اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نوترینت براث

نوترینت براث چیست؟
محیط کشت نوترینت براث محیطی محلول در آب و به صورت مایع است که برای رشد بسیاری از میکروارگانیسم ها استفاده می شود. این محیط کشت حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد این باکتری هاست.

 تعریف محیط کشت:
به روشی که در شرایط تحت کنترل دما، فشار، PH و رطوبت برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم هایی چون باکتری ها و قارچ ها استفاده می شود، کشت می گویند. حال به محیط مغذی که حاوی اسید های آمینه، ویتامین ها، فاکتورهای رشد و… می باشد و برای این کشت مورد استفاده قرار می گیرد، محیط کشت می گویند. از معمول ترین محیط های کشت می توان به بلاد آگار، میلک آگار، نوترینت آگار و نوترینت براث و… اشاره کرد.

انواع محیط کشت بر اساس حالت فیزیکی:
سه نوع محیط کشت جامد، مایع و نیمه جامد وجود دارد. محیط کشت جامد که در ترکیب آن آگار وجود دارد و برای شناخت باکتری ها کاربرد دارد و استفاده از آن هم در لوله آزمایش (برای انجام کشت عمیق) و هم در شیشه پلیت می باشد.

محیط کشت نیمه جامد که که درصد آگار آن کم بوده و انجام آن در لوله آزمایش صورت می گیرد. اما سومین محیط کشت، مایع یا آبگوشتی است که فاقد آگار بوده و قابل انجام در فلاسک و یا لوله آزمایش می باشد.

 نوترینت براث (Nutrient Broth) (NB) چیست؟
یکی از انواع محیط های کشت، محیط کشت مایع نوترینت براث است که حاوی موادی چون عصاره گوشت گاو و پپتون برای رشد میکروارگانیسم هاست. این نوع محیط کشت دارای ساختاری متفاوت از سایر محیط کشت ها می باشد. این محیط برای رشد و تکثیر بسیاری از باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این محیط عامل انتخابی نمک 6.5 درصد است. از این محیط ها در تمایز استرپتوکوک ها از انتروکوک ها استفاده می شود. این محیط کشت در فلاسک یا لوله آزمایش و نه در پلیت انجام می شود.

 اجزای محیط کشت نوترینت براث:
اولین ترکیبی که در این محیط وجود دارد پپتون و عصاره گوشت برای تامین ترکیبات نیتروژن و اسید های آمینه و کربو هیدرات است. پپتون این محیط از هیدرولیز پروتئین ها به دست می آید. کلرید سدیم موجود در آن حفظ تعادل اسمزی را بر عهده دارد. PH این محیط 6.8 در دمای 25 درجه سانتی گراد است. در این محیط کشت آگار (ماده ای پلی ساکاریدی به دست آمده از جلبک قرمز دریایی) وجود ندارد و محیط به حالت مایع است. در محیط های کشت مایع میزانی که باکتری رشد کرده را می توان از میزان کدر شدن محلول کشت مشاهده کرد.

طرز ساخت محیط کشت نوترینت براث:
در ابتدا مقدار 8 گرم از پودر محیط کشت نوترینت را در 1000 سی سی آب مقطر حل می کنیم. بعد از حل شدن و ترکیب کامل مخلوط باید آن را مانند محیط کشت نوترینت آگار در دمای 121 درجه سانتی گراد به مدت 5 دقیقه اتوکلاو کنیم.

مزیت و ویژگی ها:
مزیتی که این محیط دارد این است که برای بسیاری از میکروارگانیسم ها و باکتری هایی که به مواد خاصی نیاز ندارند کاربرد دارد و در آزمایش های آب و فاضلاب نیز استفاده می شود. این محیط کشت نقش پیش ماده غنی سازی را درتست های مربوط به مواد غذایی و لبنیات دارد.

 قیمت و طریقه خرید و فروش محیط کشت NB:
انواع محیط های کشت با کیفیت های متنوع و قیمت های متفاوت را می توان از شرکت ها و فروشگاه های مختلف تهیه کرد. محصولات این شرکت ها می تواند تولید داخل و یا وارداتی از خارج باشند. این خرید می تواند به صورت حضوری و یا به صورت مجازی و اینترنتی باشد. البته محیط کشت ها را به سه شکل می توان از بازار تهیه کرد. این محیط ها یا به شکل پودر هستند و با افزودن آب ساخته می شوند مثل نوترینت براث و یا به شکل غلیظ اند و باید برای استفاده رقیق شوند و یا این که به شکل آماده و بدون نیاز به تغییر قابل تهیه هستند.

تفاوت بین نوترینت براث و نوترینت آگار:

  • اولین تفاوت در این است که محیط کشت نوترینت آگار دارای مواد پپتون، عصاره گوشت و عصاره مخمر، کلرید سدیم بوده و برای باکتری هایی که سخت رشد نیستند استفاده می شود. در عوض نوترینت براث دارای پپتون، عصاره گوشت و کلرید سدیم است و برای باکتری های مشکل پسند محیط مناسبی خواهد بود.
  • دومین تفاوت در بودن آگار در محیط کشت نوترینت آگار است که محیط کشت نوترینت براث فاقد آگار می باشد.
  • آخرین اختلاف در ظرف انجام آزمایش است که محیط کشت نوترینت براث در لوله آزمایش و یا فلاسک بوده و محیط کشت نوترینت آگار در شیشه پلیت می باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>