اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پودر لاجورد

پودر لاجورد یا آزوریت چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر لاجورد ترکیبی آبی رنگ است که در صنایع مختلف از جمله تولید رنگ و نساجی برای ایجاد رنگ آبی استفاده می شود. لاجورد یا آزوریت یک کریستال آبی تیره و خوش رنگ است که از پودر و سنگ آن از دوران باستان استفاده می شده است.

نام آن از یک کلمه فارسی قدیمی lazhward آمده است که به معنی رنگ آبی است. اگرچه ممکن است به صورت کریستال دیده شود اما آزوریت معمولاً به شکل سنگ یافت می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

لاجورد یا آزوریت اغلب در سنگ های بالای کانسارهای سنگ مس یافت می شود و یک نشانگر عالی برای زمین شناسانی باشد که به دنبال سنگ معدن مس هستند.لاجورد یا آزوریت در واقع ماده معدنی هیدروکسید کربنات مس با ترکیب شیمیایی Cu 3 (CO 3) 2 (OH) 2 است.

این سنگ بیشتر به دلیل رنگ آبی عمیق تا آبی بنفش خود مشخص است. رنگ آبی که به "لاجوردی" معروف است، مانند آسمان های عصرگاهی آبی عمیق است که اغلب در بالای بیابان ها و مناظر زمستانی دیده می شوند.

آزوریت یا لاجورد ماده معدنی رایج یا فراوانی نیست اما زیباست و رنگ آبی آن توجه انسان را به خود جلب می کند و هزاران سال است که در بسیاری از نقاط جهان توسط مردم استفاده می شود. مردم باستان از آن به عنوان سنگ معدن مس، رنگدانه، سنگ قیمتی و سنگ تزئینی استفاده می کردند. امروزه نیز برای همه این اهداف استفاده می شود.

وقوع زمین شناسی سنگ و پودر لاجورد:
لاجورد یا آزوریت یک ماده معدنی ثانویه است که معمولاً وقتی آب های پر از دی اکسید کربن به سطح زمین می آیند و با سنگ معدن های مس زیر سطح واکنش می دهند، تشکیل می شود. اسید کربنیک این آب ها مقدار کمی از مس را از سنگ معدن حل می کند.

مس محلول با آب حمل می شود تا زمانی که به یک محیط ژئوشیمیایی جدید برسد. این محیط جدید می تواند مکانی باشد که در آن شیمی آب تغییر کند یا تغییر دما یا تبخیر در آنجا اتفاق می افتد. اگر شرایط مناسب باشد، ممکن است ماده معدنی آزوریت یا لاجورد تشکیل شود. اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است تجمع قابل توجهی آزوریت ایجاد شود که در بسیاری از نقاط جهان رخ داده است.

بارش آزوریت در فضاهای منافذ، شکستگی ها و حفره های سنگ های زیر سطح رخ می دهد. آزوریت حاصل معمولاً عظیم یا گره ای است.

در شرایط نادر، آزوریت به صورت رشد استالاکتیتی و بوتریوئیدی یافت می شود. بلورهای مونوکلینیک خوش فرم به ندرت یافت می شوند. این موارد تنها در صورت بروز آزوریت در شکستگی یا حفره بدون محدودیت رخ می دهد و در اثر تبلور یا حرکات سنگی بعدی مختل نمی شود.

نکته:
مالاکیت یکی دیگر از مواد معدنی کربنات مس است که در شرایطی مشابه آزوریت تشکیل می شود. این مواد معدنی غالباً در یک رسوب یافت می شوند و غالباً با یکدیگر ترکیب می شوند. این ماده ای را تولید می کند که به آزورمالاکیت معروف است و اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشد، می تواند به عنوان یک ماده لاکچری زیبا مورد استفاده قرار گیرد.

در ایالات متحده، آریزونا، نیومکزیکو و یوتا مکان های قابل توجهی برای یافتن آزوریت هستند. ذخایر مهم تری در فرانسه و نامیبیا یافت شده است. موارد قابل توجه در مکزیک، شیلی، استرالیا، روسیه و مراکش مشاهده شده است.

تاریخچه استفاده سنگ و پودر لاجورد:
ساکنان آتلانتیس و مصریان اولیه لاجورد را قوی ترین سنگ روانی و پر از رمز و راز می دانستند که اسرار آن را فقط عالی ترین کاهنان آن زمان می دانستند. چینی های باستان نیز معتقد بودند این سنگ دروازه های آسمانی را باز می کند و به آن سنگ آسمان می گفتند.

