اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دمنده_صنعتی

تفاوت فن و دمنده سانتریفیوژ و مکنده چیست؟
فن و دمنده سانتریفیوژ بسته به رابطه عرض و قطرشان با یکدیگر تفاوت دارند. وقتی عرض آن بیشتر از فاصله مرکز تا پیچک در خروجی باشد من به آن فن میگویم. اما اگر خیلی باریک باشد دمنده است. دمنده ها اختلاف فشار بیشتری نسبت به فن تولید می کنند.

هیچ یک از آن قوانین همیشه قابل استفاده نیستند و به چیزی که افراد در واحد فن صدا می کنند، دمنده میگوند. چیز دیگری که با آن مواجه میشوید مکنده است. وقتی اکثر افت فشار سیستم قبل از ورودی سیستم اتفاق بیفتد آن را مکنده میخوانند. فن های روی پودرکننده ها معمولا مکنده هستند.

در ادامه با انواع کاربرد فن و دمنده سانتریفیوژ و کاربرد آن در دیگ بخار بویلر صنعتی بخار و اجزای تشکیل دهنده فن و دمنده سانتریفیوژ و نحوه استفاده از فن و دمنده تابستان و زمستان و همچنین پاسخ به سوال وجود گرد خاک چه مشکلاتی را برای فن و دمنده سانتریفیوژ ایجاد می کند؟ را مورد بررسی قرار میدهیم.

کاربرد فن و دمنده سانتریفیوژ:
فن و دمنده سانتریفیوژ در کاربردهای فراوانی که استاندارد آن را تایید کرده استفاده می شوند. آرایش های گوناگون که مربوط به یاتاقان ها و اتصالات موتور است.

همچنین خواهید فهمید که چرخش را می توان با نگاه به موقعیت خروجی فن تشخیص داد. با فن هایی که در جهت غلط می چرخیدند هم مواجه می شوید که بعضی از آنها چندین سال به همین شکل کار کرده اند. دستگاه های سانتریفیوژ در هر دو جهت کار می کنند با این تفاوت که بازده در یک جهت بهتر است.

آرایش فن دیگ بخار و وضعیت خروجی فن سانتریفیوژ:
همچنین شما با تعاریفی در مورد عرض و تعداد ورودی هم روبه رو خواهید شد. حتما فن هایی با یک ورودی را دیده اید که هوا از یک طرف وارد می شود ولی فن های با دو ورودی هم وجود دارند که در آن هوا از دو طرف وارد می شود. آنها با نام اختصاری ( SWSI (Single width single inlet(پهنای تکی یا ورودی تکی) و ( DWDI’ (double width double inlet (جفت پهنا و جفت ورودی) شناخته می شوند که در کاربردهای بسیاری از کنوکتورهای (نوعی مبدل حرارتی کوچک در خانه ها تا فن های دمنده اجباری ( F.D) استفاده می شوند. در مورد پهنا فقط به فن نگاه کرده و بر اساس نسبت قطر چرخ به پهنا آن را می توان ارزیابی کرد.

کاربرد فن و دمنده سانتریفیوژ در دیگ بخار بویلر صنعتی بخار:
اکثر کاربردها در واحد دیگ بخار بویلر صنعتی بخار مختص انواع فن های سانتریفیوژ با پره انحنا به عقب یا شعاعی است چون پره های انحنا به عقب راندمان بالایی داشته و پره های شعاعی دچار تجمع غبار نمی شوند.

فن های پره شعاعی منحصرا در I. D فنها و فن های دستگاههای پودر کننده زغال استفاده می شوند. اکثر سیستم های تهویه مطبوع از فن های انحنا به جلو استفاده می کنند چون در رساندن حجم زیاد هوا در اختلاف فشارهای پایین پربازده هستند.

توجه به این نکته مهم است که فن های با پره انحنا به جلو، منحنی کشیده تری دارند و اضافه بار شدن موتور آنها در صورتی که چیزی جریان هوا را محدود نکند عادی است. پره های مورد استفاده در دمنده ها سانتریفیوژ از نوع شعاعی یا انحنا به عقب هستند که بستگی به کاربرد آن دارد و ممکن است همان مشکل نوسان پمپ سانتریفیوژ دیگ بخار را داشته باشد که دلایل وقوع آنها هم مشابه است. به ندرت در کاربرد فن و دمنده سانتریفیوژ شاهد چنین چیزی هستیم اما امکان بروز آن در صورت وقوع تراکم وجود دارد.

اجزای تشکیل دهنده فن و دمنده سانتریفیوژ:
قطعه گردان فن را به جای ایمپلر چرخ معروف است. پیچک (حلزونی) قسمتی از بدنه است که نزدیک ترین قسمت به قطر خروجی پره است. به طور مثال در اینجا سیال چرخان در فن بریده شده و به جای این که به همراه چرخ بچرخد از خروجی خارج می شود. ناقوس ورودی جایی است که ورودی فن را به قطر داخلی چرخ متصل می کند.

