اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیگ_بخار_نساجی

کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی:
دیگ بخار در صنایع مختلف دارای کاربردهای بسیار زیادی است. از مرحله طراحی تولید گرفته تا بسته بندی محصولات در صنایع مختلف دیگ بخار کاربرد دارد. صنایع نساجی و رنگرزی از این قاعده مستثنا نیست. کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی از مرحله طراحی، تولید، عمل آوری مواد اولیه (پشم، نخ، پنبه)، رنگ زدن مواد اولیه و تمامی مراحلی که نیاز به دمای بسیار بالا است کاربرد دارد.

حتی بخار بعد از تولید پارچه و اتمام مراحل در صنایع نساجی کاربرد دارد؛ که در ادامه کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی بعد از تولید پارچه را موردبررسی قرار می دهیم.دیگ بخار مورداستفاده در صنعت نساجی و رنگرزی دیگ بخار چدنی و فولادی می باشد.

بخش اول نساجی:
در حال حاضر قلب هر صنعت دیگ بخار می باشد. کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی عمدتاً جهت خشک کردن و استفاده از حرارت بالای تولیدشده توسط دیگ بخار است. دیگر کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی حفاظت از محیط زیست می باشد. از اولین مرحله تولید پارچه در صنایع نساجی تا آخرین مرحله و بسته بندی پارچه دیگ بخار کاربرد دارد. اولین کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی خشک کردن مواد اولیه پارچه می باشد. بدین صورت که با استفاده از بخار خارج شده از دیگ بخار اقدام به خشک کردن مواد اولیه پارچه می کنند.

این کار علاوه بر خشک شدن مواد اولیه باعث میکروب زدایی و ضدعفونی شدن پارچه می شود؛ و دیگر نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی کردن نیست. استفاده از مواد شیمیایی برای محیط زیست مضر می باشد. کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی بدون خطر بودن این صنعت می باشد؛ یعنی اگر در صنعت نساجی از دیگ بخار یا بویلر صنعتی استفاده شود هیچ آسیبی به کاربر وارد نمی شود.

یکی از مهم ترین کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی کاهش هزینه های حامل های انرژی می باشد. با بهره مندی از دیگ بخار شاهد کاهش هزینه های حامل های انرژی خواهید بود. از دیگر کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی می توان به توزیع یکنواخت دما اشاره نمود. همچنین در دیگ بخار امکان تنظیم نمودن حرارت، اندازه گیری دما و فشار وجود دارد. در مرحله پرداخت و ریسندگی نیز از حرارت بالای دیگ بخار استفاده می شود.


قیمت و ظرفیت دیگ بخار صنایع نساجی:
پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت دیگ بخار نساجی و رنگرزی مطرح می باشد؛ اما مهم ترین پارامتر در تعیین قیمت دیگ بخار صنایع نساجی و رنگرزی تجهیزات بکار رفته در ساخت بویلر صنعتی می باشد. کیفیت بالای تجهیزات باعث تعیین قیمت مناسب دیگ بخار می شود. از طرفی ظرفیت دیگ بخار نیز در تعیین قیمت دیگ بخار تأثیرگذار می باشد. تعیین ظرفیت دیگ بخار صنایع نساجی و رنگرزی بر اساس مقدار درجه حرارت و فشار موردنیاز جهت تولید پارچه صورت می گیرد. اگر نیاز به دو عدد بویلر صنعتی برای تولید پارچه باشد باید دقت داشته باشید مقدار درجه حرارت، ظرفیت گرمایی و فشار هر دو بویلر یکسان باشد.

بخش دوم رنگرزی:
روش های مختلف و تجهیزات گوناگونی برای رنگرزی وجود دارد. تجهیزات و روش رنگرزی درنتیجه پایانی و کیفیت رنگرزی تأثیرگذار است. هرچه تجهیزات و روش رنگرزی بروزتر باشد. باعث بالا رفتن کیفیت پارچه می شود. مرسوم ترین روش رنگرزی دو روش است که عبارت اند از روش سنتی رنگرزی و با استفاده از آب داغ و روش صنعتی و کاربرد دیگ بخار در رنگرزی می باشد.

روش سنتی رنگرزی:
همان طور که گفته شد در این روش از آب داغ برای رنگرزی استفاده می شود. بدین صورت که آب را داخل دیگ بزرگی از جنس چدن یا مس ریخته سپس به وسیله حرارت که در زیر دیگ تعبیه شده آب درون دیگ به نقطه جوش می رسد. بعد کلاف نخ و رنگ را داخل دیگ آب جوش می ریزند. مدت زمانی که کلاف نخ باید درون دیگ آبجوش باشد یک ساعت می باشد.

باید دقت شود که در یک مدت زمان مشخص به طور مثال هر پنج دقیقه یک بار با یک میله کلاف نخ داخل دیگ را باید هم زد تا تمامی قسمت های کلاف حاوی رنگ شود. در انتهای رنگرزی به روش سنتی به تدریج دمای آب را پایین می آورند و پس از خارج کردن کلاف نخ از داخل دیگ آن را ابتدا با آب ولرم شستشو می دهند سپس کلاف نخ را با آب سرد شستشو می دهند.

معایب رنگرزی به روش سنتی:
در رنگرزی به روش سنتی باید مصرف حامل های انرژی برای رساندن آب به نقطه جوش بسیار بالا باشد. از طرفی در روش سنتی رنگرزی تمامی مراحل از ابتدای امر تا انتها دستی انجام می شود و امکان خطرات مانند سوختگی براثر اصابت آبجوش با بدن وجود دارد. یکی دیگر از معایب رنگرزی به روش سنتی یکسان نبودن دما در تمامی قسمت های دیگ می باشد.

به همین دلیل ممکن است کلاف نخی به طور کامل رنگ نشده باشد. باوجود چنین معایبی رنگرزی به روش سنتی جای خود را به دیگ بخار داده است در ادامه کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی بخش دوم رنگرزی را موردبررسی قرار می دهیم.

بخش دوم رنگرزی:
با توجه به معایب رنگرزی به روش سنتی، پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات موردنیاز برای رنگرزی به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود. درروش رنگرزی با استفاده از دیگ بخار و کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی ابتدا توسط دستگاه مکانیزه نوع الیاف بکار رفته، دما، زمان و وزن کلاف ها مشخص می شود. سپس کلاف را داخل دستگاه رنگرزی ریخته و مشخصات آن را وارد دستگاه می کنند.

در آخر رنگرزی کلاف صورت می گیرد. کاربرد دیگ بخار در صنایع نساجی و رنگرزی نیاز دستگاه رنگرزی به دمای بالا می باشد. بدین صورت که دیگ بخار مقدار حرارت موردنیاز دستگاه رنگرزی را تأمین می کند. با این کار در مصرف حامل های انرژی صرفه جوی می شود. دیگر کاربرد دیگ بخار در رنگرزی ایجاد تولید حرارت یکنواخت جهت رنگرزی تمامی قسمت های کلاف به صورت کامل است.

دیگ بخار مناسب رنگرزی:
در انتخاب دیگ بخار جهت رنگرزی باید دقت داشته باشید که دیگ بخار یا بویلر صنعتی که انتخاب می کنید دارای کیفیت بسیار بالا در امر بخاردهی و راندمان بالا باشد. به دلیل اینکه انتخاب دیگ بخار باکیفیت تأثیر مستقیم روی کیفیت رنگرزی پارچه دارد. اگر به دنبال تولید محصول با بالاترین کیفیت هستید باید دیگ بخار باکیفیت انتخاب کنید. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>