اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آنیل

قطعاتی که در صنعت به روش های ریخته گری، آهنگری یا کشش تولید می شوند، معمولا ساختار نهایی مناسبی ندارند. بنابراین نمی توانند به عنوان قطعه نهایی مورد استفاده در صنایع قرار بگیرند و پیش از مصرف باید تحت عملیات حرارتی قرار بگیرند. این عملیات حرارتی می تواند شامل همگن سازی، آنیل (بازپخت)، نرماله کردن یا کروی کردن باشند که بسته به کاربرد، هر کدام در جای مناسبی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله با فرایند آنیل یا بازپخت آشنا خواهیم شد.

هدف از آنیل کردن چیست؟

بگذارید تا پیش از صحبت درباره هدف آنیلینگ، درباره مفهوم آن صحبت کنیم. در متالورژی واژه آنیل برای هر نوع عملیات حرارتی که منجر به تشکیل ساختاری به جز مارتنزیت با سختی کم و انعطاف پذیری بالایی بشود، به کار می رود. بنابراین هدف از عملیات آنیلینگ را می توان کاهش سختی، افزایش انعطاف پذیری و در نتیجه افزایش کارپذیری فلز یا آلیاژ عنوان کرد.

آنیلینگ به چه صورتی انجام می شود؟

در طی عملیات بازپخت، به فلز حرارت داده می شود تا دمای آن بالاتر از دمای تبلور مجدد برود و در این دما در مدت زمانی طولانی نگه داشته می شود. همان طور که می دانید، دمای بالا نفوذ اتم ها را راحت می کند و باعث کاهش نابه جایی هایی می شود که طی عملیات کار سرد به وجود آمده اند. بنابراین، بازپخت با کاهش تعداد نابه حایی های قفل شده در ساختار، شکل پذیری آلیاژ و مقاومت آن در برابر ضربه را افزایش می دهد و اصطلاحا آن را چقرمه تر می کند.

برای بسیاری از آلیاژها مثل فولادهای کربنی، اندازه دانه ها و ترکیب فازهای نهایی، به شدت به سرعت گرم کردن و سرد کردن آلیاژ بستگی دارد. هم چنین عملیات کار داغ یا کار سردی که بعد از آنیل روی قطعه انجام می شود، ساختار و در نتیجه خواص آلیاژ مد نظر را تغییر می دهد.پس از گرم کردن تا دمای آنیلینگ، آلیاژ معمولا باید به آرامی خنک شود. در نتیجه معمولا آلیاژ در هوا سرد می شود. گرچه برای برخی آلیاژها مثل مس، نقره و برنج می توان عملیات کوئنچ را در آب نیز انجام داد.

اهمیت آنیل قطعات چیست؟

در علم متالورژی، آنیل بیشتر در عملیات حرارتی فولادها استفاده می شود. اما این روش برای آلیاژهای دیگری مثل مس، آلومینیوم و برنج هم استفاده می شود. در مجموع هرگاه نیاز باشد که قطعه تردی در دمای پایین تغییر شکل پیدا کند، فرایند بازپخت هم به نوعی خود را نشان می دهد. بعضی از فواید آنیل عبارتند از:

  • افزایش انعطاف پذیری به منظور شکل دهی مجدد قطعه
  • افزایش رسانایی به دلیل کاهش نابه جایی ها
  • بهبود ماشین کاری قطعات
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>