اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مشخصات و خواص کود دی آمونیوم فسفات DAP:
کود دی آمونیوم فسفات از جمله کودهای 2 عنصره محسوب می­شود که حاوی ازت و فسفر می باشد. این کود در نواحی و مواقعی که خاک دچار فقر ازت و فسفر باشد مورد مصرف قرار می­گیرد. تراکم عناصر مغذی در این کود باعث شده که این کود جزء پر طرفدارترین کودها باشد و همواره جاذبه صادراتی بسیار مناسبی را دارا باشد.

کود دی آمونیوم فسفات

معرفی محصول:
آمونیوم فسفات­ها (AP) 1 نمک­های غیر آلی هستند که از واکنش بین آمونیاک و اسید فسفریک تولید می­شوند. این نمک­ها در دو حالت جامد و مایع تولید شده که دارای مقادیری فسفات به فرم­های اورتوفسفات 2 (معمولا به صورت جامد) و پلی فسفات 3 (معمولا به صورت مایع) می­باشد.

بخش عمده ای از تولید و مصرف آمونیوم فسفات شامل محصول جامد تولیدی می­باشد. بیشتر آمونیوم فسفات تولیدی (حدود 98 درصد آن) به عنوان کود مورد استفاده قرار گرفته و بخش کمتری از آن، برای سایر مصارف اعم از غذای حیوانات و کاربردهای صنعتی به کار برده می­شود. خانواده آمونیوم فسفات­ها عمدتاً به دو صورت کلی دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات تولید و مصرف می­شوند.

متداول­ترین فرم از دی آمونیوم فسفات به صورت 0-46-18 معرفی شده که دارای 18 درصد نیتروژن، 46 درصد P2O5 و صفر درصد K2O می­باشد.

تمامی میزان تولید فسفات آمونیوم جامد بر اساس این فرمول می­باشد. مقدار اندکی از دی آمونیوم فسفات تولیدی نیز به صورت 0-48-16 بوده که دارای 16 درصد نیتروژن می­باشد. تمامی این دو گرید محصول، از اسید فسفریک مرطوب تولید شده و عمدتاً به عنوان کود مورد استفاده قرار می­گیرند.

بخش کمی از کود 0-46-18 به عنوان غذای حیوانات و احشام مورد استفاده قرار می­گیرد. نوع دیگر تولیدی از این کود با فرمول 0-53-21 که با اسید صنعتی تولید می­شود، برای خاموش کننده­ های آتش و همچنین مواد کنترل کننده آتش به کار برده می­شود.

گریدهای صنعتی متداول از مونو آمونیوم فسفات شامل 0-(55)-11, 0-48-11 و 0-52-13 بوده و سایر گریدهای آن از قبیل 0-20-16 به صورت ترکیبی با سولفات آمونیوم به کار گرفته می­شوند. تمامی این گریدهای محصول از اسید فسفریک مرطوب تولید شده و عمدتا به عنوان کود شیمیایی مورد استفاده قرار می­گیرند. بخش کمی از کودهای تولیدی در گرید 0-55-11 و 0-57-11 به عنوان غذای احشام شیری و گوشتی مورد استفاده قرار گرفته و ترکیباتی از آن نیز برای تولید خاموش کننده­ها و کنترل کننده­های آتش به کار گرفته می شود.

نام و کد آیسیک محصول:
متداول­ترین طبقه­بندی و دسته­بندی در فعالیت­های اقتصادی همان تقسیم بندی آیسیک (ISIC) است. تقسیم بندی آیسیک طبق تعریف عبارتست از: طبقه­بندی و دسته­بندی استاندارد بین المللی فعالیت­های اقتصادی.

این دسته بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هر یک از محصولات کدهایی دو، چهار و هشت رقمی اختصاص داده می­شود. دی آمونیوم فسفات دارای کد ISIC براساس تقسیم بندی بین المللی کالاهای صنعتی به شماره 24121665 می باشد.

شماره تعرفه گمرکی:
در داد و ستدهای بین المللی جهت کدبندی کالا در امر صادرات، واردات و مبادلات تجاری و همچنین تعیین حقوق گمرکی و غیره از دو نوع طبقه­بندی استفاده می­شود که عبارت است از طبقه بندی و نامگذاری بر اساس طبقه بندی بروکسل و طبقه بندی مرکز استاندارد و تجارت بین المللی بر همین اساس در مبادلات بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل جهت طبقه بندی کالا استفاده می­شود.

در گمرک جمهوری اسلامی ایران برای کود های فسفاته شماره تعرفه برابر با 3105300 می­باشد.

خواص شیمیایی- فیزیکی:
دی آمونیوم فسفات در حالت جامد به صورت کریستال­های سفید رنگ بوده که در حالت کودی از رنگ سبز متمایل به خاکستری یا قهوه­ای برخوردار می­باشند. این ماده بی بو بوده و در صورت دقت زیاد، بویی شبیه به آمونیاک دارد. آمونیوم فسفات­ها کاملاً در آب حل می­شوند.

این فسفات­ها به دلیل آمونیاکی که دارند، در نهایت اثر اسیدی بر خاک­ها دارند، حتی اگر واکنش اولیه DAP، قلیایی باشد.

بالا بودن عیار یا درجه کودی، حلالیت عالی در آب، امکان ساخت به اشکال دانه­ای، مایع و تعلیقی از محاسن عمده کودهای پلی فسفات­ها می­باشد. سرعت هیدرولیز شدن پلی فسفات­ها نسبت به ارتو فسفات­ها در اکثر خاک­ها بیشتر بوده؛ ولی اندازه­گیری اختلاف اثر آن­ها دشوار است. در خاک­های نواحی سرد به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیز، پلی­فسفات­ها نامرغوب­تر از ارتوفسفات­ها می­باشند.

ترکیبات حاصله از پیروفسفات­ها در خاک، مخصوصاً در خاک­هایی که محتوی کلسیم فراوان می­باشد، نسبت به ترکیبات حاصله از ارتو فسفات­ها دارای حلالیت کمتری می­باشند؛ اما این اختلاف­ها در عملکرد چندان نقشی ندارد. پلی فسفات­های آمونیومی حاملین خوبی برای مواد غذایی کم نیاز بوده ولی چنین به نظر می­رسد که تفکیک آن­ها منطقی نباشد.

در آزمایشات  برای مقایسه فسفات­های آمونیومی و اسید فسفریک با سوپر فسفات­ها از نقطه نظر تامین فسفر برای گیاهان تفاوت عمده­ای مشاهده نشده است.

یکی از مهم­ترین تفاوت­ها مابین دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات, قدرت اسیدی آن­ها یا PH بوده به نحوی که میزان آن برای دی آمونیوم فسفات به میزان 8 و برای مونو آمونیوم فسفات در محدوده 3.5 می­باشد. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>