یونانیان و رومیان به این سنگ زیبا سنگ به دلیل قدرت شفابخشی احترام می گذاشتند. مایاها معتقد بودند که آزوریت از خود عرفانی الهام می گیرد و انتقال خرد و دانش از طریق اندیشه را تسهیل می کند. در قدیم بومیان آمریکا از این سنگ برای تماس با راهنمای هندی روحانی خود، احساس حضور و درک پیام استفاده می کردند.

آزوریت یک سنگ نرم است که به دلیل رنگ آبی (لاجورد) نامیده می شود. این ماده معدنی در قسمت های فوقانی سنگ معدن مس که توسط اکسیژن اکسیده شده به شکل توده ها، گره ها، بلورهای جدولی یا منشوری و گاهی با جلای شیشه ای یافت می شود. رنگ این پیگمان آبی از روشن تا آبی عمیق تا سایه های نیلی متغیر است. از این رنگدانه برای ایجاد رنگ آبی در رنگ و پارچه استفاده می شود.

کاربرد پودر لاجورد در جواهرات:
آزوریت یک سنگ نسبتاً نرم و شکننده است که در مقیاس سختی موهس دارای اندازه 3.5 تا 4 است، بنابراین به راحتی خراشیده می شود و به پودر تبدیل می شود. ولی استفاده از آن برای ساخت جواهرات دشوار است.

گرمایش، اسیدها و آمونیاک باعث تغییر رنگ آبی عمیق آزوریت می شود و صیقل دادن آن را بر روی دستگاه آسیاب کار آسانی نیست. شما بعضی اوقات می توانید آن را را با مهره های ملاکیت مونتاژ کنید تا محکم تر شود. کاربرد جدید آن در صنعت جواهرات پاشیدن آزوریت آبی طبیعی بر روی سنگهای گرانیت سبک است.

البته نمی توانید مالاکیت را به راحتی پیدا کنید. علاوه بر این تحت تأثیر گرما، اکسیژن و نور مستقیم شدت رنگ خود را از دست می دهد. این امر یافتن قطعات معدنی تازه با درخشش کامل لاجوردی را حتی دشوارتر می کند.

لاجورد در سراسر جهان یافت می شود، اما از مهم ترین مکان ها می توان به یوتا، آریزونا و نیومکزیکو در ایالات متحده اشاره کرد. همچنین در مراکش، مکزیک و استرالیا یافت می شود و در چند مکان دیگر در جهان که به مقدار کم از این پودر و سنگ می توان یافت کرد. آزوریت قبلاً به عنوان Chessylite شناخته می شد زیرا در ذخایر معروفی در Chessy فرانسه استخراج می شد اما اکنون این معدن تمام شده است.

خصوصیات متافیزیکی سنگ و پودر لاجورد:
همانطور که گفتیم لاجورد به عنوان سنگ آسمان نیز شناخته می شود زیرا به شما کمک می کند تا با خود بهشتی خودتان ارتباط برقرار کنید تا بهترین حالت خود را پیدا کنید.

علاوه بر این لاجورد با خواص متافیزیکی زیر نیز مرتبط است:

  • برای تحریک بینایی و شهود.
  • کمک به حفظ اطلاعاتی که حین مطالعه یاد می گیرید.
  • برای کشف اعماق خود واقعی خودتان.

خصوصیات فیزیکی سنگ و پودر لاجورد:
مهم ترین ویژگی تشخیصی لاجورد مشخص بودن رنگ آبی تیره است. همچنین حاوی مس است که به آن رنگ آبی و وزن مخصوص 3.7 تا 3.9 می دهد که برای یک ماده معدنی غیر فلزی فوق العاده زیاد است. آزوریت یک ماده معدنی کربناته است و با جوشاندن در اسید کلریدریک رقیق تولید مایع آبی روشن می کند. این ترکیب روی ظروف چینی بدون لعاب یک رگه آبی روشن ایجاد می کند.

موارد استفاده از پودر لاجورد:
در حالی که آزوریت ماده معدنی فوق العاده فراوانی نیست و بندرت در کانسارهای بزرگ یافت می شود اما کاربردهای مختلفی دارد. لاجورد یا آزوریت به راحتی قابل برش و شکل دادن به کابو، مهره ها، کنده کاری های کوچک و زیور آلات است.

همچنین لاک براق را می پذیرد. متأسفانه، آزوریت مشکلاتی دارد که استفاده از آن را در جواهرات محدود می کند. بیشترین نگرانی این واقعیت است که سختی آزوریت فقط 3.5 تا 4.0 موهس است. همچنین شکننده است و می تواند در اثر افزایش فشار شکسته شود. این عدم دوام باعث می شود در صورت استفاده در انگشتر، دستبند یا سایر جواهرات در معرض سایش به راحتی آسیب ببیند.

