اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسید سیتریک آبدار

اسید سیتریک آبدار چیست و چه قیمت خرید و فروش و ویژگی هایی دارد؟
اسید سیتریک آبدار یا اسید سیتریک مونوهیدرات یک اسید تری کربوکسیلیک است که در مرکبات و برخی از میوه ها یافت می شود. اسید سیتریک به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان ماده کمکی در صنعت داروسازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب پایداری مواد فعال را حفظ می کند و به عنوان ماده نگهدارنده درغذاها و داروها استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان یک اسید برای کنترل pH استفاده می شود و با کلات شدن کلسیم در خون به عنوان ضد انعقاد عمل می کند.

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید سیتریک آبدار:
اسید سیتریک مونوهیدرات به صورت بلورهای بی رنگ یا شفاف یا به صورت یک پودر سفید و کریستالی وجود دارد. این ماده فاقد بو است و طعم اسیدی قوی دارد. ساختار بلوری آن ارتورومبیک است. بلورهای مونوهیدرات در هوای خشک یا در دمای 40 تا 50 درجه سانتی گراد آب تبلور را از دست می دهند.

اسید سیتریک مونوهیدرات در دمای 75 درجه نرم می شود و تقریبا در دمای 100 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

اسید سیتریک آبدار یک ماده نگهدارنده طبیعی است و برای افزودن طعم اسیدی یا ترش به غذاها و نوشابه ها استفاده می شود. این ترکیب در واقع به عنوان ماده نگهدارنده و آنتی اکسیدان عمل می کند. این ماده همچنین به عنوان ماده اسیدی کننده، طعم دهنده و حفظ کننده تازگی در نوشیدنی های میوه ای، آب نبات، کلوچه، بیسکویت، میوه های کنسروی، مربا و ژله استفاده می شود. این ترکیب با داشتن رطوبت از 7.5 تا 9.0 درصد از سایر اشکال اسید سیتریک متفاوت است.

خرید و فروش اسید سیتریک آبدار:
اسید سیتریک را می توان به صورت پودر خریداری کرد و معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی یا فروشگاه های مواد غذایی سالم به همراه سایر ویتامین ها و مکمل های غذایی موجود است. در برخی از فروشگاه های مواد غذایی، اسید سیتریک در بسته های کوچک به عنوان "نمک ترش" فروخته می شود. قیمت اسید سیتریک بسته به نوع بسته بندی و شرکت تولید کننده آن متفاوت است.

روش تولید اسید سیتریک آبدار:
اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف است که معمولاً در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی استفاده می شود. پایه اصلی اسید سیتریک، سیترات، یکی از اجزای چرخه کربس است و به طور طبیعی در طی متابولیسم در بدن تمام موجودات زنده تولید می شود.

این ماده به طور طبیعی در مرکبات مانند لیمو و لیموترش یافت می شود و به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. اسید سیتریک منوهیدرات دارای یک مولکول آب به عنوان بخشی از فرمول شیمیایی خود است.

سیترات یا اسید سیتریک غالباً برای تنظیم pH، افزودن طعم ترش به غذاها و نوشیدنی ها و تشکیل مشتق نمک مواد معدنی و فلزات در داروسازی مانند سیترات پتاسیم که یک مکمل غذایی است، استفاده می شود. FDA استفاده از این ماده در مواد غذایی را به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) می داند.

علاوه بر این نمک های سیترات در صورت استفاده در مقادیر طبیعی معمولاً به عنوان بی خطر شناخته می شوند.

اسید سیتریک به طور طبیعی در تعدادی از گونه های گیاهی وجود دارد و ممکن است از آب لیمو که حاوی 58٪ اسید سیتریک است یا ضایعات آناناس استخراج شود. اسید سیتریک بی آب همچنین ممکن است با استفاده از سویه های باکتری آسپرژیلوس نیگر به روش صنعتی یا با تخمیر قارچی محلول های شکر خام مانند ملاس تولید شود.

