اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیگ بخار افغانی چیست؟
بسیاری دیگ بخار افغانی را زودپز یا دیگ بخار زود پز می نامند. اما بسیاری نیز مخزن بزرگ و دارای مشعل که در سیستم های گرمایشی استفاده می شود را دیگ بخار افغانی گویند. که در این مقاله هر دو این موارد را مورد بررسی قرار میدهیم.

دیگ_افغانی

محفظه یا قابمله ای از جنس فولاد یا آلومینیوم که دارای یک درب بهمراه سوپاپ اطمینان می باشد. داخل آن آب به جوش می آید و بخار تشکیل می شود. بخار تشکیل شده در داخل دیگ بخار افغانی محبوس می شود. که باعث پخت غذا و حفظ ویتامین ها موجود در آن می شود. همچنین برای خارج نمودن بخار از سوپاپ اطمینان استفاده می شود.

به دلیل اینکه اگر درب زودپز را بدون تخلیه کردن بخار داخل آن باز کنید خطرات زیادی را بهمراه خواهد داشت. زودپز صرفا برای کشور افغانستان نیست و بسیاری از کشور ها برای طبخ غذا از آن استفاده می کنند به دلیل اینکه تمامی ویتامین های غذا را حفظ می کند. مخترع زود پز یا همان دیگ بخار افغانی یک فرد فرانسویی بنام دنیس پاین که در سال 1679 آن را اختراع کرده است.

اولین زودپزی که در بازار ارائه شد در سال 1937 بود که سایز بسیار کوچکی نسبت به زودپز های حال حاضر داشت و توسط آلفرد ویشلر روانه بازار مصرف شد. در ادامه با به طور کامل نحوه عملکرد زودپز را مورد بررسی قرار میدهیم. همچنین نکاتی در مورد نحوه خرید دیگ بخار افغانی یا همان زود پز را ارائه می دهیم تا بتوانید یک زود پز با کیفیت را خریداری کنید. تا در هنگام کار کردن با آن دچار مشکل نشوید.

نحوه عملکرد دیگ بخار افغانی:
زودپز یک محفظه محکم و مهر موم شده است و باید بدون هیچ گونه شکاف یا فرو رفتگی باشد. زمانی که مواد اولیه جهت پخت پز غذا را بهمراه آب داخل آن ریخته می شود. با وجود شعله اجاق گاز دمای آب به نقطه جوش یعنی 100 درجه سانتی گراد می رسد. سپس بخار تشکیل می شود.

باتوجه به اینکه پس از رسیدن آب به نقطه جوش دمای آن افزایش پیدا نمی کند و فقط بخار داخل دیگ بخار افغانی افزایش می یابد. بخار تشکیل شده در بالای زودپز قرار دارد و در زمانی که فشار بخار بیش از حد محفظه باشد مقدار کمی از آن توسط سوپاپ اطمینان خارج می شود. به دلیل اینکه اگر این مقدار از حجم بخار از بویلر افغانی خارج نشود ممکن است باعث منفجر شدن آن تحت فشار بخار شود.

دیگ بخار افغانی زودپز قدیمی:
برای جلوگیری از چنین اتفاقی زمانی که بخار در بالای سطح غذا و نزدیک به درب وجود دارد توسط سوپاپ اطمینان مقدار کمی از آن خارج می شود. فشار بخار که در سطح بالای غذا و نزدیک به درب دیگ بخار افغانی وجود دارد بر آب موجود در غذا فشار وارد می کند و باعث افزایش نقطه دمای آب موجود در مواد غذایی داخل زود پز تا 212 الی 250 درجه فارنهایت می شود در نتیجه پخت سریع غذا با استفاده از فشار بخار ایجاد شده توسط دمای بالای آب صورت می گیرد.

باید قبل از استفاده حتما چک کنید که زودپز شما دارای شکاف نباشد حتی اگر ان را جدید خریداری نمودید به دلیل اینکه ممکن است در هنگام بسته بندی و یا حمل نقل مشکلی برای محفظه زودپز ایجاد شده باشد و شما از ان خبر نداشته باشید با چک کردن دیگ بخار افغانی قبل از استفاده از ان می توانید با خیال راحت اقدام به پخت پز غذا کنید.

تعریف دیگری از دیگ بخار افغانی:
در ابتدای مقاله گفتیم دو تعریف جداگانه برای دیگ بخار افغانی وجود دارد. زودپز و بویلر صنعتی که برای سیستم های گرمایشی و صنایع مختلف استفاده می شود. در مطالب قبل به صورت کامل زودپز یا دیگ افغانی را مورد بررسی قرار دادیم حال قصد داریم بویلر صنعتی افغانی یا دیگ بخار صنعتی افغانی را مورد بررسی قرار دهیم.

دیگ بخار صنعتی افغانی چیست؟
بویلر صنعتی افغانی یک محفظه در بسته است که به وسیله ای سوزاندن سوخت توسط مشعل بخار را با فشار مطلوب تولید می کند. این نوع دیگ بخار افغانی را در صنایع مختلف و محل متنوع که نیاز به بخار دارند استفاده می کنند. مانند موتور خانه های سیستم های گرمایشی، نیروگاه های حرارتی، صنایع غذایی، کارواش بخار، کارواش سیار، بیمارستان، پرورش قارچ، ساخت بتن، خیاطی و… از دیگ بخار استفاده می شود.

دیگ_بخار_افغانی_صنعتی

دیگهای بخار افغانی:
اساس کار یا طرز کار دیگ بخار افغانی بدین صورت است که بویلر صنعتی دارای یک مخزن بسته به شکل استوانه ای است که دارای ظرفیت کافی برای تهیه آب و بخار را دارد. به طور کلی آب در بویلر برای تولید بخار ذخیره می شود. آب توسط شعله های مشعل یا سوخت گازهای گرم که با احتراق تولید می شوند به نقطه جوش می رسد.

مقدار سوخت باتوجه به ظرفیت و فشار کاری و مشخصات دیگ بخار افغانی از نوع صنعتی متفاوت است. بخار تولید شده از طریق لوله ها به واحد های مختلف تولیدی و صنایع مختلف عرضه می شود. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>