پودر لاجورد در نقاشی ساختمان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. پودر لاجورد در رنگ روغنی و پودر لاجورد در رنگ پلاستیک قابل حل است. از دیگر کاربردهای پودر لاجورد در شستشو است شستن لباس با لاجورد حصوصا برای ملحفه ها بسیار رایج است. طرز استفاده از لاجورد برای شستشوی ملحفه بسیار ساده است.

جالب است بدانید:
لاجورد همچنین به آرامی هوا را به مالاکیت می رساند. این منجر به روشن شدن و سبزتر شدن رنگ آبی عمیق سنگ قیمتی می شود. جواهرات آزوریت را در تاریکی و به دور از گرما و جایی که گردش هوا محدود است ذخیره کنید.

این سنگ برای افزایش رنگ خود به ندرت تحت درمان قرار می گیرد. با این حال، این ماده غالباً با رزین و مواد دیگری که ناهمواری را آغشته و تثبیت می کنند تیمار می شود. بسیاری از مواد ارزان قیمت که به عنوان (آزوریت) فروخته می شوند، ترکیبی است که از آزوریت خرد شده در یک چسب رزین یا ماده دیگر ساخته می شود. غالباً کریسوکلا، مالاکیت یا سایر مواد معدنی با هم مخلوط می شوند.

روش تولید پودر لاجورد:
لاجورد با خلوص بالا به خوبی به صورت پودر خرد و آماده استفاده به عنوان رنگدانه می شود. هزاران سال است که از لاجورد به عنوان رنگدانه استفاده می شود. امروزه از رنگدانه های مصنوعی بیشتر از رنگدانه های طبیعی استفاده می شود چون از نظر هزینه کمتر و از نظر خصوصیات استاندارد هستند.

لاجورد یا آزوریت آسیاب شده از اوایل مصر باستان به عنوان رنگدانه در تولید رنگ آبی استفاده می شد. با گذشت زمان، استفاده از آن بسیار رایج شد. در دوران قرون وسطی و رنسانس مهم ترین رنگدانه آبی مورد استفاده در اروپا بود. بیشتر آزوریت مورد استفاده برای ساخت این رنگدانه در فرانسه استخراج شده است.

بهتر است بدانید:
ساخت رنگدانه از آزوریت بسیار هزینه بر بوده است. در قرون وسطی استخراج آن دشوار و حمل و نقل و سنگ زنی و پردازش آن کند و دشوار بود. رنگدانه آزوریت به تدریج جایگزین شد و این امر از قرن 18 آغاز شد، زمانی که رنگدانه های ساخته شده توسط بشر مانند "آبی پروسی" و "وردای آبی" اختراع شد. این رنگدانه های مصنوعی محصولات استاندارد با خصوصیات یکنواخت هستند که باعث می شود استفاده از آنها قابل پیش بینی باشد و تولید آنها هزینه کمتری دارد.

بسیاری از نقاشی های انجام شده در قرون وسطی، قبل از اینکه آزوریت با آبی پروسی جایگزین شود، از بین رفتن رنگ آبی را نشان می دهد. با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض جو و نور، آزوریت به آرامی در معرض مالاکیت قرار می گیرد.

اکنون بیشتر رنگدانه های آزوریت آبی مورد استفاده در قرون وسطی نشانه های واضح مالاکیت سبز به عنوان یک محصول هوازدگی را نشان می دهد. این دلیل دیگری است که اکنون از رنگدانه های ساخته شده توسط بشر به جای آزوریت استفاده می شود.

رنگدانه ها و رنگ های لاجوردی یا آزوریتی هنوز هم در دسترس هستند و یافتن آنها آسان است. اما آنها عمدتا توسط نقاشان استفاده می شود که می خواهند از روش های تاریخی در کار خود استفاده کنند.

قیمت خرید و فروش پودر لاجورد:
لاجورد برای دوست داران سنگ های تزئینی و قیمتی بسیار محبوب است. آنها بلورهای منوکلینیکی آبی عمیق، گره ای با ساختارهای جالب را به نمایش می گذارند. قیمت پودر لاجورد بسته به کیفیت و اندازه آنها می توانند صدها، هزار یا ده ها هزار دلار به فروش برسند.

البته بی ثباتی آزوریت یک مشکل برای این افراد است چون اگر در معرض گرما یا رطوبت زیاد قرار بگیرند، سطح نمونه ها دچار هوازدگی می شود. نمونه های با ارزش معمولا در کشوهای بسته که در آن گردش هوا محدود، تاریک و دمای خنک و پایدار وجود دارد، ذخیره می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>