اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص


کنترل کیفیت


کنترل کیفیت چیست؟

بگذارید با یک تشبیه ساده فرایند کنترل کیفی را تعریف کنیم: کنترل کیفیت یا QC را می توان کاراگاهی دانست که نه تنها به دنبال عیوب در محصولات و خدمات یک کارخانه می گردد، بلکه به دنبال سر منشا و دلیل رخ دادن این عیوب نیز هست. کاراگاه کنترل کیفی باید روش ها و اقدامات جلوگیری از این عیوب را نیز ارائه دهد. وی در حقیقت در جستجوی کیفیت مناسب است.

کیفیت واژه ای نسبی است و در اینجا عبارت است از کارکرد محصول طبق تعهداتی که توسط تولیدکننده یا فروشنده به خریدار داده شده است. وظیفه ی اصلی کنترل کیفیت، اطمینان از کیفیت کالا یا خدمات و تطابق آن با معیارها و استانداردهای مربوطه عمدتا به وسیله ی امتحان و آزمایش است. بدین ترتیب که اگر محصول با استانداردهای کیفی مطابقت نکند، معیوب حساب شده و از چرخه ی تولید و خدمات خارج می شود. کنترل کیفی یک جزء جدایی ناپذیر هر نوع تجارتی است و نیاز به استراتژی، اختصاص زمان و هزینه، و تعهد به کیفیت مطلوب دارد.

کنترل کیفی از کجا آغاز می شود؟

معمولا برای آغاز یک فرایند کنترل کیفی یا QC موثر، باید اول استانداردها و معیارهایی که مورد نظر هستند، تعیین شده و در گام بعد گستردگی و مقیاس کنترل کیفیت تعریف شود. پس از آن نیاز به داده های واقعی از واحدهایی است که تا به حال دچار خرابی شده اند. بعد اقدامات اصلاحی تعریف و اجرا می شوند.

لازم به ذکر است که فرایند QC یک فرایند موردی نیست، بلکه همواره و به طور پیوسته باید در حال انجام باشد تا مشکلات بلافاصله گزارش شوند و اطمینان حاصل شود که اقدامات اصلاحاتی به نتیجه مناسب رسیده اند.می دانیم که هر تغییر در محصول ناشی از تغییر یا تغییرات خواسته یا ناخواسته در ماده ی خام، نیروی انسانی، دستگاه ها، روش ها، و فرایندهای تولید و بازرسی است. پس اگر بخواهیم به خوبی فرایند کیفیت را کنترل کنیم، باید به طور دائم و دقیق این تغییرات را بررسی و جمع آوری نماییم.

چرا کنترل کیفیت؟

اگر بخواهیم امتیازات کنترل کیفیت یا QC را برشمریم، به موارد مختلفی برخورد می کنیم که عبارتند از:

  • ایجاد تصویری مناسب از محصولات که در نهایت باعث بالا رفتن فروش می شود.
  • کمک به تولید کننده برای ثابت کردن وظایف کارگران
  • افزایش راندمان
  • استانداردسازی
  • بهبود شرایط کاری
  • پیش بینی ارزش و تعیین قیمت رقابتی از قبل
  • اطمینان از تطابق محصول با استانداردهای اجباری برای اقدامات بعدی

همچنین کنترل کیفی صحیح باعت کاهش هزینه ها می شود. گرچه تعیین هزینه دقیق این بخش اگر غیرممکن نباشد دشوار است. زیرا پارامترهای بسیاری در زمینه QC وجود دارند که با برآورد آنها باید به حد بهینه ای رسید. مهم ترین این پارامترها عبارتند از:

  • نوع محصول، استفاده آن و خطرات مصرف آن
  • میزان آگاهی از کیفیت با توجه به اطلاعات موجود
  • نیاز به هزینه های اضافی برای اطمینان بیشتر
  • روش های کنترل کیفیت

کنترل کیفیت یا QC عمدتا به دو روش انجام می شود که روش رایج تر آن بازرسی است. روش بازرسی در سه مرحله انجام می شود:

  • بازرسی محصول: در انتهای فرایند تولید و زمانی صورت می گیرد که محصول به حالت نهایی خود در آمده است.
  • بازرسی فرایند: جهت اطمینان از کیفیت مواد خام و دستگاه ها و تجهیزات در حین فرایند انجام می شود.
  • تحلیل بازرسی: این مرحله دور اندیشانه تر است و تحلیلی است بر بازرسی های انجام شده برای یافتن نقاط دقیق مشکل در فرایند.

روش دوم QC که پیشرفته تر است روش آماری است. در این روش، از نمونه گیری، احتمالات و دیگر نقطه نظرهای آماری استفاده می شود. این روش به خصوص در صنایع با فرایندهای پیوسته و مقیاس انبوه استفاده می شود. در این روش کنترل کیفیت یا QC ابتدا بر اساس خواص مشخصی نمونه برداری شده و بعد از آن موارد زیر انجام می شود:

  • تحلیل نمونه ها با تعیین جمعیت آماری و انتخاب روش نمونه گیری به نحوی که نمونه شاهد کل جمعیت آماری باشد.
  • چارت های کنترل برای پیش بینی با استفاده از نتایج تحلیل نمونه ها.
  • نهایتا اقدامات اصلاحی با استفاده از چارت های کنترل که نقاط انحراف و دلایل آن را به وضوع پیدا کرده و اقدامات لازم را تعریف می کند.

7 ابزار اولیه برای سنجش کیفیت وجود دارد:

برای تضمین کیفیت هفت ابزار اولیه وجود دارد. یک یا چند ابزار از این ها برای تحلیل کامل محصول استفاده می شوند. دانستن اینکه کدام روش و چگونه استفاده شود برای کنترل کیفیت الزامیست. این هفت ابزار عبارتند از:

  • چک لیست ها (Checklists): جهت اطمینان از برآوردن تمامی موارد مورد نیاز برای بررسی کنترل کیفیت
  • نمودار استخوان ماهی (Fishbone): جهت تعیین دلیل یک عیب خاص، چه در ماده، دستگاه، روش، و چه در نیروی انسانی
  • چارت کنترل (Control Chart): بررسی تغییرات فرایند در طول زمان با استفاده از کنترل گرها.
  • طبقه بندی (Stratification): با این روش، به جای کلی نگری، اطلاعات طوری جداسازی می شوند که الگوها و زمینه های معیوب خاص قابل تشخیص باشند.
  • چارت پارتو (Pareto Chart): یک چارت میله ای است برای تحلیل بصری مسائل و دلایل برای تمرکز روی مسائل بزرگ تر
  • هیستوگرام (Histogram): نمودار رایج میله ای است برای نمایش اینکه عیوب چند گاه یک بار رخ می دهند.
  • جدول پراکندگی (Scatter Diagram): ترسیم داده ها در یک مختصات دو محوره که روابط بین متغیرها را نشان می دهد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>