اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ریخته گری کوبشی


روش مستقیم (فورج فلز مایع)

این فرایند به وسیله تجهیزاتی انجام می شود که به فرآیند فورج شباهت زیادی دارند. فلز مایع به قسمت پایینی قالب ریخته می شود و توسط یک فشار هیدرولیک منجمد می­گردد. در این روش فشاری بسیار بالا در حدود 100 مگاپاسکال و یا بیشتر به کل مذاب اعمال می شود تا زمانی که کاملا منجمد شود.

روش غیر مستقیم

این فرآیند بسیار شبیه به دایکست است و با تجهیزات این روش انجام می­گیرد. ریخته گری کوبشی غیر مستقیم می­تواند به صورت عمودی یا افقی انجام گیرد. به این صورت که مواد مذاب به شات اسلیو عمودی یا افقی ریخته می شود.سپس مذاب از طریق دروازه های نسبتا بزرگ به درون قالب تزریق می شود. این کار با سرعتی آهسته (کم تر از 0.5 متر بر ثانیه) انجام می شود و پس از آن، مذاب با فشاری در حدود 55 تا 300 مگاپاسکال منجمد می شود. قطعات تولید شده با این روش در نهایت استحکام کششی مناسبی خواهند داشت.

تلاش های گسترده­ ای برای بررسی چگونگی تأثیر انتقال حرارت بر رفتار انجماد آلیاژهای آلومینیوم در ریخته گری اسکوییز انجام شده است. مثلا برخی توضیحات کیفی در مورد اساس تشکیل جدایش های ماکرو در ریخته گری کوبشی آلیاژ Al-4.5 wt PCT Cu انجام شده است.در این راستا به کشف روش های عملی برای از بین بردن نواقص ریخته گری در قالب های اسکوییز هم توجه شده است. با این حال، جلوگیری از شکل­گیری این جدایش ها در ریخته گری کوبشی دشوار به نظر می رسد. همچنین تولید قطعاتی کاملا سالم بدون نقص های انقباضی نیز تقریبا غیر ممکن است.

با این وجود، هیچ گزارش کمی و عملی به منظور کنترل مشخصه های انجماد در ریخته­گری کوبشی گزارش نشده است تا از تشکیل این عیب جلوگیری شود. از این رو این مسئله می­تواند برای پایان­نامه­های ارشد یا دکتری موضوع جذابی باشد.این مذاب به یک قالب از جنس فولاد ابزار با یک حفره استوانه ای با قطر داخلی 50 میلی­متر ریخته می­شود. پس از ریختن مواد مذاب در حفره، با استفاده از پرس هیدرولیک فشاری معادل 30 تن اعمال می­شود.

زمان تاخیر که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، برای اعمال فشار مناسب بر مذاب ضروری است. این زمان معمولا زیر 4 ثانیه است تا از آغاز انجماد قبل از اعمال فشار جلوگیری شود.به منظور بررسی شرایط تشکیل جدایش های ماکرو، در ارتباط با تشکیل نقص های انقباضی، اثرات پارامترهایی مانند دمای قالب (TD)، دمای ریختن (Tp)، فشار اعمالی (P) و رطوبت (Hd) مورد بررسی قرار گرفتند.

دمای قالب در محدوده 50 درجه تا 300 درجه سلسیوس بوده است. همچنین دمای ریختگی نیز در محدوده 650 درجه تا 810 درجه سلسیوس بود. میانگین رطوبت در محدوده 20 تا 80 PCT RH بود و دمای هوای کارگاه نیز در محدوده 15 تا 30 درجه سلسیوس قرار داشت.

مزایای ریخته گری کوبشی

  • در مقایسه با دیگر روش های تولید، ریخته گری کوبشی محدوده وسیع­تری از اشکال را تولید می­کند.
  • پس از فرایند ریخته گری نیاز کمی به ماشین کاری قطعات وجود دارد.
  • تخلخل ایجاد شده به دلیل فشار وارد شده بسیار کم است.
  • ریزساختار به دست آمده بسیار ریزدانه است که باعث تقویت خواص مکانیکی قطعه می شود.
  • بافت قطعه تولیدی مناسب بوده و قطعه خواص ایزوتروپیک دارد.
  • با این روش می توان استفاده حداکثری از مذاب داشت و هدر رفت به حداقل می رسد.

معایب ریخته گری کوبشی

  • تجهیزات ریخته گری در مقابسه با روش های شکل دهی مثل فورج یا ریخته گری دایکست فشار بالا (HPDC) هزینه کمتری دارند، اما با این وجود تجهیزات این روش گران قیمت هستند.
  • هر چه اندازه قطعه بزرگ تر شود، نیاز به طراحی سنبه ها و قالب های بزرگ تر و با استحکامی بیشتر است. چرا که فشار اعمالی بر مذاب افزایش خواهد یافت. به همین دلیل در تولید قطعات بزرگ محدودیت به وجود می آید.
  • این فرایند نیاز به نظارت و کنترل دقیقی دارد که باعث کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه های فرایند خواهد شد.
  • در خصوص فلزاتی که سریع اکسید می شوند، نیاز به ایجاد خلا مناسبی است که این خود چالش جدیدی ایجاد می کند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>