اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پمپ_دیگ_بخار

کاربرد پمپ دیگ بخار چیست؟
پمپ ها اصولا برای جابه جا کردن مایعات به کار می روند و از نظر طراحی و کاربرد تنوع بسیار زیادی دارند. کاربرد پمپ دیگ بخار شامل پمپاژ آب تغذیه، کندانسیت، سوخت، فاضلاب و غیره است.

طی زمان، استفاده از پمپ ها در هر کاربردی انحصاری شده است و روش پمپاژ و ساخت خاصی برای هر کدام به وجود آمده است. در نتیجه به ندرت کمترین انحرافی را در نوع پمپ دیگ بخار مورد استفاده برای کار خاصی خواهید دید.

کاربرد انواع پمپ دیگ بخار بویلر صنعتی:
پمپ آب فشار قوی تغذیه و کندانس معمولا از نوع گریز از مرکز (سانتریفیوژ) هستند و انواع فشار ضعیف یا کم حجم از نوع توربینی خواهند بود. سوخت نفت کوره دیگ بخار توسط پمپ دیگ بخار جابه جایی مثبت مارپیچی یا دندهای منتقل می شود. پیشرفت تکنولوژیکی در آینده یکی از این قوانین را دستخوش تغییر خواهد کرد.

اگر چیزی بهتر از نوع پمپ دیگ بخار سانتریفیوژ به وجود آید کاهش چشمگیری در مصرف برق حاصل خواهد شد. چون بازده اکثر این پمپ ها کمتر از 50 است. پمپ ها، مایعات و سیالات تراکم ناپذیر را جابه جا می کنند و در عین حال از عناصر بسیار ضروری دیگ بخار بویلر صنعتی بخار هستند.

کاربرد انواع پمپ دیگ بخار:
پمپ های صنعتی جدید به قدری قابل اطمینان هستند که تا زمان خراب شدن توجه چندانی به آنها نمی شود. پمپ های صنعتی وجود دارند که سالیان دراز در حال کار کردن هستند به طوری که حتی پلاک مشخصات آن نیز پوسیده شده است.

پمپ دیگ بخار عمر دایمی ندارند و ظرفیت و قابلیت آنها به مرور زمان کاهش می یابد و راندمان پمپ صنعتی هم از این قاعده مستثنا نیست و شاید مصرف برق پمپ های بسیار کهنه حتی دو برابر انواع جدید باشد. کنترل عملکرد پمپ، کاری ضروری و عاقلانه است.

تعیین ظرفیت پمپ تغذیه دیگ بخار:
پمپ ها معمولا بزرگ تر از اندازه مورد نیاز دیگ بخار در نظر گرفته می شوند. معمولا ظرفیت پمپ تغذیه دیگ بخار به قدری است که هر کدام می توانند بار کامل را پوشش دهند. برخی مهندسان سه یا چهار پمپ دیگ بخار با ظرفیت یکسان را برای بویلر صنعتی در نظر می‌گیرند و در این شرایط اپراتور قادر به انتخاب پمپی که بتواند با بار موجود مطابقت داشته باشد، نخواهند بود.

در بسیاری موارد جایگزین کردن پمپ تغذیه دیگ بخار با پمپی که به سختی بتواند جوابگوی بار باشد می تواند با صرفه جویی در برق هزینه خود را طی یک فصل تابستان جبران کند. وقتی بیش از دو پمپ آب دارید (n) ظرفیت آنها باید طوری باشد که بتوان پیک بار را توسط 1-n پمپ تامین نمود.

اگر سه پمپ دیگ بخار دارید هر کدام باید بتواند نصف پیک بار را تامین کند اگر چهار پمپ دارید هر کدام باید یک سوم پیک بار را تامین کنند. از آنجایی که پمپ تغذیه دیگ بخار باید قابلیت تامین آب بویلر صنعتی را در زمان فعال بودن شیر فشار شکن اطمینان دیگ بخار داشته باشند.

به هرحال بالاتر از ظرفیت مورد نیاز هستند چون ظرفیت، با کاهش اختلاف به وضعیت عملکردی افزایش می یابد. فقط به دلیل اینکه پمپ ها می توانند بیش از ظرفیت باشند این امکان را که اپراتور می تواند مشکل را با تصمیمات منطقی رفع کند نادیده نگیرید. به طور مثال در واحدی با 4 بویلر صنعتی و 4 پمپ تغذیه دیگ بخار اگر دو بویلر صنعتی در مدار بود اپراتور دو پمپ تغذیه دیگ بخار را روشن می‌کند.

در زمستان که سه بویلر صنعتی به مدار می آمد سه پمپ تغذیه دیگ بخار راه اندازی می شود و نباید هیچ کاری به بار بویلر صنعتی داشت. و به ازای هر بویلر صنعتی یک پمپ دیگ بخار روشن می‌شود.

تحریک پمپ دیگ بخار به چه صورت است؟
ظرفیت هر پمپ برای پشتیبانی سه بویلر صنعتی کافی است و صرفه جویی الکتریکی با رعایت ظرفیت انجام می شود. حال روشن است که انتخاب مناسب کاربرد پمپ دیگ بخار و کنترل عملکرد آنها همچون نگهداری آنها در هزینه های بهره برداری دیگ بخار تأثیر چشم گیری دارد.

