اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گل محمدی

ازدیاد گل محمدی:
گل محمدی را می توان به روش های مختلفی ازجمله؛ خوابانیدن، پیوندزدن، قلمه زدن و ازدیاد از طریق پاجوش، تکثیر کرد. در کشور ما دو روش «قلمه زدن» و «استفاده از پاجوش» رایج است. هر گیاه مادری گل محمدی، به طور متوسط 20 تا 60 عدد پاجوش تولید می کند. این پاجوش ها به سرعت رشد می کنند. بیشترین تعداد خار بر روی پاجوش های جوان مشاهده می شود. از سال سوم و چهارم به بعد می توان از هر گیاه، پاجوش تهیه کرد. از آبان ماه تا اوایل اسفندماه، پاجوش ها را به محل مورد نظر انتقال داده و می کارند. پاجوش ها به فاصله 3 متر از یکدیگر بر روی پشته هایی به فاصله 4 متر و در چاله(حفره) به تعداد 3-2 عدد کاشته می شوند.

بررسی ها نشان داده است، در تهیه قلمه که معمولاً از گل محمدی میمند تهیه می شود، در درجه اول قلمه های سخت(خشبی) و در درجه دوم قلمه های نیمه سخت (نیمه خشبی) بیشترین مقدار ریشه زایی را داشته اند.

قلمه باید به ضخامت یک مداد و به طول 20 سانتی متر باشد و از بخش های چوبی شده و در حال خواب، انتخاب شود. در ادامه باید جوانه های انتهایی را حذف کرد. بهتر است انتهای قلمه را در یک پودر هورمونی ریشه زایی فرو برده و سپس قلمه را در عمق 10- 5/7 سانتی متری گلدان یا زمین کاشت. بستر کاشت، بهتر است 50 درصد خاک باغچه و 50 درصد ماسه شسته باشد.

هرس گل محمدی:
گل محمدی برای گل دهی احتیاج به هرس ندارد. معمولاً هرس به دو منظور انجام می شود: «اول، حذف شاخه های خشک شده، آفت زده و مزاحم» و «دوم، جلوگیری از به وجود آمدن شاخه های بلند که چیدن گل را مشکل می کند».

"هرس اولیه" برای فرم دهی درختچه ها و تحریک شاخه زایی و "هرس فصلی" برای حذف بخش های مرده و بیمار انجام می شود. میزان هرس به شیوه مدیریت، شرایط منطقه و نژاد گل بستگی دارد. هرس منطقی درختچه ها، باعث تداوم گل دهی و افزایش طول مفید زندگی گیاه می شود.

از سال پنجم به بعد، گاهی به علت رکود رشد گیاه، شیوع آفات و بیماری ها، افزایش شاخه های خشک و ارتفاع زیاد شاخه ها، گلستان را کف بر می کنند. این هرس شدید، به علت ایجاد توازن و تنظیم رشد گیاه، باعث تحریک و تولید پاجوش های قوی و متعدد در مزرعه می شود.

آفات گل محمدی:
گل محمدی دارای آفات مشترک با دیگر رُزها است. از مهم ترین آفات گل محمدی، «آفت جوانه خوار سبز، سوسک سرشاخه خوار، شته ها و تریپس ها» می باشند. خسارت این آفت ها شدید است و درصورت شیوع، نیاز به مهار و سمپاشی دارند.

انجام مراقبت های زراعی از قبیل؛ «دفع علف های هرز، هرس، حذف پاجوش ها، کوددهی و آبیاری منظم» نه تنها روی عملکرد گل محمدی تأثیر مثبت دارد، بلکه در راستای مدیریت مهار آفات گل محمدی، نقش مهمی را ایفا می کند.

علف های هرز گلستان ها:
«انگل سِس» یکی از مهم ترین و خطرناک ترین علف های هرز گلستان ها است.
آشنا نبودن کشاورزان با نحوه مهار آن و وجود نداشتن سموم شیمیایی کارآمد، عملیات مهار این انگل را مشکل می کند. توانائی گیاه سِس به تولید بذر فراوان و تکثیر غیر جنسی، داشتن میزبان های متعدد، رشد بسیار سریع و حفظ قدرت رویش قطعات تا 6 روز، قدرت تهاجمی خوبی به این انگل داده است.
چند راه عملی برای مبارزه با سس پیشنهاد می شود:

  • استفاده از کودهای دامی کاملاً پوسیده؛
  • سوزاندن بوته های آلوده؛
  • سوزاندن قطعات سِس جدا شده؛
  • حذف علف های هرزی که می توانند میزبان سِس باشند؛
  • و در نهایت، استفاده از مالچ کاه به ارتفاع 20-15 سانتی متر برای ممانعت از استقرار سِس روی ساقه های گل محمدی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>