اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آنالیز فولاد

مرحله 1: دسته بندی ضایعات

اولین مرحله از آنالیز، مربوط به بازرسی قراضه ها و گزینش صحیح آن هاست. همان طور که می دانید، جهت ریخته گری آلیاژهای فولادی معمولا ترکیبی از قراضه ها، قطعات بازگشتی و مذاب حاصل از ذوب سنگ معدن استفاده می شود. به همین دلیل این قراضه ها باید به دقت مورد بازرسی قرار گیرند تا از ورود عناصر ناخواسته به مذاب در هنگام ذوب این قطعات جلوگیری شود.

جهت جلوگیری از حضور عناصر ناخواسته در ترکیب شیمیایی مذاب، ضروری است که ناخالصی ها در این مرحله شناسایی شوند. برای مثال، اگر نیاز به تولید فولادی با درصد فسفر پایین باشد، نیاز است که ضایعاتی با درصد فسفر پایین انتخاب شوند.

زمانی که آنالیز ترکیب شیمیایی قراضه انجام می شود، مهم ترین مسئله ای که باید قابل توجه قرار گیرد، قابلیت جابه جایی و سرعت آنالیز دستگاه است. چرا که جهت آنالیز، دستگاه آنالیز باید به محل انبار قراضه ها منتقل شود. خوشبختانه، امروزه با توسعه تکنولوژی این کار می تواند با استفاده از گوشی ها و آنالیزکننده های پرتابل انجام شود. این دستگاه ها ضمن دقت بالایی که دارند، می توانند آنالیز را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

آنالیزورهای LIBS برای شناسایی آلیاژ بسیار سریع عمل می کنند. این آنالیزورها، قابل حمل بوده، بسیار سبک وزن هستند و می توانند گرید آلیاژ را مدت کوتاهی مشخص کنند. این دستگاه ها، گزینه ای عالی برای طبقه دسته بندی قراضه ها محسوب می شوند.

اما برای شناسایی عناصر مضر در فولاد که باید تا حد بسیار کوچکی آنالیز شوند، انتخاب بین دو روش آنالیز دیگر خواهد بود که طیف سنجی بر پایه جرقه هستند. به طور کلی اگر هدف آنالیز عناصری مانند کربن، بور، نیتروژن، مس، سرب، قلع یا عناصر دیگری باشد که باید در اندازه های بسیار کوچکی شناسایی شوند، آنالیز OES بهترین نتیجه را خواهد داد.

مرحله 2: آنالیز ترکیب شیمیایی مذاب و سرباره فولاد

در مرحله بعد، فرایند ذوب و پالایش قطعات در کوره قوس الکتریکی (EAF) باید مورد بررسی قرار گیرد. به همین جهت پس از ذوب کامل قراضه و پایداری شرایط کوره، آنالیز شیمیایی حمام انجام می شود.نتایج حاصل از این آزمایش مشخص می کند که در حین پالایش مذاب، چه مقدار اکسیژن باید از درون مذاب عبور داده شود، ناخالصی های موجود در مذاب مثل فسفر، گوگرد، سیلیسیوم، آلومینیوم، کربن، منگنز و … به چه میزانی است و چه مقدار عنصر مضر هیدروژن در مذاب فولاد حل شده است. جهت اندازه گیری سریع و با دقت بالای ترکیب شیمیایی، یک آنالیزور اختصاصی برای آنالیز ترکیب شیمیایی مذاب مورد نیاز است.

در اینجا نیز برای شناسایی عناصر در بهترین حالت، آنالیز OES پیشنهاد می شود. چرا که این روش، تنها روشی است که می تواند این غلظت این عناصر را در حد مورد نیاز بررسی کند. اما جهت آنالیز ترکیب شیمیایی، لزومی ندارد که از دستگاه های پرتابل استفاده شود و دستگاه های ثابت می توانند نیاز را برطرف کنند.گرچه در این مرحله آنالیز تنها بر روی ترکیب شیمیایی مذاب انجام نمی شود و آنالیز سرباره نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. این کار به 2 دلیل انجام می شود:

  • سرباره تأثیر شدیدی بر خوردگی و تخریب دیواره های کوره دارد. به همین دلیل باید شناخت خوبی از آن وجود داشته باشد تا با توجه به جنس سرباره، جنس دیواره کوره تعیین شود.
  • در هنگام تشکیل اکسیدهای کربنی به صورت گازی در کوره، حجم سرباره زیاد می شود و ماده ای تشکیل می شود که از آن با نام سرباره فومی «Foam-slag» یاد می شود. تشکیل این سرباره از سوختن حمام جلوگیری می کند و به نوعی از کوره محافظت می نماید.

