اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

متانول_شیمی

متانول و یک دنیا کاربرد که از آن ها بی خبرید!
متانول یا همان متیل الکل یک ترکیب آلی مایع بوده که در صنعت کاربرد های فراوانی دارد و به طور غیر مستقیم نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. متانول یک الکل غیر خوراکی با فراریت بسیار بالاست که رنگی نداشته و بوی آن بسیار تندتر از اتانول می باشد.

در گذشته متانول را از تقطیر تخریبی چوب به دست می آورند و این در حالی است که در دنیای امروز روش های جدید تری را برای تهیه این الکل به کار می گیرند. در روش مدرن، متانول از ترکیب مستقیم گاز مونواکسید کربن و هیدروژن در حضور کاتالیزور به دست می آید.

پتانسیل های ذاتی متانول باعث شده تا بسیاری از افراد متخصص بپذیرند که این نوع الکل می تواند در آینده سوختی رایج، سازگار با محیط زیست و یکی از منابع انرژی پاک به حساب بیاید. گرچه همین حالا هم بسیاری از کارخانه ها از این ترکیب پرکاربرد به عنوان سوخت مصرفی خود استفاده می کنند.

آشنایی با کاربرد های متانول:
متانول در بازار مواد شیمیایی با درجه خلوص های مختلف و در نتیجه قیمت های متفاوتی وجود دارد که هر کدام برای کاربرد های مختلفی مناسب می باشند. همانطور که گفته شد متانول کاربرد های زیادی دارد که البته بسیاری از آن ها در حوزه صنعت قرار می گیرند. در ادامه قصد داریم شما را با برخی از مهم ترین کاربرد های این ماده شیمیایی با ارزش آشنا کنیم.

سوخت وسایل نقلیه:
متانول هم به صورت مستقیم و هم به طور غیر مستقیم برای تهیه انواع سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید طبق آمار موجود، 45 درصد از متانول تولید شده در جهان به عنوان سوخت و منبعی برای انرژی به کار می رود.

ملموس ترین مثال از کاربرد متانول به عنوان یک سوخت، بنزین سوپر می باشد که عدد اکتان بالاتری از بنزین معمولی داشته و آلودگی کمتری را نیز ایجاد می کند. استفاده از متانول و اتانول به همراه برخی دیگر از مواد شیمیایی، کیفیت بنزین و در نهایت عدد اکتان را بالاتر می برد.

گرچه بسیاری از پژوهشگران ایرانی سالهاست در تلاش اند تا با به کارگیری تمام امکانات موجود این الکل را به طور جدی وارد سوخت های مورد استفاده برای تمام خوردو ها کنند؛ اما متأسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولین مربوطه، تا کنون پیشرفتی حاصل نشده است.

متانول می تواند با نسبت های مختلفی با گازولین مخلوط شده و تشکیل یک سوخت پاک را برای برخی از وسایل نقلیه دهد. در حال حاضر بعضی از کشور های جهان متانول را به عنوان یک سوخت پاک مورد استفاده خود قرار داده و در حال جایگزینی آن با سایر سوخت های آلود می باشند.

به غیر از موارد گفته شده از متیل الکل برای تهیه دی متیل اتر که خود یکی از سوخت های وسایل نقلیه می باشد نیز استفاده می شود.

ضد یخ:
یکی از رایج ترین کاربرد های متانول، استفاده از آن در تولید انواع ضد یخ است. متانول به واسطه ویژگی های ذاتی اش، باعث کاهش نقطه انجماد محلول های آبی و افزایش نقطه جوش آن ها می شود. بنابراین تولید کنندگان ضد یخ از این الکل استفاده می کنند تا آب مورد استفاده برای شستشوی شیشه جلوی ماشین و یا آب رادیاتور یخ نزند.

نقش حلال:
بدون تعارف می توان گفت متانول در درجه اول به عنوان یک حلال صنعتی شناخته شده که از این کاربرد این ماده شیمایی برای تهیه انواع جوهر، رزین، چسب و رنگ استفاده می شود. علاوه بر این موارد، این الکل نقش حلالیت خود را در زمینه داروسازی و آزمایشگاه های شیمی نیز به خوبی به نمایش می گذارد.

تولید برق:
از آنجایی که متانول یک ماده شیمیایی مقرون به صرفه و در دسترس است، از آن در نیروگاه های تولید برق نیز استفاده می شود. این ماده نسبت به گازوئیل ماده بسیار پاک تری بوده و بنابراین به کارگیری آن در آلودگی هوا نیز نقشی نخواهد داشت.

تهیه پلاستیک:
جالب است بدانید یکی از عمده ترین موارد مصرف متانول در صنعت، تولید انواع پلیمر و پلاستیک می باشد. از متانول و مواد مشتق شده از آن مانند اسید استیک و فرمالدهید به عنوان مواد پایه در تهیه پلاستیک پلی متیل متاکریلات، پلی استر، پارچه ها و الیاف مصنوعی نیز استفاده می شود.

متانول بسیار قابل اشتعال بوده و بنابراین باید از گرما به دور باشد و در دمای اتاق انبار و نگهداری گردد.
سمیت این الکل بسیار بالا می باشد و ورود 10 میلی لیتر از این ماده به بدن باعث اختلال در دید، تشنج، کوری، نارسایی کلیه و در مواردی منجر به مرگ می گردد.
در صورتی که متانول به صورت مستقیم با پوستتان تماس پیدا کرد، ناحیه مربوطه را به مدت 15 دقیقه با آب و صابون بشویید.
همانطور که گفته شد میزان سمیت این الکل بسیار بالا می باشد و بنابراین استفاده از آن برای ضدعفونی کردن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد. فقط و فقط الکل طبی یا اتانول است که خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده داشته و استفاده از متانول به جای الکل طبی خطر های جدی را برای سلامت انسان به دنبال دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>