اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اجزای_دیگ_بخار4

اجزای تشکیل دهنده بویلر صنعتی:
شیر اطمینان شیر فشارشکن یا شیر اطمینان از فشار بیش از حد مجاز بویلر جلوگیری می کند. این قطعه یکی از آخرین اجزای دیگ بخار است که به صورت مکانیکی بویلر را در برابر فشار های بیش از حد مجاز محافظت می کند. شیر اطمینان یکی از تجهیزات مهم بویلر است که باید کل جریان تولید شده را کاهش دهد. از این رو به دلیل اهمیت این قطعه به صورت کامل در مقاله شیر اطمینان توضیحاتی داده شده است.

تله بخار:
یکی از اجزای دیگ بخار که به صورت خودکار جداسازی چگالش (آب مقطر ناشی از دفع گرمای نهان بخار) موجود در بویلر صنعتی و مقدار هوای موجود در خطوط بخار را انجام می دهد. این عمل باید بدون اتلاف مقدار بخار خروجی باشد. در ورودی تله بخار بایدیک صافی نیز نصب شد تا از ورود رسوب و.. به تله بخار جلوگیری شود.

اما سوال اینجاست که اگر چگالش از خطوط بخار جدا نشود چه اتفاقی برای دیگ بخار رخ می دهید؟ وجود چگالش باعث می شود آب به صورت ضربه ای به لوله ها اثابت کند. و درنیجه لوله شکسته می شود. وجود آب در بخار باعث پایین آمدن دمای بخار بخار می‌شود و عملا بویلر صنعتی از کار می افتد.

لوازم و تجهیزاتی از دیگ بخار که نیاز به رفع چگالش دارند عبارتنداز:
انتهای لوله های بالا رونده بخار، سرشاخه های اصلی بخار و مبدل های حرارتی است. در اجزای دیگ بخار تله بخار دارای انواع مختلفی می باشد.

تله بخار خرطومی:
این نوع تله بخار دارای یک سوپاپ است که در زمان تغییر دما منبسط و منقبض می شود. و از یک ماده شیمیایی فرار داخل آن استفاده می شود. تبخیر آب باعث تغییر در وضعیت سوپاپ تله بخار خرطومی می شود. و از آنجای که به دلیل وجود مقدار کاهش دما سوپاپ باز است. که در این حالت چگالش به همراه هوا خارج می شود اما مقدار کلی چگالش خارج شده بیشتر از هوا است.

تله بخار بی متال:
این نوع تله بخار در اجزای دیگ بخار دارای دو نوار با جنس فلز می باشد. و با خم شدن این دو نوار فلزی سوپاپ ها باز و بسته می شوند. تا زمانی که دمای بی متال به دمای بخار برسد هوا و چگالش از درون سوپاپ عبور می کنند. بخار باعث افزایش حرارت بی متال می شود و در نتیجه سوپاپ بسته می شود. این روند تا زمانی که دمای چگالش کاهش پیدا کند ادامه دارد تا دمای بی متال به وضعیت اولیه بازگردد و سوپاپ باز شود.

تله بخار سطل وارونه:
بخار وارد سطل می شود و آن را به طرف بالا می برد. حرمت سطل توسط بخار به سمت بالا باعث بسته شدن سوپاپ می شود. این امر از خروج بخار جلوگیری می کند. و در زمانی که ماده چگالیده جمع شده بخار سرد می شود. سطل به طرف پایین حرکت می کند.

این حرکت باعث باز شدن سوپاپ شده و در نتیجه خروج ماده چگالیده می شود. دو نوع تله بخار دیگر است که در اجزای دیگ بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد تله بخار شناور و تله بخار ترمودینامیکی که در ادامه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

در اجزای دیگ بخار عملکرد تله بخار ترمودینامیکی و شناور چگونه است؟
تله بخار شناور و حرارتی: عملکرد تله شناور و تله حرارتی در اجزای دیگ بخار مانند یکدیگر است بدین صورت که تله بخار شناور با جابجا کردن یک توپ کروی شکل که به یک اهرم متصل است. باعث باز و بسته شدن مجرای خروجی تله بخار می شود. از آنجایی که تله شناور دارای یک عنصر حرارتی است هوا در مدت زمان راه اندازی و طی کارکرد خارج می شود.

تله بخار دیسکی ترمودینامیکی:
عملکرد این نوع تله در اجزای دیگ بخار بدین صورت است که برای کنترل جریان بخار و چگالش از یک دیسک استفاده می کند. در زمانی که ماده چگالیده در تله جریان به وجود می آید دیسک بالا رفته و باعث باز شدن تله بخار می شود.

