اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انفجار_دیگ_بخار

انفجار دیگ بخار:
انفجار دیگ بخار یک فاجعه بسیار بزرگ است. و در زمانی که این اتفاق بیفتد به دلیل قدرت بالای تخریب خطرات جانی و مالی را بهمراه دارد. دلیل قدرت بالای تخریب بویلر صنعتی این است که قسمت های مختلف آن مانند یک نارنجک عمل می کند و به هوا پرتاب می شود. درنتیجه هرچیزی که سر راه بویلر باشد را تخریب می کند.

در مقاله قصد داریم تمامی دلایلی که منجر به انفجار دیگ بخار می شود را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین راهکار های جلوگیری از این اتفاق را به طور کامل شرح می دهیم. به طورکلی دو دلیل برای ترکیدن بویلر صنعتی وجود دارد. خرابی در بخش های مختلف فشار و آب، مورد دیگر سوخت استفاده شده در کوره دیگ بخار بویلر صنعتی که به آن انفجار هوا نیز گفته می شود.

در مقوله خرابی بخش های مختلف فشار و آب ترکیدن بویلر می تواند به دلیل خرابی اجزای دیگ بخار مانند شیرهای بخار بویلر صنعتی پمپ آب بویلر و… باشد. دلایل دیگر در این قسمت می توان به خوردگی قسمت های مهم بویلر صنعتی و یا پایین بودن سطح آب یا به تعریفی دیگر کم شدن آب اشاره نمود. خوردگی در امتداد لبه های اتصالات موجود در بویلر یکی از عمده ترین دلایل انفجار دیگ بخار می باشد.

در مقوله سوخت کوره یا انفجار هوا که نام دیگر آن انفجار جعبه آتش می باشد. ممکن است در دیگ های بخار که از سوخت گازی یا نفتی استفاده می کنند اتفاق بیفتد. انفجار جعبه آتش در بویلرهای که از سوخت جامد استفاده می کنند کمتر رخ می دهد. به طور کلی دلایل انفجار دیگ بخار را بررسی کردیم در ادامه به طور کامل این دلایل را بررسی میکنیم. همچنین جلوگیری از ترکیدن بویلر را نیز مورد بررسی قرار میدهیم تا بتوانید از به وجود آمدن این فاجعه جلوگیری کنید.

دلایل و عوامل انفجار دیگ بخار:
دلایل زیادی برای ترکیدن بویلر وجود دارد. مانند تصفیه آب ضعیف که باعث پوسته پوسته شدن آن می شود. گرم شدن بیش از حد صفحات موجود در ساخت دیگ بخار، سطح پایین آب، خرابی شیرهای ایمنی و انفجار کوره یا شوک حرارتی می تواند به نوبه خود اگر مقدار آن از عد مجاز بیشتر باشد باعث انفجار دیگ بخار شود.

یکی دیگر از این دلایل آموزش ضعیف اپراتور در نتیجه غفلت یا سوء استفاده دیگر از دیگ بخار از ابتدای انقلاب صنعتی دلیل مکرر ترکیدن بویلر بوده است. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، سوابق بازرسی منابع مختلف در ایالات متحده، انگلیس و اروپا نشان داد که بیشترین علت انفجار دیگ بخار از طریق زنگ زدگی بوده است. این مورد در تمامی بویلر های صنعتی دو تا پنج برابر بیشتر از همه دلایل دیگر بوده است.

دلایل انفجار بویلر چیست:
قبل از وجود دانش اصولی در مورد استانداردهای بازرسی و کنترل کیفیت با صنعت در حال رشد سریع دیگ های بخار تعداد قابل توجهی از انفجارهای بویلر های صنعتی مستقیماً مربوط به طراحی ضعیف، طرز کار و نقصهای غیر قابل کشف در تجهیزات بی کیفیت قابل ردیابی بودند. فراوانی خرابی دیگهای بخار در آمریکا به دلیل نقص در تجهیزات و طراحی باعث جلب توجه سازمان های بین المللی استاندارد های مهندسی مانند ASME شد که اولین کد آزمایشی بویلر صنعتی خود را در سال 1884 تأسیس کرد.

