اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فولاد تریپ

از دهه 1980، فولاد تریپ به عنوان موادی بالقوه برای بدنه خودرو ظاهر شد. بخش اعظمی از این اتفاق، در نتیجه تحقیقات گسترده شرکت Nippon Steel بود. با این حال، تقریبا دو دهه طول کشید تا ذهنیت تولید کنندگان فولاد تعدیل شود و کاربرد بین المللی فولاد تریپ در صنایع اتوموبیل توسعه یابد.

صنعت خودرو نیاز بالایی به برآورده کردن تقاضای صرفه جویی در سوخت دارد. علاوه بر موضوع سوخت، جلوگیری از سوانح مختلف نیز در دستور کار است. از این رو امروزه تمام شرکت های اتوموبیل سازی، قصد گسترش تعداد قطعات تولید شده از فولادهای استحکام بالا با کیفیت شکل پذیری بهتر را دارند.

چراکه پارامترهای بهتر در رفتار مکانیکی بخش های مختلف اتوموبیل، سبب حفظ ایمنی مسافر می شود. فولاد TRIP به دلیل مزایایی که دارد، موضوع بسیار جالبی برای تحقیقات آزمایشگاهی، بحث های علمی، و در نهایت برای آزمایش ها صنعتی و تجاری سازی شده است.

در یک کلام، این فولادها برای کاربردهای خودروسازی عالی هستند؛ جایی که نیاز به کارسختی بالا طی تغییر شکل ناشی از تصادفات است. و البته فولاد باید مقدار زیادی انرژی جذب کند. این فولادها همچنین برای ایجاد هرنوع قطعه پیچیده، سخت و شکل پذیر مناسب هستند.

متداول ترین گریدهای فولاد TRIP شامل 2 نوع تولیدی از نورد سرد در هر دو حالت بدون پوشش و با پوشش (TRIP 690 و TRIP 780) و یک گرید تولید شده با نورد گرم (TRIP 780) است. جدول زیر کاربردهای فولاد تریپ را بر حسب گرید آن خلاصه کرده است.

فولاد تریپ از منظر اقتصادی

به طور کلی از فولاد معمولاً به دلیل استحکام، شکل پذیری و کم هزینه بودن نسبت به سایر فلزات استفاده می شود. اگرچه فلزاتی مانند تیتانیوم، منیزیم و آلومینیوم نسبت استحکام به وزن بالاتری دارند و می توانند صرفه جویی قابل توجهی در وزن قطعات خودرو ایجاد کنند.

با این وجود، به دلیل فراوانی کمتر، هزینه های تولید بیشتر و هزینه های ماشینکاری، بسیار گران تر تمام می شوند. بنابراین عرضه این فلزات در سراسر جهان نسبتاً محدود است. این عوامل باعث می شود که این فلزات به طور معمول در اتومبیل هایی که اکثر مردم رانندگی می کنند، استفاده نشوند.

فولادتریپ با هیچ یک از این مشکلات روبرو نیست! چراکه یک فولاد کم آلیاژ است. اجرای مرحله آنیل intercriticalدر پردازش این نوع فولاد، خیلی دشوار به نظر نمی رسد. این بدان معنی است که فولاد TRIP می تواند با همان قیمت سایر فولادهای استحکام بالا تولید شود. مهم ترین مانعی که فولادهای تریپ در بازار با آن رو به رو شده اند، ضعف در گالوانیزه کردن سطحی در پایان فرایند تولید آن است.

فرآیند گالوانیزه کردن در تعداد زیادی از اجزای خودرو اعمال می شود. زیرا آسان، ارزان و بسیار موثر است. با کشف آلومینیوم به عنوان جایگزینی برای سیلیکون، فولادهای TRIP دیگر با مشکلات گالوانیزه گذشته روبرو نیستند. فولادهای TRIP اکنون می توانند به طرز موثری از نظر اقتصادی در برابر خوردگی محافظت شوند. این بدان معناست که ممکن است در آینده شاهد تولید فزاینده فولاد تریپ باشیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>