اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سم نماتد کش چیست و چه مزایا و مضراتی دارد؟
نماتد کش یک نوع از سموم دفع آفات شیمیایی است که برای از بین بردن نماتد های انگلی گیاهان استفاده می شود.

نماتد_کش_ها

نماتد کش ها سموم وسیع الطیفی هستند که برای کنترل نماتدهای خاکزا استفاده می شوند. این سموم با مکانیسم های مختلفی باعث از بین بردن نماتدها می شوند و در انواع شیمیایی و طبیعی تولید و به بازار عرضه می شوند.

این سموم شیمیایی برای کنترل کرم های انگلی مانند کرم های گرد و کرم های نخ مانند استفاده می شوند. این سموم قرن ها است که به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و از جمله آفت کش های پرکاربرد در سراسر جهان هستند.

نماتد کش چیست؟:
نماتد کش ها محصولاتی هستند که اکثرا به صورت شیمیایی برای از بین بردن نماتدها ساخته شده اند و یا بر نماتدها تأثیر منفی می گذارند. این محصولات می توانند اثرات نماتد کشی nematicidal یا ممانعت از حرکت نماتدها nemastatic را اعمال کنند. ترکیبات نماتد کش بسیار سمی هستند و نماتدهای در معرض را از بین می برند، در حالی که ترکیبات نماستاتیک نماتدها را از بین نمی برد بلکه مانع حرکت نماتدها به سمت ریشه گیاه میزبان می شود و یا تخم ریزی نماتد را به تأخیر می اندازد. این سموم بر اساس فراریت در خاک به تدخینی و غیر تدخینی دسته بندی می شوند.

بازار خرید و فروش و مصرف نماتد کش ها:
نماتدهای انگلی خسارات اقتصادی زیادی به کشاورزی در سراسر جهان وارد کرده و توسعه پایدار کشاورزی مدرن را تهدید می کنند. نماتد کش های شیمیایی هنوز هم موثرترین وسیله برای مدیریت نماتدها هستند. با این حال، استفاده طولانی مدت از نماتد کش های ارگانوفسفره و کاربامات منجر به عدم اثر بخشی کنترل میدانی و افزایش مقاومت نماتدها شده است.

برای تأمین تقاضای بسیار زیاد بازار و کاهش رشد مقاومت، کرم کش های جدیدی برای ورود به بازار مورد نیاز است. طراحی و سنتز ساختارهای شیمیایی جدید برای غربالگری نماتد کش های جدید هنوز یک کار دشوار است. با پیشرفت تحقیقات ترکیبات نماتد کش جدیدی در دهه گذشته معرفی شده است و امید است که این بررسی بتواند پیشرفت های بیشتری در این رابطه ارائه دهد.

مزایای استفاده از نماتد کش ها چیست؟
نماتد کش ها در طی اولین مراحل رشد از گیاهچه های جوان محافظت می کنند و امکان رشد مطلوب و بهره وری بعدی را فراهم می کنند. با این وجود، هیچ یک از نماتد کش ها نمی توانند نماتدها را از خاک ریشه کن کنند زیرا آنها معمولاً می توانند در سطوح عمیق تری زنده بمانند و از اثرات سموم شیمیایی فرار کنند.

برای در امان بودن از این انگل ها ضروری است که تیمارهای شیمیایی قبل از کاشت بر علیه تمام مراحل نماتدهای زنده موجود در خاک صورت بگیرد و همچنین گیاهان غیر آلوده به نماتود در خاک کاشته شود.

در طول 50 سال گذشته چندین نماتد کش کش جدید معرفی یا توسعه یافته است و این کلاس از سموم دفع آفات اکنون از چندین عامل تشکیل شده است که شامل طبقه بندی های شیمیایی بی شماری است - از مولکول های کوچک غیر آلی گرفته تا پلیمرها، ترکیبات طبیعی و نماتد کش بیولوژیک. اثرات سم شناسی این مواد به دلیل تنوع ذاتی آنها بر اساس ساختار و فعالیت شیمیایی و همچنین روشهای مختلف کاربرد آنها متفاوت است.

انواع نماتد کش ها:
باغبانان با استفاده از این سموم در باغ ها از محصولات خود محافظت می کنند. فرمول بندی های متعددی در رابطه با این محصولات وجود دارد. نماتد کش های تدخینی به سرعت در خاک به گاز تبدیل شده و از طریق فضاهای خاک پراکنده می شوند، بنابراین نماتدهای ساکن در آن فضاها از بین می روند. نماتد کش های تدخینی در خاک مرطوب اما با زهکشی مناسب و با سطح مواد آلی نسبتاً پایین بسیار موثر هستند.

