اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سم_کنه_کش

سم کنه کش چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم کنه کش یکی از انواع سموم دفع آفاتی است که به کنترل اقتصادی کنه های مهاجم و فیتوفاگ کمک می کند. به مایت و کنه در مجموع آکاری یا آکارینا گفته می شود. سم های کنه کش ها که کنه ها و مایت ها را از بین می برد، این گروه از بی مهرگان ارتباط نزدیکی باهم دارند.

تاریخچه کاربرد سم کنه کش:
کنه کش ها سموم دفع آفاتی هستند که برای کنترل گونه های مضر کنه خصوصا محافظت از محصولات کشاورزی در برابر کنه های فیتوفاگ استفاده می شود، آفاتی که باعث آسیب های اقتصادی به محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی می شوند.

تا اواسط قرن بیستم، در سیستم های زراعی با بهره وری سطح پایین، جمعیت کنه های فیتوفاگ به دلیل تنظیم طبیعی توسط کنه های درنده و حشرات، دشمنان طبیعی آنها معمولاً زیر سطح آسیب اقتصادی باقی مانده بود. پیشرفت در تولید محصولات کشاورزی پس از جنگ جهانی دوم، مبتنی بر استفاده گسترده از سموم دفع آفات و کودها، آبیاری و سایر اقدامات باعث افزایش جمعیت کنه های عنکبوتی بسیار بالاتر از آستانه اقتصادی شد.

گیاهان میزبان که تحت شرایط مطلوب رشد کرده بودند به منابع غذایی با کیفیت بالا برای کنه های آفات تبدیل شدند که باعث شیوع جمعیت آنها شد. استفاده گسترده از حشره کش های نورو اکتیو (ترکیبات آلی مصنوعی که در برابر حشرات به عنوان آفات کش مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای سایر گونه های حشرات و کنه های غیر هدف نیز سمی هستند)، شکارچیان کنه عنکبوتی را از بین برد که به طور کلی حساس تر از طعمه های خود یعنی کنه های آفت هستند.

از طرف دیگر استفاده زیاد از حشره کش های عصبی باعث ظهور جمعیت کنه های مقاوم در برابر این ترکیبات شد. علاوه بر مقاومت کنه های عنکبوتی و از بین بردن شکارچیان آنها، به عنوان دلایل اصلی، شیوع کنه ها تحت تأثیر اثرات کشنده سموم دفع آفات بر رفتار و فیزیولوژی آفات و یا شکارچیان گسترش یافت و نیاز به استفاده از سموم کنه کش را افزایش داد.

کاربرد سم کنه کش چیست؟
سموم کنه کشی که برای کنترل کنه مورد استفاده قرار می گیرند شامل مواد موثری مانند پرمترین، سیفلوترین، بیفنترین، کارباریل و پیرترین هستند. این مواد شیمیایی را بعضی اوقات حشره کش های کنه کش می نامند، اما کنه ها حشره نیستند بنابراین این اصطلاحات از نظر فنی دقیق نیست. بهتر است برای استفاده از این سموم از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. برخی از سموم کنه کش غیر شیمیایی هستند و با آسیب کمتر به محیط زیست ممکن است به سرکوب جمعیت کنه های مضر کمک کند.

لزوم استفاده از سم کنه کش چیست؟
کنه ها ناقلین مهم تعداد زیادی از ارگانیسم های بیماریزا هستند به همین دلیل بسیاری از مواد شیمیایی برای کنترل کنه ها تولید شده اند. کنه کش ها اغلب به صورت تماسی عمل می کنند و به راحتی از محیط شسته نمی شوند. بنابراین اگر به طور صحیح و متفکرانه به کار گرفته شوند از آلودگی محیط های آبزی جلوگیری کرده و خطرات زیست محیطی آنها به حداقل می رسد.

با این وجود، تمام آفت کش های مصنوعی دارای یک سری موارد منفی جدی هستند و در هنگام استفاده از آنها باید مزایا، معایب و هزینه ها را مقایسه کرد. البته در حال حاضر گزینه های سازگار با محیط زیست بیشتری در حال تولید هستند و واکسن های ضد کنه امیدوار کننده ترین گزینه برای کنترل این آفات می باشند.

مزایای استفاده از سم کنه کش طبیعی:
سم کنه کش طبیعی و سایر راه حل های جایگزین استفاده از محصولات طبیعی برای محافظت از گیاهان به زمان های طولانی قبل از معرفی سموم دفع آفات شیمیایی برمی گردد که خود را به عنوان اصلی ترین وسیله برای سرکوب ارگانیسم های مضر تحمیل می کرد.