علت این نامگذاری شباهت آن به ناقوس کلیسا است که در شکل زیر مشاهده میکنید. فن های کوچک چنین چیزی ندارند فقط یک دریچه که رو به چرخ است. برخی تجهیزات اضافی وجود دارد که در فن و دمنده سانتریفیوژ آنها را نخواهید دید.

چون فن ها معمولا سیل یا پکینگ ندارند. ما سلینگرهای گرما را داریم که شبیه چرخ فن کوچکی هستند که روی محور و خارج از فن قرار دارند تا هوای خنک کن را به طرف یاتاقان ها دمیده و از داغ شدن آنها جلوگیری می کنند. به جای صافی، صفحات ورودی برای جلوگیری از ورود سنگ و خاشاک به داخل فن استفاده می شود اما جلوی گرد و خاک را نمی گیرد.

وجود گرد خاک چه مشکلاتی را برای فن و دمنده سانتریفیوژ ایجاد می کند:
گرد و خاک در فن و دمنده سانتریفیوژ می تواند به فن آسیب برساند و یا عملکرد آن را مختل کند. گرد و خاک ممکن است از ذرات بزرگ تر بی ضرر تا ذرات خیلی ریز باشد که برای سلامتی انسان هم مضر است.

اگر مقدار زیادی گرد و خاک روی پره ها نشسته باید آن را تمیز کرد چون به قدری جمع می شوند که اگر تمیز نشود لایه ضخیمی تشکیل خواهد داد که می تواند ظرفیت فن و دمنده سانتریفیوژ را کاهش دهد. مشکل بزرگ تر این است که وقتی به یک حدی برسد بریده شده و به زمین می ریزد که این امر باعث عدم تعادل فن خواهد شد که تأثیر بد آن متوجه یاتاقان ها می شود.

حاصل چنین اتفاقی ممکن است تغییر شکل محور هم باشد. کلیه فن ها باید مرتبا تمیز شوند. برخی F. D فن ها یا کانال های آنها تحمل شست وشو با آن را ندارند پس فقط باید روی آنها را جارو بکشید و یا با دستمال و غیره پاک کنید.حتما باید داخل محفظه را هم تمیز کنید.

دمنده_صنعتی2

تفاوت اصلی شکل پره های فن و دمنده سانتریفیوژ چیست؟
فن و دمنده سانتریفیوژ بیش از هر وسیله دیگری برای جابه جا کردن هوا استفاده می شوند که برای کاربردهای گوناگون آرایش های متنوعی دارند. سه تفاوت اصلی در شکل پره های فن ها وجود دارد، انحنا به عقب، انحنا به جلو و شعاعی. این سه شکل منحنی های متفاوتی برای فن به وجود می آورند.

نحوه استفاده از فن و دمنده سانتریفیوژ در تابستان و زمستان:
چیز مهمی که باید در موردفن و دمنده سانتریفیوژ به یاد داشته باشید این است که آنها سانتریفیوژ هستند و اختلاف فشاری که تولید می کنند تابعی از جریان در فن و چگالی سیال است. اگر سیال سرد باشد فن اختلاف (هد) فشار بیشتری تولید می کند (برحسب اینچ آب) که طبعا جرم سیال منتقل شده هم بیشتر هواهد بود.

وقتی فن، گاز با دمای بالاتر را جابه جا می کند هوا را چندان افزایش نداده و جرم آن نیز زیاد نخواهد بود. در اکثر موارد موتور I. D فن به قدری بزرگ نیست که هوای خنک را جابه جا کند چون نیاز توان برای این کار بالا است. به همین خاطر باید در راه اندازی دیگ بخار بویلر صنعتی بخار با I. D فن بیشتر مراقب باشید تا دچار اضافه بار نشود.

تفاوت فن و دمنده سانتریفیوژ و مکنده وقتی دود دما بالا را جابه جا می کند بار روی آن افت خواهد کرد. این می تواند دلیل عدم رسیدن بویلر صنعتی بخار به بار کامل در فصل تابستان هم باشد. اگر F. D فن برای جمع آوری هوای گرم در بالای بویلر صنعتی بخار نصب شده، در تابستان کارآیی خوبی نخواهد داشت (که دما بین 125 - 130°F است) اما در زمستان که دما کمتر از 60°F است کارآیی خوبی خواهد داشت. باید بدانید که فن در تابستان هوای کمتری جابه جا می کند که هوای اضافی کمتر می شود چون شاید به حالت غنی از سوخت کار می کنید. اگر بویلر در تابستان تنظیم شده در این صورت این هوای اضافی در زمستان بیشتر خواهد بود چون هوا چگال تر می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>