اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیگ_روغن_داغ

دیگ روغن داغ چیست؟
دیگ روغن داغ جایگزین آب و بخار برای تولید دمای بالا می باشد. بدین صورت که در اکثر سیستم های گرمایشی برای ایجاد گرما از آب و بخار استفاده می کنند؛ اما برای افزایش دما به آب و بخار در فشار بالا نیاز است. بالا بردن فشار باعث کاهش ضریب ایمنی می شود.

ممکن است که خطرات جبران ناپذیر به وجود آید. به همین دلیل در دماهای بالا از دیگ روغن داغ یا بویلر روغن داغ استفاده می شود. مکانیزم عملکرد این نوع دیگ ها بدین صورت است که حرارت را از روغن های مخصوص حرارتی به گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل منتقل می کند.

به طورکلی دیگ روغن داغ گرمای حاصل از انواع مشعل را به روغن های حرارتی در حال گردش منتقل می کند. این عمل باعث افزایش دما می گردد. در ادامه با ساخت این نوع دیگ، کاربرد، اجزای تشکیل دهنده، برتری این نوع دیگ نسبت به دیگ آب و بخار را به طور کامل بررسی می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده دیگ روغن داغ:
اجزای دیگ روغن داغ عبارت اند از مشعل، پمپ، الکتروپمپ، پرشر سوئیچ، ترموتر، صافی، لرزه گیر، ترموستات، مانومتر می باشد. هرکدام از این اجزا دارای وظایف خاص و انواع مختلف است که در ادامه موردبررسی قرار می دهیم.

مشعل:
مشعل ها دارای انواع مختلف و سوخت های متفاوت است. مشعل گازسوز، مشعل گازوئیل و… نوع مشعل به دلخواه مشتری است. بدین صورت که مشتری اگر امکان تهیه گازوئیل را داشته باشد می توان برای بویلر روغن داغ او مشعل گازوئیل تعبیه کرد.

پمپ:
پمپ نیز مانند مشعل دارای انواع مختلفی هست. برای این نوع دیگ ها از پمپ های سانتریفیوژ استفاده می شود. وظیفه پمپ به چرخش درآوردن روغن در دیگ است. پمپ های سانتریفوژ از نشت روغن جلوگیری می کند و دارای عملکرد بسیار خوبی است.

الکتروپمپ:
نوع الکتروپمپ در دیگ روغن داغ از نوع دنده ای می باشد و وظیفه آن تزریق روغن مخصوص است.

پرشرسوئیچ:
به طورکلی پرشر سوئیچ برای تنظیم فشار در انواع دیگ بخار بویلر صنعتی مورداستفاده قرار می گیرد. در این نوع دیگ نیز برای تنظیم فشار روغن استفاده می شود.

ترموتر:
برای بویلر روغن داغ از ترموتر استیل اروپایی استفاده می شود و وظیفه آن بررسی حرارت رفت و برگشتی روغن است.

صافی:
محل قرارگیری صافی در زمان برگشت روغن داغ می باشد.

لرزه گیر:
برای جلوگیری از تنش در پمپ سانتریفیوژ روغن داغ است.

ترموستات:
نوع ترموستات به کاررفته در این نوع دیگ ها از نوع دیجیتالی است. وظیفه ترموستات در دیگ روغن داغ تنظیم حرارت است.

مانومتر:
برای بررسی فشار رفت وبرگشتی روغن استفاده می شود.

مشعل

ساخت دیگ روغن داغ یا بویلر روغن داغ:
جهت ساخت دیگ روغن داغ باید حداقل از سه پاس حرارتی برای انتقال حرارت از روغن به گازهای مشعل دیگ بخار استفاده شود. اصلی ترین دلیل استفاده و ساخت این نوع دیگ ها بهره گیری از انرژی بیشتر درعین حال کاهش مصرف سوخت است که این امر باعث کاهش هزینه ها می شود. برای کاهش مصرف سوخت باید سطح انتقال حرارت را افزایش داد. این عمل باعث بهره گیری بیشتر از انرژی می شود.

برای انتقال حرارت از روغن به گازهای مشعل دیگ باید در تمامی مراحل یکسان باشد. یکسان نبودن حرارت باعث متوقف شدن روغن داغ در مسیر می شود؛ که این امر باعث به وجود آمدن خطرات می شود. در هنگام ساخت و کارکرد با دیگ روغن داغ باید دقت داشته باشید و تمامی دستورالعمل های مربوط را انجام دهید تا مشکلی در حین کار نداشته باشید. در ادامه نکات ایمنی در هنگام استفاده از دیگ روغن داغ را بیان می کنیم.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دیگ روغن داغ:
در همه امر باید ابتدا ایمنی و نکات ایمنی را رعایت نمود سپس اقدام به کار کردن کرد استفاده از دیگ روغن داغ از این قاعده مستثنا نیست از طرفی باوجود روغن داغ و دمای بالا اگر ایمنی را رعایت نکنید باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیر می شود.

