اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نفت کوره

نفت کوره چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نفت کوره که به آن نفت سنگین، سوخت دریایی، مازوت یا گازوئیل نیز می گویند است ترکیبی است که از تقطیر نفت به دست می آید. این ترکیب شامل تقطیرها - کسرهای سبک تر و باقی مانده ها - کسرهای سنگین تر است.

اصطلاح نفت کوره به طور کلی شامل هر نوع سوخت مایعی است که در کوره یا دیگ بخار برای تولید گرما می سوزد و یا در موتورها برای تولید نیرو استفاده می شود.

نفت کوره از هیدروکربن های زنجیره بلند به ویژه آلکان ها، سیکلوآلکان ها و ترکیبات آروماتیک تشکیل شده و وقتی تولید می شود که مولکول های کوچکی مانند پروپان، نفتا و بنزین با فرآیند تقطیر کسری از نفت خام جدا می شوند. نفت کوره به معنای واقعی کلمه یک ترکیب ته بشکه است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربردهای نفت کوره:
این ترکیب کاربردهای زیادی دارد به عنوان مثال برای گرم کردن خانه ها و اداره ها استفاده می شود و در کامیون ها، کشتی ها و برخی از اتومبیل ها به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

این سوخت تاحدودی برای تولید برق هم استفاده می شود اما در مقایسه با گاز طبیعی گرانتر است و آلایندگی بیشتری دارد. ولی در صورت قطع جریان گازرسانی می توان از آن به عنوان سوخت اصلی برای ژنراتورهای کوچک برق و به عنوان سوخت پشتیبان برای افزایش تولید نیروگاه ها استفاده کرد.

در اروپا استفاده از آن به عنوان سوخت، محدود به کامیون و اتوبوس (بیش از 99٪) است و استفاده گرمایشی از آن برای منازل به دلیل نفوذ گسترده گاز طبیعی و همچنین پمپ های حرارتی کاهش یافته است. با این حال در برخی مناطق، مانند شمال شرقی ایالات متحده هنوز هم بسیار رایج است.

تأثیرات نفت کوره بر سلامتی:
به دلیل کیفیت پایین این سوخت هنگام سوختن به ویژه برای سلامتی انسان مضر است و باعث بیماری های جدی و مرگ می شود. آلودگی هوای ناشی از صنعت حمل و نقل سالانه باعث 400000 مرگ زودرس در اثر سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی و همچنین 14 میلیون مورد آسم در کودکان می شود.

حتی پس از وضع قوانین استفاده از سوخت پاک تر در سال 2020، آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل هنوز هم حدود 250، 000 مرگ در هر سال و حدود 6.4 میلیون مورد آسم در کودکان است.

کشورهای آسیب دیده از آلودگی هوا ناشی از کشتی ها شامل چین، ژاپن، انگلیس، اندونزی و آلمان هستند. در سال 2015، آلودگی هوای ناشی از این سوخت به دلیل استفاده در فرآیند حمل و نقل تجاری باعث مرگ 20520 نفر در چین، 4019 نفر در ژاپن و 3192 نفر در انگلیس شد.

طبق مطالعه ICCT، کشورهایی که در مسیرهای اصلی حمل و نقل قرار دارند به ویژه در معرض خطر قرار دارند و می توانند درصد بالایی از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در بخش حمل و نقل را متحمل شوند. در تایوان 70٪ از کل مرگ و میرها در سال 2015 ناشی از آلودگی هوا بود و پس از آن مراکش با 51٪، مالزی و ژاپن هر دو با 41٪، ویتنام با 39٪ و انگلیس با 38٪ قرار دارد.

علاوه بر حمل و نقل تجاری، کشتی های تفریحی نیز مقادیر زیادی آلودگی هوا منتشر می کنند و به سلامت مردم آسیب می رسانند. لازم به ذکر است که کشتی های بزرگ ترین شرکت مسافرتی، کارناوال، ده برابر بیشتر از کل اتومبیل های اروپا دی اکسید گوگرد منتشر می کنند.

استانداردها و طبقه بندی نفت کوره بر اساس قیمت:
CCAI و CII دو شاخصی هستند که کیفیت اشتعال نفت کوره باقیمانده را توصیف می کنند و CCAI مخصوصاً برای سوخت های دریایی محاسبه می شود. با وجود این، با توجه به اینکه موتورهای دریایی برای استفاده از ویسکوزیته های مختلف سوخت طراحی شده اند، سوخت های دریایی با حداکثر ویسکوزیته نیز همچنان در بازارهای بین المللی خریدار دارد.