انفجار دیگ بخار در کارخانه کفش Grover، فاجعه در بروکتون، ماساچوست در 10 مارس 1905 که منجر به 58 کشته و 117 زخمی شد و به ایالت ماساچوست الهام بخشید که نخستین قوانین مربوط به دیگهای بخار خود را در سال 1908 منتشر کند.یکی از مهم ترین ترین دلایل انفجار دیگ بخار غیر استاندارد بودن آن است که در ایران و شهر شیراز نیز یک اتفاق ناگوار در این خصوص رخ داده است.

دلایل انفجار بویلر:
دلیل اصلی انفجار بویلر کمبود استحکام در پوسته یا سایر قسمت های بویلر صنعتی، فشار بیش از حد و گرمای بیش از حد که در حقیقت تنها دلایل آن دز زمان های قدیم بوده است. یکی دیگر از دلایل انفجار بویلر کمبود قدرت در دیگهای بخار بود که این امر ممکن است به دلیل نقص بخش های اصلی، بد کار کردن بویلر باشد.علت انفجار دیگ بخار همیشه به این دلیل است که بخشی از بویلر صنعتی بنا به دلایلی در برابر فشار وارده بسیار ضعیف عمل می کند.

یا بخاطر خود دیگ بخار است. به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند فشار کاری مناسب را تحمل کند، و یا طبق فشارکاری تعریف شده برای آن در صنعت مورد استفاده بهر گرفته نمی شود. به عنوان مثال دیگ بخار را با فشار 5 بار خریداری نموده اید این بویلر صنعتی توان کار بیش از 5 بار را ندارد. اگر بیش از حد مجاز از آن توقع داشته باشید ممکن است مدتی برای شما کار کند اما در نهایت منجر به انفجار بویلر می شود.

به طور کلی دلایل انفجار بویلر پوسته ضعیف، قطعات بی کیفیت، فشار بیش از حد، گرمایی بیش حد، خرابی دریچه کاهش فشار، خوردگی بخش های مختلف دیگ بخار، سطح آب پایین است. به طور خلاصه دیگ بخار به اندازه کافی قوی نیست که بتواند در برابر فشاری بیشتر از حد مجاز که انتظار می رود مقاومت کند. همانطور که در ابتدای مقاله در مورد یکی از دلایل انفجار دیگ بخار سوخت یا انفجار هوا از کوره گفته شد. این انفجار معمولا پس از شعله ور شدن مشعل اتفاق می افتد. ایجاد دودهای نفتی یا سوختی مانند گاز طبیعی، زغال سنگ یا پروپان در محفظه احتراق مشعل دیگ بخار می تواند باعث انفجار بویلر شود.

جلوگیری از انفجار دیگهای بخار:
اصلی ترین موردی که باعث جلوگیری از ترکیدن بویلر صنعتی می شود همانطور که گفته شد خرید دیگ بخار استاندارد است. به دلیل اینکه در هنگام ساخت و بعد از ساخت طی تست های فراوان توسط سازمان ملی استاندارد در دسترس مشتری قرار می گیرد. همچنین در هنگام خرید بویلر در انتخاب فشارکاری آن باید دقت بالای داشته باشید که مناسب با صنعت مورد استفاده باشد به دلیل اینکه نباید از حداکثر فشارکاری یک بویلر بهره گرفت. بعد از خرید بویلر استاندارد باید توسط افراد با تجربه نصب و راه اندازی شود. دلیل نصب و راه اندازی دیگ بخار توسط افراد با تجربه است که این افراد با تنظمیات صحیح بویلر آشنایی کامل دارند. اگر تنظیم دیگ بخار به درستی انجام نگیرد بویلر بدرستی کار نمی کند و ممکن است انفجار را نیز بهمراه داشته باشد.

روش دیگر برای جلوگیری از انفجار دیگ بخار نگهداری منظم و مناسب است. اینکار باید توسط اپراتور دیگ بخار انجام گیرد. بدین صورت است که باید از تنظیم صحیح بویلر اطمینان حاصل کند. همچنین اپراتور باید اطمینان حاصل کند که کلیه قسمت های دیگ بخار باتوجه به تست و بازرسی های مکرر در شرایط کاری مطلوب قرار گرفته باشد. تا در مواقعی که نیاز به تعمیرات قریب الوقوع است قبل از تشدید آن انجام شود. تعمیرات غیر منتظره نه تنها از انفجار دیگ بخار جلوگیری می کند بلکه باعث می شود هزینه های اضافه ای جهت تعمیرات کلی کاهش پیدا کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
:
فعلا که بیشترین آمار کشته ها بویلر بوده استاندارد کجا بود مارک الکی همش
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>