اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیگ_بخار_بتن

کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن:
مهم ترین مسئله در طرح های عمرانی زمان و سرعت انجام کار می باشد. ازاین رو زمان زیادی برای افزایش مقاومت بتن صرف می شود. برای افزایش سرعت ساخت و درنتیجه بالا رفتن سرعت پروژه نیاز به دمای بالا و بخار برای ساخت بتن می باشد.

کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن بالا بردن سرعت پروژه های عمرانی و همچنین یکی دیگر از کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن برای تولید بتن بادوام و دارای بهترین کیفیت می باشد. ساخت بتن با استفاده از بویلر صنعتی افزایش مقاومت بتن را در پی خواهد داشت. در ادامه مزایا و دیگر کاربردهای دیگ بخار در ساخت بتن و انواع روش های ساخت بتن را موردبررسی قرار می دهیم.

دیگر کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن:
همان طور که گفته شد کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن سرعت دادن به پروژه های عمرانی و افزایش کیفیت و مقاومت بتن می باشد. بالا بردن سرعت ساخت بتن باعث آزادسازی سریع تر قالب ها می شود آزادسازی سریع قالب این امکان را فراهم می کند تا بتوان مجدداً از قالب برای ساخت بتن استفاده شود.

از دیگر کاربردهای دیگ بخار در ساخت بتن می توان به کاهش حباب هوا در بتن و همچنین بالا بردن تعداد تولید بتن اشاره کرد. یکی دیگر از مشکلات ساخت بتن زمان تحویل می باشد بدین صورت که اگر از دیگ بخار در ساخت بتن استفاده نشود. این امکان وجود دارد که زمان تحویل بتن به خریدار طولانی تر شود.

مزایای بتن مقاوم:
یکی از کاربردهای دیگ بخار در ساخت بتن مقاوم سازی بتن می باشد. سؤال اینجاست مقاومت بتن چه مزایایی دارد؟ بالا بردن مقاومت بتن باعث می شود که بتن در برابر مواد شیمیایی، شرایط مختلف جوی، سایش و فرآیندهای تخریبی مقاوم باشد؛ و این موارد نتوانند هیچ اثر منفی روی بتن بگذارند.

از طرفی اگر بتن ساخته شده دارای مقاومت بسیار زیاد نباشد این امکان وجود دارد که مایعات و گازها داخل بتن نفوذ کنند. نفوذ مایعات و گازها اثرات مخربی روی بتن می گذارد. به طور مثال اگر مایعات داخل بتنی که دارای میلگرد می باشد نفوذ کند می تواند باعث زنگ زدگی میلگرد و درنتیجه جدا شدن پوشش بتن از روی میلگرد شود.

حال سؤال اینجاست که در چه مواقعی باید مقاومت بتن را بالا برد؟ بالا بردن مقاومت بتن در مواقعی که نیاز است در مدت زمان کوتاه مقاومت بتن بالا رود همچنین در مواقعی که طی چند ساعت مقاومتی برابر 30 روز را کسب کند.

انواع روش های ساخت بتن:
دو روش برای ساخت بتن وجود داد. روش اول ساخت بتن با استفاده از فشار بخار متوسط و روش دوم ساخت بتن با استفاده از فشار بالای بخار، در ادامه به طور کامل دو روش ساخت بتن و کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن را شرح می دهیم.

ساخت بتن با فشار بخار متوسط:
درروش ساخت بتن با فشار بخار متوسط با رعایت پنج مرحله صورت می گیرد. مرحله اول: ریختن بتن در فضای آزاد و سخت شدن اولیه بتن یا به دست آوردن مقاومت اولیه، مرحله دوم بالا بردن دمای اطراف بتن ریخته شده در فضای آزاد در این مرحله دمای اطراف بتن را در مدت زمان دو ساعت و نیم برای جلوگیری از شیب حرارتی تند در بتن به طول می انجامد. مرحله سوم ثابت نگه داشتن حداکثر درجه حرارت برای مقاومت بتن زمان این مرحله به نگه داشتن حداکثری درجه حرارت بستگی دارد و زمان تقریبی آن بین سه الی دوازده ساعت به طول می انجامد.

بدین صورت که هرچه حرارت بالا باشد زمان کمتری برای مقاوم سازی بتن صرف می شود و بالعکس هرچه درجه حرارت پایین باشد مدت زمان بیشتری برای مقاوم سازی بتن نیاز است.

مرحله پنجم: در این مرحله با توجه به افزایش درجه حرارت در مرحله قبل باید به تدریج کاهش درجه حرارت را انجام دهید. مرحله بعدی پیشگیری از خشک شدن بتن و افزایش مقاومت بتن می باشد. حرارت موردنیاز از 22 الی 24 درجه در ساعت و حداکثر دمای تولیدی از 50 الی 75 درجه سلسیوس می باشد.

نکته: برای نتیجه دهی بهتر کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن باید نسبت مخلوط کردن آب به مقدار سیمان کمتر باشد.

ساخت بتن با فشار بالای بخار:
روش ساخت بتن با استفاده از فشار بالای بخار دارای مقاومت بالا و سرعت ساخت بالاتری نسبت به روش قبل می باشد. همچنین در این روش آزادسازی قالب با سرعت بیشتری انجام می گیرد. درنتیجه سرعت تولید بتن بیشتر می شود. در این روش بتن را داخل محفظه ای (اتوکلاو بخار) ریخته سپس بخار را با فشار بسیار بالا وارد محفظه (اتوکلاو) می کنند.

فشار بخار بسیار بالاتر از فشار جو می باشد به همین دلیل گرمای خروجی بخار با بالاترین سرعت به عمق بتن وارد می شود؛ و بدین ترتیب بتن سریع تر ساخته می شود. در این روش به دلیل استفاده از محفظه (اتوکلاو) مخصوص بخار برای تولید فشار بخار بسیار بالا می باشد از دیگ بخار استفاده می شود.

ساخت بتن با استفاده از دیگ بخار به روش عمل آوری بتن اتوکلاور معروف است. کاربرد دیگ بخار در ساخت بتن با این روش دارای مزایایی از قبیل:

  • کاهش جمع شدنی بتن ساخته شده.
  • مقاومت اولیه بسیار بالا.
  • دوام بسیار زیاد در برابر شرایط جوی و مواد شیمیایی.
  • غیرقابل نفوذپذیری.

را می توان بیان کرد. از دیگر کاربردهای دیگ بخار در ساخت بتن می توان تولید بتن بدون هیچ میکروب و آلودگی را بیان نمود به دلیل اینکه بخار خاصیت ضدعفونی و میکروب زدایی دارد و استفاده از دیگ بخار (بویلر صنعتی) برای تولید بتن باعث می شود که بتن بدون میکروب و ازنظر بهداشتی کاملاً بهداشتی تولید شود.

نکته بسیار مهم: روش ساخت بتن که در مباحث فوق بیان شد مخصوص سیمان پرتلند می باشد. اعمال روش های فوق برای سیمان های دیگر ممکن است نتیجه عکس دهد و سیمان با مقاومت کمتری تولید شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>