در ادامه سوخت هایی که بیشتر از همه در حمل و نقل استفاده می شوند به ترتیب از کمترین هزینه ذکر شده اند:

  • IFO 380 - مازوت متوسط با حداکثر ویسکوزیته 380 (گوگرد <3.5٪).
  • IFO 180 - مازوت متوسط با حداکثر ویسکوزیته 180 (گوگرد <3.5٪).
  • LS 380 - روغن کورهواسطه ای با کم گوگرد (<1.0٪) 380="" p="">.
  • LS 180 - مازوت متوسط گوگردی کم (<1.0٪) 180="" p="">.
  • MDO - روغن دیزل دریایی.
  • MGO - گازوئیل دریایی.
  • LSMGO - روغن گاز دریایی با گوگرد کم (1/0 درصد) - سوخت مورد استفاده در بنادر و لنگرگاه های اتحادیه اروپا است.
  • ULSMGO - روغن گاز دریایی فوق العاده کم گوگرد - در ایالات متحده به عنوان دیزل فوق کم گوگرد (گوگرد 0.0015٪ حداکثر) و در اتحادیه اروپا به عنوان روغن گاز اتوماتیک (گوگرد 0.001٪ حداکثر) شناخته می شود وحاوی حداکثر گوگرد مجاز در ایالات متحده و در اتحادیه اروپا برای استفاده داخلی است.

انواع نفت کوره:
افزایش عدد در این سوخت نشان دهنده افزایش نقطه جوش و طول زنجیره کربن و گرانروی بیشتراست. قیمت با افزایش عدد سوخت معمولاً کاهش می یابد.

  • نفت گاز شماره 1: برشی فرار از تقطیر نفت است که برای تبخیر کوره های pot-type استفاده می شود. این سوخت برشی از کروسین است که بلافاصله بعد از برش نفتای سنگین که برای بنزین مورد استفاده قرار می گیرد، جداسازی می شود و در قدیم به عنوان نفت زغال و نفت اجاق شناخته می شد.
  • نفت گاز شماره 2: برش تقطیری برای تولید نفت گرمایشی خانه است. این سوخت گاهی اوقات بونکر A نامیده می شود. این برش در اواخر قرن نهم و دهم استفاده می شد و به عنوان یک عامل تقویت کننده برای آب گاز( ترکیبی از کربن مونواکسید و هیدروژن) کاربورات استفاده می شد.
  • نفت کوره شماره 3: این برش نفتی مخصوص مشعل هایی است که سوخت با ویسکوزیته پایین استفاده می کنند. این سوخت معمولا با نفت گاز شماره 2 ترکیب می شود و در اواسط قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت.
  • نفت کوره شماره 4: یک نفت گرمایشی تجاری است که برای نصب و راه اندازی مشعل هایی که دارای تجهیزات پیش گرمایشی نیستند مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند از برش نفت گاز سبک نیز به دست بیاید.
  • نفت کوره شماره 5: یک نفت گرمایشی صنعتی است که از باقیمانده برج به دست می آید و برای سوختن باید تا دمای 77 تا 104 درجه پیش گرم شود. این سوخت گاهی بونکر B نامیده می شود و می تواند از برش نفت گاز سنگین نیز به دست بیاید.
  • نفت کوره شماره 6: نفت باقیمانده برج با ویسکوزیته بسیار بالا است که قبل از سوختن باید تا دمای 104 تا 127 درجه سانتی گراد پیش گرم شود و به عنوان بونکر C نیز شناخته می شود.

مزایای استفاده از نفت کوره:
علیرغم تأثیرات بد بر روی سلامتی این ترکیب خاصیت انفجاری ندارد و فقط تحت شرایط خاص آتش می گیرد بنابراین می توان با خیال راحت در کوره ها و بویلرها از آن استفاده کرد یا آن را ذخیره نمود.

نفت کوره نسبت به سایر سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی ارزان تر است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد. از طرفی بازدهی آن نیز بسیار بالا است که باعث صرفه جویی در هزینه های سوخت خواهد شد.لازم به ذکر است که به غیر از مازوت اکثر نفت های کوره فاقد گوگرد هستند بنابراین جزء سوخت های پاک به حساب می آیند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>