از مشهورترین گیاهان در تاریخ باغبانی است. این گل به علت داشتن رایحه فوق العاده و تنوع ارقام، در بسیاری از مناطق دنیا کشت می شود.
ایران از قدیمی ترین کشورهای تولیدکننده گلاب در جهان به شمار می رود، به طوری که سابقه آن به بیش از 2500 سال قبل برمی گردد.

درحال حاضر، کشورهای تولیدکننده گل محمدی در دنیا عبارتند از: بلغارستان، ترکیه، ایران، هند، اوکراین، آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلستان و ژاپن. گفتنی است که چهار کشور اول جزو پیشگامان تولید گل محمدی در جهان بوده اند.

عطر گل محمدی ایران، به سبب شرایط اقلیمی از مرغوبیت خاصی برخوردار است؛ ولی از آنجائی که میزان تولید آن کم بوده و بیشتر در داخل کشور مصرف می شود، از شهرت جهانی کمی برخوردار است.
کشت گل محمدی در کشورمان به طور عمده در استان های فارس، کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام می شود. این استان ها به ترتیب مقام های اول تا چهارم سطح زیرکشت گل محمدی را در ایران به خود اختصاص داده اند.

از نظر میزان تولید در واحد سطح، استان اصفهان بالاترین رتبه را در بین این چهار استان دارد و از نظر تولید، استان های اصفهان و کرمان به ترتیب مقام های اول و دوم را دارا هستند.
گل محمدی در صنایع غذایی، داروسازی و عطرسازی جایگاه ویژه ای یافته است.

خصوصیات گیاه شناسی گل محمدی

  • از نظر گیاه شناسی، گل محمدی درختچه ای است پرپشت، دارای خارهای ریز، زیاد و فشرده، پهن، قلابی شکل و یکنواخت. گل های آن صورتی رنگ، پرپر و معطر که گاهی نیز سرخ رنگ است.
  • گل آذین دیهیم، 12-6 گلی است. بر روی دمگلها خارهای ریز و کرک های غده ای است.
  • برگ های آن مرکب، دارای 5 تا 7 برگچه ی تخم مرغی نیزه ای و با دندانه های کند و کمانی ساده است. لبه برگ ها اره ای، سطح فوقانی برگ ها نرم و سطح تحتانی کرک دار است.
  • ساقه: خاردار"خارها قلاب مانند"، اغلب مخلوط با کرک های غده ای.
  • میوه:گلابی شکل.

سازگاری گل محمدی:
گل محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد. از شاخص ترین صفات گل محمدی (به خصوص گل محمدی کاشان) بقاء و سازگاری آن نسبت به خشکی است در برخی از مناطق کاشان گل محمدی طی سال تنها یک یا دو بار آبیاری می شود. باتوجه به میزان بارندگی کم در منطقه (حدود 150 تا 200 میلی متر) که آن هم به طور عمده در زمستان ها رخ می دهد می توان نتیجه گرفت که این گیاه مقاومت خوبی نسبت به خشکی از خود نشان می دهد، گرچه کاهش عملکرد اقتصادی در آن مشاهده می شود.

علاوه بر این، گل محمدی نسبت به شرایط نامساعد محیطی ازقبیل شوری، سرما و فقر مواد غذایی خاک نیز سازگاری مناسبی دارد. با این حال، پاسخ این گیاه به حاصل خیزی خاک، آبیاری منظم و کود دهی، بسیار مثبت می باشد، به طوری که در برخی مناطق، عملکرد 5 تا 7 تن در هکتار گزارش شده است.

آماده سازی زمین:
یکی از مهم ترین عملیات پیش از شروع کشت، شخم عمیق است. شخم، لایه های فشرده ای را که باعث محدود شدن رشد ریشه می شوند، می شکند. کاشت به شیوه دستی انجام می شود و فواصل ردیف ها و بوته ها بستگی به اهداف کاشت دارد. اگر هدف، احداث پرچین اطراف باغ باشد، فاصله ردیف ها 5/2-2 متر و فاصله بین بوته ها 5/1-1 متر در نظر گرفته می شود. در صورتی که هدف، احداث گلستان باشد در کشت کرتی فاصله ها را 5/3×5/2 متر و در جوی و پشته 3×2 متر در نظر می گیرند.

مصرف کود دامی کاملاً پوسیده، پیش از احداث گلستان و به صورت جایگزینی در گودال به مقدار 20-10 تن در هکتار ضروری است. همچنین دادن کود دامی به مقدار 10 تن در هکتار بعد از هرس گلستان ها، مفید است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>