سموم غیر تدخینی (غیر فرار) به صورت مایعات یا گرانول هایی فروخته می شوند که به سطح خاک اعمال می شوند یا در قسمت بالای خاک مخلوط می شوند. ماده فعال این سموم در اثر آبیاری یا بارندگی آزاد می شود و اثر بخشی مواد شیمیایی بسته به عوامل مختلفی از جمله رطوبت موجود، ساختار خاک، دمای خاک و محتوای مواد آلی متفاوت است. راگبی، نماکلین و واپام برخی از انواع این سموم هستند.

نحوه استفاده از نماتد کش ها:
بیشتر محصولات فقط برای کاربردهای تجاری تأیید می شوند، زیرا نماتد کش ها بسیار سمی هستند و فقط توسط افراد آموزش دیده که می فهمند چگونه خطرات را کاهش می دهند، باید استفاده شوند. هنگامی که محصولات گیاهی نزدیک به برداشت هستند، این مواد شیمیایی هرگز نباید استفاده شوند.

البته چندین نماتد کش جدید و ایمن در حال حاضر تحت مطالعه هستند، از جمله محصولات بیولوژیکی مبتنی بر قارچ هایی که تخم های نماتد را از بین می برد. با این حال، اثربخشی این محصولات هنوز اثبات نشده است.

دانشگاه فلوریدا IFAS Extension خاطرنشان می کند که افزودن کود، کمپوست یا مواد آلی یکی از روش های غیر سمی برای کاهش آسیب ناشی از نماتدها است. این ترکیبات با بهبود ساختار خاک و احتباس آب، مواد آلی یک محیط سالم ایجاد می کنند که حتی در صورت وجود نماتدها احتمال بقای گیاه را افزایش می دهد.

علاوه بر این آبیاری عمیق و غیرمداوم به ایجاد ریشه های سالم و مقاوم در برابر نماتد کمک می کند. از کودهای حاوی نیتروژن بالا که رشد شاداب و ریشه های مستعد نماتد تولید می کنند، خودداری کنید. پرورش گیاهان در ظروف سطح زمین نیز می تواند آسیب های ناشی از نماتدها را کاهش دهد. فقط از مخلوط خاک های گلدان تمیز استفاده کنید که به خاک معمولی باغ آلوده نشده است.

اثرات جانبی نماتد کش ها:
تمام سموم در صورت باقی ماندن در خاک سطحی که بیشترین فعالیت میکروبی را دارد، در نهایت تخریب می شوند. هنگامی که نماتد کش ها یا محصولات تخریبی آنها در لایه های بالایی خاک دفع می شوند، دوام آنها افزایش می یابد.

این مسئله و احتمال آلوده شدن آب های زیرزمینی منجر به ممنوعیت استفاده از نماتد کش تدخینی و غیر تدخینی در برخی کشورها شده است. میزان مجاز بقایای سموم دفع آفات در آب آشامیدنی در اتحادیه اروپا 1/0 گرم در لیتر است. در مناطق با تولید محصولات کشاورزی انبوه، ممکن است در برخی از مواقع سال از این میزان فراتر رود.

نماتد کش ها ترکیبات بسیار سمی هستند که مقدار LD50 بسیار کمی دارند. این امر به ویژه برای اپراتورهای ماشین آلات کاربردی و افرادی که در معرض مواد شیمیایی در هنگام استفاده قرار دارند، مهم است.

فرمولاسیون برخی از نماتد کش های غیر تدخینی به شکل کنسانتره های امولسیون پذیر هستند. بنابراین استفاده از آنها باید به اپراتورهای ماهری که از اقدامات احتیاطی آگاه هستند محدود شود و افرادی که قادر به خواندن برچسب سموم نیستند نباید از این سموم استفاده کنند. استفاده از این سموم در محصولات نزدیک به برداشت خطر دیگری است که ممکن است لزوم نظارت بر بقایای سموم دفع آفات را در محصولات کشاورزی افزایش دهد.

بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مرگ و میر در برخی از کشورها به عنوان یک هشدار تلخ از خطرات ناشی از استفاده گسترده از سموم دفع آفات تحت مدیریت ضعیف است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>