اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


جرم نسوز


جرم نسوز چیست؟

جرم نسوز یا دیرگداز معمولاً به مواد غیرفلزی گفته می شود که قابلیت پایداری در درجه حرارت های بالا را دارند. این مواد علاوه بر حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در دماهای بالا، در برابر نیروهای مخرب از قبیل سایش، ضربه، بار مکانیکی زیاد و حملات شیمیایی نیز مقاوم هستند.

مطرح ترین جرم های نسوز شامل خاک های سیلیسی، خاک های اسپینل، جرم روکش تاندیش، جرم های آلومینایی هستند. این مواد برای نسوزکاری کوره های القایی، پاتیل ها، تاندیش ها، ساخت بلوک های کوره، تعمیرات تاندیش، پاتیل و کوره کاربرد بسیاری دارند.خواصی که همواره از جرم های نسوز قابل انتظار است عبارتند از:

ثبات شیمیایی و مکانیکی، استحکام فشاری و خمشی بالا، خواص ترمومکانیکی مناسب، مقاومت به شوک حرارتی مطلوب، مقاومت به خوردگی و سایش مناسب و خواص رئولوژیکی و قابلیت نصب مناسب.

جرم سیلیسی چیست؟

جرم سیلیسی از مهم ترین مواد دیرگداز است که عمده استفاده آن برای جداره کوره القایی است. جرم سیلیسی با فرمول شیمیایی SiO2 یا سیلیسیم دی اکسید، ماهیت اسیدی دارد. این جرم ها عموماً مقاومت مناسبی در برابر سرباره های حاوی انواع اکسید آهن، سیلیسیم، آلومینیم و کروم دارند.

ترکیب شیمیایی جرم سیلیسی غالبا از SiO2 تشکیل شده است اما ناخالصی هایی نیز دارد. جرم سیلیسی با هدایت حرارتی پایینی که دارد، بهترین دیرگداز برای ذوب چدن، فولادهای ساده کربنی و کم آلیاژ به شمار می رود. این خاک با سختی یکنواخت، مقاومت به خوردگی بالا و سرعت کم کریسیتالیزاسیون همواره مورد توجه فعالان صنایع ذوب جهان بوده است.

روش تولید جرم سیلیسی

سیلیسیم دی اکسید معمولا از طریق استخراج از معادن، استخراج از شن و ماسه طبیعی و تصفیه کوارتز به دست می آید. جرم سیلیسی آمورف از اسیدی کردن محلول های سیلیکات سدیم توسط اسید سولفوریک نیز به دست می آید.برای تولید سیلیکون دی اکسید در آزمایشگاه می توان از طریق حرارت دادن، اکسید کردن و یا از طریق فرآیند سل-ژل تحت تأثیر کاتالیزور، محلول تترا اتیل ارتوسیلیکات (SiC8H20O4) را هیدرولیز کرده و به سیلیس تبدیل کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>