اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلی_کربنات

پلی کربنات و ویژگی های آن در صنعت:
پلی کربنات (PC) گروهی از پلیمرهای ترموپلاستیک هستند که در ساختار شیمیایی خود حاوی گروه های کربنات هستند. پلی کربنات مورد استفاده در مهندسی مواد محکم و سختی هستند که کار با آنها ساده است، به راحتی قالب گیری می شوند و از مقاومت گرمایی خوبی برخوردار هستند به دلیل این ویژگی ها PC ها کاربردپذیری بسیاری گسترده ای دارند.

دوام، شفافیت، مقاومت در برابر هوا و انعطاف پذیری تنها برخی از ویژگی هایی است که پلی کربنات را به یک ماده اصلی در صنایع مختلف تبدیل کرده است. همچنین این ترکیبات نسبت به پلاستیک های دیگر به میزان قابل توجهی سمی نیست و سهولت بازیافت به سازگاری آنها با محیط زیست می افزاید.

این ترکیبات سخت ترین مواد شفافی هستند که به جای شیشه می توان از آنها در بخش های مختلف ساختمان استفاده کرد. رزین پلی کربنات در سال 1953 میلادی اولین بار توسط دکتر دانیل فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک تولید شد.

در حال حاضر تنوع ساختاری ورقه های PC امکان استفاده از آن را بر روی هر نوع سازه و در جوار هر نوع مصالح ساختمانی را به ما می دهد و به همین جهت کاربرد گسترده ای در زمینه های مختلف دارد.

کاربرد های پلی کربنات:
ورقه های پلی کربنات به دلیل شفافیت و استحکام کاربردهای گسترده ای دارند مثلا می توانند به عنوان عایق صوتی یا حرارتی یا جایگزین ایمن تر شیشه در ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند. لازم به ذکر است که در تولید ورقه های پلی کربنات از تکنولوژی نوین ومستربچ های خاص استفاده می شود تا امکان جذب طیف IR نورمریی فراهم شود. این مسئله باعث افزایش کاربرد های خاص OUTDOOR این ورق های به خصوص در فصول گرم سال می گردد و باعث صرفه جوئی 50 درصدی در مصرف انرژی می گردد.

علاوه بر این درفرآیند تولید ورقه های پلی کربنات چند جداره ترکیبات آنتی UV استفاده می شود که عمر و مقاومت آنها را در هر شرایط آب و هوایی افزایش می دهد.

موارد مصرف پلی کربنات در صنایع مختلف:
این پلیمرها در صنایع اتومبیل سازی جهت تزئینات داخلی خودرو، در صنعت تولید هولوگرام، در صنایع غذایی و پزشکی جهت ساخت بطری های شفاف برای بسته بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت انواع عینک های طبی و صنعتی، تولید لنزهای چشمی، تجهیزات دیالیز، آندوسکوپی، انتقال خون، در صنایع برق و کامپیوتر جهت ساخت کانکتورهای الکتریکی، لوازم الکتروتکنیک، ساخت دیسک های فشرده، پوشش کامپیوترها و در صنایع ایمنی جهت ساخت کلاه ایمنی، عینک های ایمنی، ماسک های گاز و پوشش های محافظ و در صنایع نظامی جهت ساخت شیشه های هواپیماهای شکاری و ساخت شیشه های ضد گلوله مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از پلی کربنات:
مهم ترین مزایای کاربرد این پلیمرها به جای شیشه هزینه کمتر و وزن سبک تر آنهاست. علاوه بر این مقاومت بالای آنها نسبت به پلاستیک کاربرد آنها را خصوصا به عنوان پوشش در صنعت گلخانه افزایش داده است.

استفاده از این ورقه ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود چون در تابستان از ورود گرما به داخل ساختمان جلوگیری کرده و در زمستان نیز با ممانعت از خروج و هدر رفتن گرمای داخل از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند.

پلی کربنات مقاومت شیمیایی خوبی در برابر اسیدهای رقیق، هیدروکربن های آلیفاتیک و الکل ها و مقاومت شیمیایی متوسطی در برابر روغن ها و گریس ها از خود نشان می دهد.

پلی کربنات ها از نظر حرارتی تا 135 درجه سانتی گراد پایدار هستند. مقاومت در برابر حرارت بیشتر را می توان با افزودن مواد بازدارنده شعله بدون تأثیر بر خصوصیات آنها بهبود بخشید.

معایب پلی کربنات:
از مهم ترین معایب این پلیمرها می توان به گرمایش بیش از حد فضای زیرین این ورقها خصوصاً در ماه های گرم سال اشاره کرد که می توانند باعث تولید گرمای بیش از حد شوند.

PC به راحتی توسط قلیاهای رقیق، هیدروکربن های معطر و هالوژنه مورد حمله قرار می گیرد. تولیدکنندگان توصیه می کنند ورق های PC را با مواد پاک کننده خاصی تمیز کنند که بر ماهیت شیمیایی آن تأثیری ندارد زیرا نسبت به پاک کننده های قلیایی ساینده حساس هستند.

این ترکیبات اگرچه در هنگام آتش سوزی شعله ور نمی شود ولی دود زا هستند. خش پذیری سطح ورق یکی از عیوب دیگری است که باعث کدر شدن سطح ورق و خدشه دار شدن دید می گردد. قیمت بالای این ورقه ها خصوصا انواع آنتی UV را می توان به دیگر معایب آنها اضافه کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>