با عبور بخار و هوا از درون تله، دیسک به طرف پایین حرکت می کند. در نتیجه نیروی لازم برای رانش دیسک به پایین با اختلاف فشار بین بخار کم سرعت بالای دیسک و بخار پرسرعت جاری در فاصله باریک زیر دیسک تأمین می کند. بدین صورت چگالش خارج می شود.

کنترل کننده های دیگ بخار:
لول کنترل: لول کنترل یا کنترل کننده سطح آب و اولین کنترل کننده دیگ بخار است و در زمانی که آب بویلر صنعتی کم می شود مشعل را خاموش می کند. و به پمپ فرمان می دهد که آب داخل بویلر را به حد مجاز برساند.

کنترل سطح آب بسیار مهم است اگر سطح خیلی پائین باشد مخزن بویلر خشک می شود و در نتیجه آسیب مکانیکی لوله درام و لوله بویلر ایجاد می شود.

اگر سطح آب بیش از حد زیاد باشد به تجهیزات پایین دست آسیب می رساند. محل نصب این نوع اجزای دیگ بخار (لول کنترل) پایین تر از سطح آب است. همچنین این نوع اجزای دیگ بخار دارای انواع مختلف است که عبارتند از لول کنترل معمولی یا شناور و لول کنترل مغناطیسی

لول کنترل معمولی یا شناور:
عملکرد این نوع لول کنترل. بدین صورت عمل می کند که اگر سطح آب از میزان تعیین شده کمتر شود در اولین اقدام این اجزای دیگ بخار دستور به مدار کنترل مشعل جهت خاموش کردن آن می باشد.

در طراحی بعضی از بویلر ها آژیر نیز وجود دارد که در زمانی کم آب شدن بویلر توسط لول کنترل به صدا در می آید. پس از خاموش کردن مشعل لول کنترل به پمپ دستور می دهد که آب کم شده از سطح را جبران کند.

لول کنترل های مغناطیسی دیگ بخار نیز بدین صورت عمل می کنند با این تفاوت که در این نوع لول کنترل به جای قطعه ای که ماننده شناور است با این تفاوت که دارای یک میله فلزی است که به آب نمای مغناطیسی متصل است در مواقعی که سطح آب از ملیه فلزی پایین تر باشد. لول کنترل به مدار فرمان مشعل دستور خاموش شدن ان را می دهد. و سپس مقدار سطح آب را به کمک پمپ افزایش می دهد.

آیا تنها کنترل کننده در اجزای دیگ بخار لول کنترل می باشد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت کنترل کننده های دیگری در اجزای دیگ بخار وجود دارند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

کنترل کننده فشار یا پرشر سوئیچ:
در اجزای دیگ بخار از پرشر سوئیج یا کنترل کننده فشار برای حفاظت از بویلر صنعتی در برابر فشار زیاد استفاده می شود. کنترل کننده فشار جهت قطع کردن تغذیه سوخت استفاده می‌شود تا فشار بخار بویلر از حداکثر فشار کاری مجاز بیشتر تجاوز نکند. اگر فشار به حد عملیاتی، که کمتر از حداکثر فشار مجاز است، برسد یک پرشر سوئیچ کنترل کننده فشار ثانویه تغذیه سوخت را قطع خواهد کرد.

کنترل کننده های دیگ بخار بویلر صنعتی:
کنترل کننده دما: در اجزای دیگ بخار از کنترل کننده دما برای حفاظت از بویلر صنعتی در برابر دمای بیش از حد استفاده می شود.

از کنترل کننده دما در بویلر های گرمایشی و آب گرم نیز بهره می گیرند. معمولا از دو کنترل کننده دما در بویلر ها استفاده می شود. یک کنترل کننده حد دمای زیاد است که تغذیه سوخت را قطع می کند و از افزایش دما آب دیگ بخار جلوگیری می کند. و نمی‌گذارد دمای آب بویلر به حداکثر در خروجی برسد. دیگر کنترل کننده دما برای زمانی استفاده می شود که دما به دمای عملیاتی که کمتر از حداکثر دمای آب است می رسد و تغذیه سوخت را قطع می کند

شیر تخلیه:
وظیفه شیر تخلیه در اجزای دیگ بخار تخلیه کردن آب داخل لول کنترل بویلر صنعتی است. اگر از شیر تخلیه استفاده نشود امکان رسوب گرفتن لول کنترل وجود دارد. اما با استفاده از شیر تخلیه می توان بعد از تایم کاری مقدار آب جمع شده در لول کنترل را خارج نمود تا داخل آن رسوب نگیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>