مرحله 3: آنالیز ثانویه در کوره تصفیه پاتیلی

عملیات پردازش و آنالیزی که در این مرحله مورد نیاز است، به تجهیزات موجود در کارخانه های فولادسازی بستگی دارد. معمولا آنالیز در مرحله پردازش ثانویه پس از سرباره زدایی، آلیاژسازی و گاززدایی تحت خلا انجام می شود.استفاده از تکنولوژی خلاء و پاکسازی مواد با استفاده از گاز خنثی مرحله ای است که جهت دستیابی به خلوص حداکثری در فولاد نیاز است. استفاده از این تکنولوژی جهت متعادل کردن میزان کربن فولاد، گوگردزدایی، اکسیدزدایی، فسفرزدایی و گاززدایی از فولاد مذاب ضروری است.

در این مرحله، ناخالصی هایی حذف می شوند که در کوره قوس الکتریکی باقی مانده بودند. سرباره می تواند با استفاده از ابزار آنالیز XRF و آنالیز پراکندگی اشعه ایکس (EDS) آنالیز شود.تکنولوژی XRF برای کاربردهایی که نیاز به اندازه گیری دقیق باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی با استفاده از یک منبع اشعه ایکس قدرتمند، دتکتور سیلیکونی با حساسیت بالا (SDD) قادر است تا با دقت بالا تمامی عناصر را تا عدد اتمی 10 (عنصر هلیوم) آنالیز کند. در صورتی که اپراتور مجری این عملیات شخص متخصصی باشد، این عملیات می تواند جهت آنالیز ترکیب شیمیایی سرباره مورد اعتماد واقع شود.

روش OES بهترین روش برای آنالیز آلیاژی است. چرا که این روش می تواند ترکیب دقیق آلیاژ و عناصر شیمیایی ناچیز را در ترکیب شناسایی کند. جهت آنالیز شیمیایی ترکیب در کوره EAF، دستگاه OES ثابت گزینه ای قابل اعتماد است و سال هاست که جهت آنالیز عنصری مورد استفاده قرار می گیرد.گاز زدایی تحت خلاء آخرین مرحله ای است که در کوره تصفیه پاتیلی اجرا می شود.

هیدروژن یکی از اصلی ترین و مخرب ترین عناصری است که در این ترکیب یافت می شود. این عنصر با ایجاد تردی در فولاد، خواص مکانیکی آن را به شدت تضعیف می کند. به همین دلیل باید در حداقل میزان ممکن نگه داشته شود.گازهایی مثل هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن معمولا با استفاده از دستگاه های آنالیز احتراقی شناسایی می شوند. اما برای شناسایی این عناصر در غلظت های بسیار پایین، باید از دستگاه های آنالیز جدیدتری استفاده شود.

مرحله 4: ریخته گری پیوسته

در هنگام ریخته گری پیوسته و تولید قطعه ای با ترکیب شیمیایی جدید، ترکیب آلیاژ باید کنترل شود. برای این منظور، آنالیز OES تکنیک بسیار خوبی محسوب می شود. پس از ریخته گری و تولید شمش، بنا به نیاز هر صنعت محصول نهایی می تواند به صورت ورق، سیم مفتول، میله و … تولید شود.آنالیز OES همچنین یک تکنیک مناسب است که برای کنترل فرایند در حین شمش ریزی استفاده می شود و نمونه نهایی در خلال ریخته گری برای آنالیز فرستاده می شود.

مرحله 5: بررسی مشخصات نهایی پیش از عرضه به بازار

پس از ریخته گری فولاد و تولید محصول نهایی، نیاز به کنترل کیفیت و تایید این محصولات تولیدی است تا بتوان آن ها را روانه بازار کرد. هر کدام از این آزمایش ها بر روی نوع خاصی از پروفیل های فولادی نظیر ورقه، میله یا صفحات استانداردهای خاص خود را دارند. با انجام این کار، گواهی تایید برای محصول نهایی صادر شده و طبقه بندی محصولات جهت عرضه به بازار به درستی انجام می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>