در ابتدای خرید دیگ روغن داغ دقت کنید که دارای نشان استاندارد باشد و شرکت ارائه دهنده آن بتواند کیفیت دیگ را تضمین کند. قیمت دیگ روغن داغ را فدای کیفیت آن نکنید پایین بودن کیفیت و عدم وجود استاندارد می تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد. دیگ روغن داغ استاندارد دارای لوله های بدون درز و باکیفیت بالا می باشد.

باید دقت داشته باشید اگر ورق ها و لوله های استفاده شده در این نوع بویلر دارای کیفیت پایین و ضخامت کم باشد باعث کم شدن طول عمر دستگاه شما می شود. تجهیزات کنترل کننده روغن داغ اعم از مانومتر ترموستات ترموتر پرشرسوئیچ باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد در صورت بروز مشکل بتواند از آن جلوگیری کند. به طور مثال اگر دما بیش از افزایش یافت بتواند به صورت اتوماتیک مشعل را از مدار خارج کند. از به وجود آمدن خطرات احتمالی جلوگیری کند.

تمامی جوشکاری های انجام شده در دیگ روغن داغ باید به صورت دوره ای بازرسی شود. حتی برای شروع کار و راه اندازی دیگ بخار روغن داغ نیاز است که یک بازرس برای تست جوشکاری های انجام شده اطلاع دقیق به دست آورد و شما را از کیفیت دیگ خریداری شده مطلع کند. فراموش نکنید رعایت ایمنی و خرید دستگاه باکیفیت می تواند ازلحاظ مالی و جانی شمارا حفظ کند.

کاربرد دیگ روغن داغ:
این نوع بویلر در صنایع مختلف دارای کاربردهای فراوانی است. به طورکلی هر صنعتی که نیاز به حرارت دارد از دیگ بخار روغن داغ استفاده می کند. چند نمونه از این صنایع را معرفی می کنیم.

صنایع غذایی:
کارخانه های تولید روغن خوراکی، خط تولید سرخ کردنی هایی مانند چیپس و …، تولید شکر، نبات و آب نبات

صنایع نساجی:
ماشین آلات رنگرزی نیاز به حرارت دارد به همین دلیل از این نوع بویلر برای گرمایش انواع ماشین آلات این صنعت استفاده می شود.

صنعت قیر:
همان طور که میدانید قیر و ایزوگام به گرمای زیاد احتیاج دارند پس می توان از بویلر روغن داغ در این صنعت استفاده نمود همچنین برای گرم کردن و روان کاری مواد نفتی سنگین در مخازن از این نوع بویلر استفاده می شود.

دیگر صنایع که می توان از این نوع دیگ استفاده کنند عبارت اند از:
صنعت چوب، تولید چرم، ساخت بتن و سیمان و…

مزایای دیگ روغن داغ:

  • کار در دمای بالا و فشار پایین.
  • ایمنی و اطمینان بیشتر.
  • عدم نیاز به سختی گیر و تصفیه کننده های آب.
  • کاربری آسان و کاهش مراحل نگهداری.
  • عدم کاهش حرارت.
  • عدم یخ زدگی.
  • عدم رسوب گرفتگی.
  • عدم خوردگی.
  • عدم احتمال انفجار با رعایت اصول و دستورالعمل ها.
  • قابلیت نصب و راه اندازی آسان.
  • عدم نیاز به فضای زیاد.

برتری دیگ روغن داغ نسبت به دیگ آب و بخار:
در ابتدای مقاله در مورد دلیل استفاده از دیگ یا بویلر روغن داغ را موردبررسی قرار دادیم و یک مقایسه با دیگ آب و بخار صورت گرفته شد و نتیجه آن برتری دیگ روغن داغ بود اما سؤال اینجاست که این نوع دیگ برتری دیگری نیز دارد؟ در جواب باید گفت بله برتری های آن عبارت اند از:

  • عدم خطر رسوب گرفتگی، خوردگی و صدمات ناشی از انجماد.
  • متریال بکار رفته در بویلر روغن داغ باعث عدم تغییرشکل در آن می شود.
  • سروصدای بسیار کمتر در مقایسه با دیگ های بخار.
  • زمان کمتر برای رسیدن به دمای موردنظر در مقایسه با دیگ های بخار.
  • عدم نیاز به عملیات تصفیه آب دیگ بخار و پیش تصفیه آب دیگ بخار.
  • حجم کوچک و قابلیت نصب و راه اندازی در فضای کوچک.
  • ضریب اطمینان بالا در طراحی بدنه و اجزای داخلی.
  • رعایت استحکام بالا.
  • برخلاف دیگ های بخار در این نوع بویلر از فولاد های نسوز در جداکننده های مسیرهای حرارتی استفاده شده.
  • ایمنی بالا و ظرفیت حرارتی نامحدود.
  • در دیگ های بخار از پمپ های تغذیه برای پمپاژ استفاده می شود اما در این نوع بویلر به دلیل افت فشار کم در مسیر روغن کمتر نیاز به پمپاژ است.
  • عدم اتلاف حرارتی از طریق چگالش و راهبری و اپراتوری آسان.
  • سهولت در نگهداری و بهره برداری.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>