اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیلر_دیگ_بخار

دیگ بخار چیلر چیست؟
دیگ بخار چیلر بیشتر در چیلر های نوع جذبی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که میدانید دو نوع چیلر وجود دارد، چیلر تراکمی و چیلر جذبی اساس کار آن با یکدیگر متفاوت است. انرژی مورد استفاده در چیلرهای تراکمی الکتریکی است، انرژی مورد استفاده در چیلرهای جذبی حرارتی است.

به دلیل معایب چیلرهای تراکمی که می توان به مصرف برق بسیار زیاد، وجود صدا و ارتعاشات بالا، تولید گاز های گلخانه ای اشاره نمود. به همین دلیل بیشتر از دیگ بخار چیلر یا چیلر های جذبی استفاده می شود. سیستم های گرمایشی و سرمایشی گوناگونی در بازار موجود است که هر یک متناسب با نیاز هر مکانی می باشد. در این مقاله دیگ بخار چیلر نحوه کار آن و مزایای و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

در تأسیسات ساختمانی دیگ بخار بویلر صنعتی به جای استفاده از هوا برای انتقال گرما در تمام محیط آب گرم را پخش می کند. شبکه ای از لوله ها در زیر زمین به هم متصل شده اند که برای گرم نمودن محیط باید حرارت دریافت کنند.به همین دلیل بخاری های پایه یا رادیاتور به آن وصل است. زمانی که ترموستات دیگ بخار چیلر را فعال کند سپس آب گرم درتمام شبکه لوله کشی پمپ می شود. از آنجا که آب از طریق لوله های زیر کف جریان می یابد، گرمای حاصل از آن به سمت بالا حرکت می کند.

برای گرمایش و خنک شدن در سیستم های قدیمی الزاما از هوا استفاده می شود، ولی در سیستم دیگ بخار چیلر از آب استفاده می شود، که خیلی کار آمدتر است به خاطر اینکه دما را فراهم می کند. و به لوله کشی آب شرب وصل هست. یک دیگ بخار چیلر با کمک گرفتن از انرژی حرارتی تولید شده به جای آب گرم داخل لوله ها محیط را گرم می کند.

نحوه عملکرد دیگ بخار چیلر:
دیگ بخار با گرم کردن اب و سپس پمپاژ ان در داخل لوله ها کار می کند.این یک تعریف ساده از عملکرد دیگ بخار چیلر است. از نظر کارکرد و ساخت دیگ بخار همانند دیگر سیستم های گرمایشی کار می کند. بیشترین سوخت مورد استفاده دیگ بخار بویلر صنعتی چیلرها گاز طبیعی و برق می باشد.

آب موجود در داخل دیگ بخار چیلر توسط پمپ به داخل لوله ها وارد می شود. سپس لیتیم و بروماید که از فلزات قلیای می باشد، و باعث جذب روطوبت می شود. توسط پمپ روی سطح خارجی لوله های که از دیگ بخار چیلر گرفته شده است پاشیده می شود. بخار آب موجود در لوله جذب می شود.

چیلر جذبی تک اثره بخار:
پس از جذب آب و بخار توسط ماده لیتیم کربنات این ماده رقیق می شود. برای بازگشت غلظت اولیه آن آب به وسیله پمپ به داخل ژانراتور وارد می شود. در داخل ژانراتور چیلر لیتیوم به وسیله دیگ بخار چیلر حرارت داده شده و سپس آب موجود در ماده لیتیم به به صورت بخار از آن جدا می شود، در آخر دوبار بخار تشکیل می شود.

بخار تشکیل شده از وسط کندانسور یا تقطیر کننده عبور کرده و به لولهای سرد آن برخورد می کند. گرمای بخار از بین می رود در نتیجه بخار به آب تبدیل می شود. عملکرد چیلر جذبی که دارای دیگ بخار چیلر یا بویلر صنعتی چیلر می باشد بدین صورت است. روند گفته شده دائما در حال تکرار می باشد.

مزایای دیگ بخار چیلر جذبی:
عملکرد چیلرهای خنک کننده آب که از دیگ بخار چیلر استفاده می کنند بسیار آرام و بدون سرو صدا می باشد، در صورتی که چیلرهای خنک کننده هوا دارای ورودی و خروجی هایی است که باعث به وجود آمدن سر و صدا بسیار زیاد خواهد شد. در چیلرهای که دارای سیستم هوای خنک هستند تجهیزات الکتریکی باعث ایجاد سروصدا می شود.

به تبع با وجود سر و صدای که ایجاد می کنند نمی توان در مدارس و بیمارستان ها یا مجتمع های مسکونی نمی توان از این نوع چیلر ها استفاده نمود اما در مقابل دیگ بخار چیلر هیچگونه سرو صدای ندارد و می توان در این مراکز از آن استفاده شود.

همچنین چیلر های جذبی دارای عمر طولانی تری هستند، بویلر صنعتی چیلر های در فضای باز قرار نمی‌گیرند درنتیجه برف و باران سرما و گرما هیچ تأثیری روی عملکرد آن ندارد و باعث تخیبر آن نمی شود.

