اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هگزامتا_فسفات_سدیم

هگزامتا فسفات سدیم چیست ؟
هگزامتا فسفات سدیم یکی از پلیمرهای متا فسفات سدیم است که سدیم پلی وینیلیدن یا متافسفات سدیم چندگانه یا نمک گراهام نامیده می شود. هگزامتا فسفات سدیم محلول در آب است و از زنجیره های تکراری واحدهای فسفات تشکیل شده است.

هگزامتا فسفات سدیم که با نام مخفف SHMP شناخته می شود معمولاً در محصولات لبنی، سوسیس، غذاهای دریایی و صنعت فرآوری گوشت و همچنین در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب به عنوان ماده افزودنی در انواع غذاها و نوشیدنی ها به عنوان قوام دهنده، امولسیون کننده و برای تغلیظ بافت استفاده می شود.

این ماده معمولاً به آب میوه های حاوی پالپ اضافه می شود تا از ته نشینی پالپ در قوطی یا بطری جلوگیری کند.

ویژگی های فیزیکی:
هگزامتا فسفات سدیم می تواند در آب گرم، محلول های اسیدی و قلیایی به سادگی به ارتوفسفات هیدرولیز شود. این ماده به شدت جاذب رطوبت است و پس از جذب آب حالت چسبندگی پیدا می کند.

این ماده شیمیایی جامدی بی رنگ و شیشه مانند یا پودری سفید رنگ با قابلیت حل عالی است ولی سرعت انحلال آن در آب کم است. محلول هگزامتا فسفات سدیم خاصیت اسیدی دارد و کمپلکس یون فلزی دو ظرفیتی آن نسبتاً پایدارتر از کمپلکس های یون فلزی یک ظرفیتی است.

هگزامتا فسفات سدیم این توانایی را دارد که با یون های فلزی خاص (به عنوان مثال، کلسیم، منیزیم و غیره) کمپلکس های محلول را تشکیل دهد بنابراین می توان از آن برای نمک زدایی آب استفاده کرد.

روش تولید سدیم هگزا متا فسفات:
سدیم هگزامتا فسفات یک ترکیب معدنی است که به صورت سنتتیک تولید شود. این ماده می تواند با 3 فرآیند زیر تولید شود:

1- واکنش کلرید سدیم و اسید فسفریک:
کلرید سدیم و اسید فسفریک به عنوان مواد اولیه به طور مساوی مخلوط شده و در معرض پلیمریزاسیون ذوبی قرار می گیرند.

2 - واکنش سود سوز آور و اسید فسفریک:
مایع سود سوز آور با اسید فسفریک واکنش نشان داده و سپس نیترات سدیم اضافه می شود، فرآیند آبگیری و آگلومریزاسیون متعاقبا در یک محفظه گازسازی انجام می شود.

3 - اورتوفسفات مونو سدیم:
با گرم کردن مونو سدیم اورتوفسفات برای تولید اسید سدیم پیروفسفات و سپس گرمادهی نیز می توان هگزامتا فسفات سدیم را تولید کرد.

کاربردهای هگزامتا فسفات سدیم:
هگزا متا فسفات سدیم یک نرم کننده بسیار کارآمد آب در ایستگاه های تولید برق و دیگ های بخار آب است و به عنوان دترجنت یا ماده ضد خوردگی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده همچنین به عنوان تسریع کننده سختی سیمان، عامل تصفیه کننده استرپتومایسین در صنعت داروسازی و ماده تمیز کننده در صنعت نساجی و صنایع رنگرزی کاربرد دارد.

هگزامتا فسفات سدیم همچنین می تواند به عنوان نوعی داروی آرام بخش، نگهدارنده، تثبیت کننده و رسوب دهنده آب میوه در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت نفت از این ماده برای کنترل زنگ زدگی لوله حفاری و تنظیم ویسکوزیته گل حفاری نفت استفاده می شود.

این ماده همچنین می تواند در رنگ آمیزی پارچه، برنزه کردن، تولید کاغذ و فیلم رنگی، آنالیز خاک، شیمی تابش، شیمی تجزیه و تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد.

هگزا متا فسفات سدیم به عنوان ماده افزودنی غذایی مجاز (ماده نگهدارنده آب) در مواد غذایی کنسروی، آب میوه، لبنیات، محصولات سویا مورد استفاده قرار می گیرد.

هگزا متا فسفات سدیم یک ماده جداکننده چند منظوره و ماده ای همه کاره است که می تواند برای خلاقیت های آشپزی شما مفید باشد. این ماده پودری بی بو است که در خوراک های حیوانی و محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمنی و خطرات هگزامتا فسفات سدیم:
هگزا متا فسفات سدیم حاوی فسفر است که یک ماده مغذی ضروری است، اما هنگامی که بدون در نظر گرفتن تعادل سایر مواد معدنی مصرف شود، ممکن است بر کلیه ها، قلب و استخوان ها تأثیر بگذارد.

در مطالعات حیوانی عوارضی مانند کلیه های بی رنگ و متورم، افزایش وزن کلیه، دکلسیفیه شدن استخوان، تغییر اندازه فیبرهای ماهیچه ها، هایپرپلازی و تحریکات شدید پوستی در صورت مصرف بیش از حد هگزامتا فسفات سدیم مشاهده شده است.

هگزامتا فسفات سدیم برای بهبود کیفیت در مواد غذایی کنسروی، لبنیات و شیر سویا استفاده شده و حداکثر مقدار مجاز مصرف آن 1.0 گرم در کیلوگرم است. شایان ذکر است که مصرف آن در محصولات کنسرو شده گوشت نباید از 1.0 گرم در کیلوگرم تجاوز کند و برای تغلیظ شیر نیز مقدار مصرف مجاز آن 0.50 گرم در کیلوگرم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>