به جز در موارد خاص عموما پمپ دیگ بخار توسط موتورهای الکتریکی تحریک می شوند. انرژی توسط محور فلزی از محرک به پمپ دیگ بخار منتقل می شود. قطعات چرخان پمپ صنعتی را می توان مستقیما روی شفت محرک یا شفت خود پمپ سوار کرد. وقتی پمپ بویلر صنعتی شفت خود را دارد مجهز به یاتاقانهایی برای تراز نگه داشتن محور خواهد بود. فارغ از کارکرد، چرخش یا انقباض و انبساط، شفت حرکت می کند پس باید جلوی نشتی پمپ دیگ بخار گرفته شود.

در نگه داری و بهره برداری از پمپ دیگ بخار باید اجازه داد مقداری نشتی وجود داشته باشد تا به روان کاری اتصال محور و پکینگ کمک کند. اگر نشتی پمپ دیگ بخار موقف شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر پکینگ به قدری سفت شود که نشتی را کاملا متوقف کند مالیده شدن آنها به هم موجب زوال هر دو خواهد شد.

در حقیقت پیچیدن شفت با پکینگ عادی است تا این که پمپ های با محور بوش دار برای کمک به رفع این مشکل ساخته شدند. بوش مثل لوله ای است که روی شفت می لغزید و توسط سایر قسمت ها نگه داشته می شود و یا به صورت پیچ و مهره به شفت بسته می شود و قابل باز و بستن است.

با این شرایط وقتی پمپ دیگ بخار با پکینگ خشک کار کند بوش را از بین می برد تنها کار لازم تعویض بوش است. اگر اپراتورها پکینگ ها را بیش از حد سفت کنند هر ساله باید تعویض شفت و بوشها را انجام داد.

چه مقدار نشتی برای پمپ دیگ بخار لازم است؟
در حالت عادی اگر نمیدانید چه مقدار نشتی لازم است دمای نشتی را اندازه گیری کرده و با دمای سیال داخل پمپ صنعتی مقایسه کنید. اختلاف این دو نباید بیش از 5 درجه باشد. این مساله در مورد پمپ آب صادق نیست چون ممکن است سیال داخل پمپ دیگ بخار تبخیر شود. معمولا باید به دنبال جریان کوچکی به بیرون پکینگ باشید.

یعنی چیزی به اندازه نوک مداد. با گذر زمان این مقدار را به دست خواهید آورد. پمپ دیگ بخار زمانی که خیلی کیپ باشد به شما هشدار می دهد چون تا زمانی که جریان به حد کفایت نرسد، باعث سایید شدن بوش با شفت می‌شود. ساختمان پمپ بویلر صنعتی می تواند عدم قرار گرفتن پکینگ یا سیل ها را در معرض فشار تخلیه تضمین کند.

پمپ تغذیه دیگ بخار:
با طراحی پمپ به صورتی که پکینگ یا سیل تخت کمترین فشار قرار گیرد ساییدگی و نشتی کاهش خواهد یافت. پمپ های آب بندی شده دارای رینگ های فانوسی هستند که امکان انتقال نشتی فشار بالا را به مکش پمپ دیگ بخار فراهم می کنند و بقیه پکینگ تحت فشار مکش باقی می ماند. جهت اطلاع از پکینگ بویلر صنعتی بخار کلیک کنید.

نحوه کارکرد پمپ دیگ بخار در فشار پایین:
در مورد پمپ دیگ بخار که می توانند در فشار کمتر از جو کار کنند، فشار در قسمت مکش که توسط اتصالی از تخلیه پشتیبانی می شود سیال مورد نیاز خنک کاری و آب بندی پکینگ را فراهم می کند. پمپ دیگ بخار معمولا مجهز به سیل محور هستند. این یک ساختار خاص با مواد بسیار سخت روی قطعات چرخان و ثابت است که می تواند سیستم را آب بندی کند.

این مواد با لقی بسیار کم ماشین کاری می شوند تا در عین حالی که آب بندی را انجام می دهند تا به هم ساییده نشوند. در بسیاری از موارد مایع بین دو سطح در تماس تبخیر شده و نشتی در محل مورد نظر دیده نخواهد شد.

اکثر آنها مستلزم خنک نگه داشتن سیل برای کارکرد مناسب هستند که این کار با یک خط از تخلیه پمپ دیگ بخار تا سیل انجام می شود. وقتی مایع محتوی ذرات معلق است با گذر این آب از سیل به آن آسیب خواهد زد پس باید ابتدا آن را فیلتر نمود.

گاهی هم این آب به درستی در محل مورد نظر اعمال نمی شود. اگر دو پمپ دیگ بخار آثار خوردگی در محل ورود آب به سیل مشاهده کردید باید آن را به سازنده اطلاع دهید. مواد آبندی پمپ دیگ بخار باید چه ویژگیهای داشته باشد؟

مواد آب بندی باید قادر به تحمل دماهای وضعیت تبخیر باشند. سیل های برخی شفت ها نیازمند کولر برای کاهش دمای مایع هستند. پمپ های سیرکولاسیون HTHW در خط آب سیل دارای کولر و صافی هستند. نگهداری صافی و کولر عامل مهمی برای کارکرد مناسب پمپ است. برای حفظ دمای مایع در رنج مطلوب باید دقت بیشتری به خرج دهید چون سرد شدن زیادی آب عامل شوک حرارتی خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>