اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قبل از توضیح در مورد جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی باید دانست از چه راه های خوردگی در دیگ بخار بویلر صنعتی بخار به وجود می آید.

خوردگی_بویلر

دو راه اصلی برای بروز خوردگی در دیگ بخار بویلر صنعتی بخار و یکی دیگر هم برای سیستم های کندانسیت و لوله ها وجود دارند. با افزایش تعداد یون های H در آب PH پایین آمده و یون های آزاد H به فلز بویلر صنعتی حمله و جایشان را با مولکول های آهن آنها عوض می کنند.

جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی با افزودن یون های OH به آب انجام می شود تا با ترکیب با +H مولکول آب بسازند. موادی که برای افزایش PH به آب بویلر صنعتی بخار اضافه می شود هیدرواکسید سدیم (NaoH) است. تصور انحلال آن به یونهای سدیم (NaoH) و هیدرواکسیل OH آسان است.

این ماده به قدری افزوده می شود تا PH را در 12-10 نگه دارد. افزایش بیشتر سود سوزآور PH را خیلی بالا برده و مشکلات دیگری مثل تردی و ترک خوردگی به وجود می آورد.

جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی که از آب قلیایی استفاده می شود:
در برخی مناطق آب نسبتا قلیایی است و افزودن سود سوزآور نیاز نیست و برخی از آنها نیاز به زیرآب زنی (بلودان) بویلر صنعتی مضاعف دارند تا از بالا رفتن زیاد PH جلوگیری شود. وقتی در جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی مشکل آب قلیایی یا PH بالا دارید باید خیلی مراقب نشتی در بدی بخار باشید چون با تبخیر آب محلول خیلی غلیظ با PH بالا باقی مانده و به دیگ بخار آسیب می رساند. این آسیب را تردی قلیایی میخوانند.

بازدارنده خوردگی در بویلر صنعتی دیگ بخار:
علت دیگر خوردگی آب بویلر صنعتی اکسیژن محلول است. همه میدانیم اکسیژن هوا موجب زنگ زدگی آهن می شود اما در بویلر صنعتی داستان متفاوت بوده و حاصل آن حفره زایی است.

همان مشکلی که مثل سوراخکاری با دریل به نظر می رسد. تشخیص این مشکل ساده است چون در جایی اتفاق می افتد که آب حرارت داده شده و از آن اکسیژن آزاد می شود و با فلز تماس می یابد.

گرمایش مخازن تغذیه بویلر و دی اریتور دیگ بخار اکثر اکسیژن را دفع می کند اما به مقداری مواد شیمیایی برای رفع مقدار نشتی نیاز داریم در صورت عدم وجود این تجهیزات باید مواد زیادی برای جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی استفاده کرد.

بازدارنده خوردگی در بویلر صنعتی چیست؟
برای جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی ماده شیمیایی استاندارد برای واحدهای آب گرم سولفیت سدیم (Naso3) است که به یون های سولفیت تبدیل و اکسیژن را دفع می کند. این واکنش به مقداری زمان نیاز دارد تا سولفیت ها، اکسیژن را احاطه کنند به همین خاطر بابد درست پس از مخزن تغذیه آن را اضافه کرد تا این فرصت برایش فراهم شود.

این عمل علاوه بر جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی دلایل دیگری هم دارد که حفاظت سیستم تغذیه، مخزن ذخیره، پمپ دیگ بخار ها و لوله ها از آن جمله اند. تقریبا هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد که حرکت یون ها را تسریع کند.

یون ها حرکت می کنند و متناسب با دمای آب با یون های اکسیژن برخورد می کنند و مواد شیمیایی هیچ تأثیری ندارند و فروشنده ها برای فروش اجناس خود چنین تبلیغاتی انجام می دهند. سولفیت کاتالیزه هیچ برتری نسبت به سولفیت ندارد.

جلوگیری از خوردگی در خطوط کندانس:
خوردگی خطوط کندانس در اثر اسید کربنیک به وفور دیده می شود. سوال این است که چه طور ممکن است کندانس که آب مقطر است حاوی اسید باشد؟ مشکل، مربوط به گاز co2 است که از یون های بی کربنات داخل آب تولید می شود. در تست قلیائیت تست متیل صورتی یا نارنجی قلیائیت کربنات یا فسفات را نشان می دهد و حاصل آن یون ها است.

یون های بی کربنات در آب با گرم شدن آب شکسته به یون های OH و گاز co2 تبدیل می شوند، گاز به همراه بخار حرکت می کند و کربن زداها و گاز زداهایی که قبلا به آنها اشاره شد به دفع بی کربنات کمک می کنند.

درنتیجه جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی و خطوط کندانس صورت می گیرد. اما مثل سایر فرآیندهای پیش تصفیه آب دیگ بخار این کار را کامل انجام نمی دهند. وقتی بخار کندانس می شود گاز همراه آن است و به بی کربنات تبدیل و هیدروژن آزاد می کند.

این هیدروژن ها عامل خوردگی خطوط کندانس هستند. تنها کار موثر برای جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی و خطوط کندانس قرار دادن چیزی در آب برای افزایش PH است اما این هم کار ساده ای نیست. برای این کار باید آن را در هر تله کندانس کوچک در سیستم بریزید و بعد به دنبال راهی برای خلاصی از آن بگردید. نمی توان سود سوزآور را در بخار ریخت چون خشک شده و خطوط لوله را دچار مشکل می کند.

از چه موادی برای جلوگیری از خوردگی در خطوط کندانس استفاده می شود:
برای جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی و خطوط کندانس از مواد شیمیایی خاصی به نام آمین ها و سیکلوهگزیل آمین به طور ویژه به صورت بخار با خود بخار آب همراه می شوند و سپس همراه co2 در کندانس حل شده و PH را بالا می برند تا از خوردگی اسیدی در بویلر صنعتی جلوگیر کنند.

نوعی آمین وجود دارد که گفته می شود سطح داخلی لوله را برای جلوگیری از خوردگی در بویلر صنعتی میپوشاند یا آمین های خنثی کننده که PH را بالا می بردند ولی همگی به خاطر سرطان زا بودن کنار گذاشته شدند. حتی خود سیکلوهگزیل آمین در معرض چنین اتهامی قرار دارد و مصرف آن محدود شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>