چیلرهای دارای سیستم خنگ کننده هوا ضریب بهره وری انرژی بالای دارند در مقابل چیلرهای که از دیگ بخار بویلر صنعتی استفاده می کنند بهره وری انرژی کمتری حدود 20 الی 100 برابر کاهش می یابد. همچنین در دیگ بخار چیلر گرمایی بیشتری را انتقال داد می شود.

صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی در این نوع چیلرها باعث رونق کسب کار شما نیز می شود. به دلیل اینکه در وهله اول هزینه های پرداختی برق کاهش پیدا می‌کند و نیاز به برق اصطراری در دیگ بخار چیلر وجود ندارد. از چیلر جذبی که دارای بویلر صنعتی می باشد می توان به عنوان هیتر برای گرم نمودن محیط استفاده کرد و حدودا 200 درجه سانتیگراد دما را تامین می کند. استفاده از سیتستم های خنک کننده هوا باعث ایجاد گازهای گلخانه ای می شود. که در چیلر های که از سیستم های بویلر استفاده می کنند چینین اتقاقی پیش نخواهد آمد.

معایب چیلر جذبی:
چیلرهای خنک کننده آب که به سیستم دیگ بخار چیلر مجهز هستند قیمت بیشتری نسبت به چیلرهای خنک کننده هوا دارند. دلیل قیمت بالای آن نیز به خاطر داشتن قطعاتی مثل برج خنک کننده و پمپ های آب کندانسور می باشد، اما در مقابل طول عمر بالا و صرفه جویی در هزینه های انرژی سبب شده شرکت ها احساس کنند که چیلرهای خنک کننده آب که بویلر های صنعتی استفاده می کنند.

ارزش خریداری کردن را دارد. از طرفی چیلرهای خنک کننده آب به نگهداری بیشتری نیاز دارند. چون قطعات بکار رفته در سیستم های دیگ بخار چیلر بیشتر است و هر چه دستگاه ها از قطعات بیشتری استفاده کنند احتمال خرابی بالا می رود.

در نتیجه چیلرهای خنک کننده آب درصد بالاتری خرابی نسبت به چیلرهای خنک کننده هوا دارند. اما هزینه تعمیر آن به مراتب کمتر می باشد، در مناطقی که کمبود آب وجود دارد استفاده از دیگ بخار چیلر توصیه نمی شود، زیرا باید منتظر هزینه های بالای فبض باشید. نصب و راه اندازی چیلرهای خنک آب نسبت به خنک کننده هوا پیچیده تر است. به دلیل اینکه در بویلر صنعتی چیلر قطعات جانبی بسیار زیادی وجود دارد و این موضوع می تواند نصب آن را با مشکل روبه رو کند. چیلرهای خنک کننده آب در مقایسه با چیلرهای خنک کننده هوا کارایی بیشتر دارند و در محیط های مرطوب کارآمدتر هستند.

معرفی انواع چیلر جذبی و کاربرد های آن:
همانوط که در ابتدای مقاله گفته شد چلیرها به دو دسته تقسیم می شوند جذبی و تراکمی که به دلیل مزایا و برتری های سیستم دیگ بخار چیلر نسب به چیلر تراکمی بیشتر استفاده می شود. این نوع چیلر نیز دارای انواع مختلفی است که می توان به چیلر آب گرم ضد کریستال، تک اثره، دو اثره، شعله مستقیم، یکپارچه، و سیلیکاژلی اشاره نمود.

مقدار فشار بخار در انواع چیلرهای جذبی که از سیتسم بویلر استفاده می کنند متفاوت می باشد به عنوان مثال در دیگ بخار چیلر نوع تک اثره فشار بخار خروجی یک بار می باشد. ولی در چیلر جذبی دو اثره مقدار فشار بخار خروجی ده بار است.

تفاوت های بسیاری در انواع چیلر جذبی وجود داد. هرکدام از این نوع دیگ بخار چیلر برای محیط های و صنایع مختلف استفاده می شوند. به طور مثال در چیلر نوع آب گرم ضد کریستال بیشتر در ساختمان های و سازمان های ادارای و مجتمع های مسکونی متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از دیگ بخار چیلر در بیمارستان ها علاوه بر تامین نمودن گرمایش و سرمایش بخش های مختلف بیمارستان می تواند برای استریل کردن نیز از آن استفاده نمود به دلیل اینکه بخار خروجی از بویلر های صنعتی خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و می توان برای استریل کردن تمامی تجهیزات پزشکی از آن استفاده نمود. همچنین در سیستم های اتوکلاو بیمارستارن برای از بین بردن زباله های بیمارستانی می توان از آن استفاده نمود. دلیل استفاده از دیگ بخار چیلر علاوه بر مواردی همچون استریل نمودن و سیستم اتوکلاو سروصدای کم چیلرهای جذبی می باشد. که بسیار مناسب برای انواع بیمارستان ها است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>