در چند وقت اخیر، اهمیت سموم دفع آفات طبیعی به طور مداوم در حال رشد است، در درجه اول در کشاورزی ارگانیک و در چارچوب برنامه های کنترل آفات بیوراژیال که اصرار به استفاده از سموم دفع آفات دوستدار محیط زیست و بهره برداری از روش های جدید بیوشیمیایی دارند.

فرآورده های طبیعی ترکیباتی هستند که اثر کنه کش قابل توجهی دارند. ماده اصلی فعال کنه کش های طبیعی عصاره ها، روغن ها و سایر محصولات مشتق شده از دانه های درخت چریش هندی است.

بهتر است بدانید:
محصولات چریش در بیش از 40 کشور به عنوان محصولاتی برای سرکوب بندپایان آفات که در پرورش میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی مهم هستند به ثبت رسیده است. مطالعات روی کنه های عنکبوتی نشان می دهد که این ترکیبات علاوه بر اینکه برای مراحل مختلف رشد کنه سمی هستند به عنوان ضد تغذیه عمل می کند و باعث کاهش باروری شده و طول عمر حشرات بالغ را کوتاه می کنند.

علاوه بر کنه های عنکبوتی این سموم طبیعی اثرات کنه کشی را روی برخی از کنه های آکارید و تارسونیمید نشان می دهند و در عین حال برای پستانداران غیر سمی در نظر گرفته می شود و انتظار می رود که هیچ گونه اثر سوئی بر محیط زیست نداشته باشد بسیاری از محصولات مبتنی بر چریش برای استفاده در تولید محصولات ارگانیک تأیید شده اند.

محصولات جدا شده از اکتینومایست های خاکی منبع مهمی برای تولید حشره کش ها و سموم کنه کش است. در اوایل دهه 1990، چندین سال پس از معرفی آبامکتین، یک محصول تخمیری دیگر به نام میلبمکتین، تجاری شد که یک کنه کش فعال کننده نورو اکتیو (فعال کننده کانال کلرید) است. این سم در برابر کنه های تترانیشید و اریوفیوئید موثر بوده و نسبتاً ایمن است. این سم به سرعت جذب گیاهان شده و تخریب سریع باقی مانده های آن به محیط زیست آسیبی نمی زند.

نحوه استفاده از سم کنه کش:
سموم کنه کش به دو روش اصلی برای کنترل کنه ها استفاده می شوند. ابتدا می توان آنها را در کل منطقه به کار برد. دوم، می توان از آنها برای درمان میزبانانی که ناقل کنه هستند از جمله جوندگان و گوزن ها استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از سم کش در سطح منطقه اواسط ماه مه تا اواسط ژوئن است، زمانی که کنه ها در مرحله پوره قرار دارند.

برای هدف قرار دادن کنه های بزرگسال می توان برنامه دیگری را در پاییز انجام داد. می توان از این سموم در زیستگاه های کنه در اطراف محل سکونت شامل مناطق جنگلی و مرزهای آنها، دیوارهای سنگی و باغ های زینتی استفاده کرد. استفاده از کنه کش در چمنزارها فقط در مواردی توصیه می شود که مناطق مسکونی مستقیماً در کنار زمین های جنگلی واقع شده و یا شامل قسمت های جنگلی باشد.

کنه

راههای کنترل کنه ها:
برای کنترل کنه در جنگل ها جعبه های طعمه جوندگان و ایستگاه های تغذیه را می توان در یک منطقه قرار داد. این دستگاه ها حیوانات را با غذا یا مواد لانه سازی جذب می کنند، سپس به آنها یک دوز کنه کش می دهند. این فرآیند برای حیوان بی ضرر است و می تواند جمعیت کنه ها را در منطقه سرکوب کند. برای این کار ممکن است مجوزهایی لازم باشد، بنابراین قبل از کاربرد آنها با مقامات محلی مشورت کنید.

راه های دیگر برای دور نگهداشتن کنه از خانه شامل راهکارهای زیر است: کنه گوزن عمدتا از آهوی دم سفید و جوندگان تغذیه می کند، بنابراین کاهش جذابیت حیاط شما برای این مخازن می تواند باعث کاهش جمعیت کنه شود.

چمن های بلند، بوته ها و توده های برگ باقی مانده روی زمین زیستگاه مناسبی برای کنه ها ایجاد می کنند، بنابراین چمن ها را مرتب نگه دارید و بوته های اطراف خانه حذف کنید. چوب ها را مرتب مرتب کنید و دیوارهای سنگی و توده های چوب را نیز از منطقه دور کنید. افزودن یک نوار مالچ یا شن به عرض 3 فوت می تواند مانع از عبور کنه ها از محل جنگلی به باغ های اطراف شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>