اسید سیتریک با تبلور مجدد خالص می شود. فرم بی آب از محلول آبی غلیظ گرم و فرم مونوهیدرات یا آبدار از محلول آبی غلیظ سرد به دست می آید.

کاربردهای اسید سیتریک آبدار:
کاربردهای دارویی:
اسید سیتریک (مونوهیدرات یا بی آب) به طور گسترده ای در فرمولاسیون های دارویی و محصولات غذایی در درجه اول برای تنظیم pH محلول ها استفاده می شود. همچنین برای تنظیم pH ماتریس های قرص در فرمولاسیون های انتریک - کوتد برای تحویل داروهای خاص به روده بزرگ به طور تجربی استفاده شده است.

از اسید سیتریک آبدار در تهیه گرانول های جوشان استفاده می شود، در حالی که اسید سیتریک بی آب به طور گسترده ای در تهیه قرص های جوشان استفاده می شود. همچنین نشان داده شده است که اسید سیتریک باعث بهبود پایداری پودر انسولین خشک شده فرمولاسیون های استنشاقی می شود.

در محصولات غذایی، اسید سیتریک به عنوان تقویت کننده طعم مزه ترش و اسیدی استفاده می شود. از اسید سیتریک آبدار به عنوان عامل جداسازی و هم افزایی آنتی اکسیدان خا استفاده می شود. این ماده همچنین یکی از اجزای محلولهای سیترات ضد انعقاد است. از نظر درمانی، از محلول های حاوی اسید سیتریک برای حل کردن سنگ کلیه استفاده می شود.

کاربردهای بیوتکنولوژی:
از اسید سیتریک مونوهیدرات در تهیه محلول اسید سیتریک استفاده شده در روش استون Ga 68 قبل از تصفیه و تکنیک برچسب گذاری رادیویی استفاده می شود.

این ترکیب همچنین به عنوان عامل تعدیل کننده انتشار برای بهبود آزادسازی هیدروکلراید دیلتیازم از قرص های مذاب اکسترود شده Eudragit RS PO استفاده می شود.

اسید سیتریک مونوهیدرات برای تهیه بافر سیترات جهت استفاده در تهیه پلاکت برای میکروسکوپ اینتراویتال استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این ماده تهیه بافر تریس سیترات برای الکتروفورز آنزیم های باکتریایی است.

ضد عفونی و تمیز کردن:
اسید سیتریک می تواند به عنوان ضد عفونی کننده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. مطالعات نشان داده است این ترکیب یک ماده موثر در درمان یا پیشگیری از نورو ویروس انسانی است که عامل اصلی بیماری های منتقله از غذا است.

اسید سیتریک یک پاک کننده عمومی برای از بین بردن لک های ناشی از صابون، آب سخت، آهک و حتی زنگ زدگی است و البته یک جایگزین ایمن برای سفیدکننده های کلردار خانگی می باشد.

ارزش غذایی اسید سیتریک:
اسید سیتریک دارای کالری و چربی صفر است اما هیچ ارزش غذایی دیگری ندارد. در حالی که مصرف اسید سیتریک طبیعی از طریق میوه ها و سبزیجات دارای مزایای سلامتی است - به سوخت و ساز بدن کمک می کند و ممکن است در برابر سنگ کلیه از شما محافظت کند - فواید مصرف مکمل های آن برای سلامتی ما اثبات نشده است.

فواید مصرف اسید سیتریک برای سلامتی:
متابولیزه انرژی:
سیترات - یک مولکول بسیار نزدیک به اسید سیتریک است و اولین مولکولی که طی فرآیندی به نام چرخه اسید سیتریک تشکیل می شود. این واکنش های شیمیایی در بدن ما به عنوان اسید تری کربوکسیلیک اسید (TCA) یا چرخه کربس شناخته می شود و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. انسان و موجودات دیگر بیشتر انرژی خود را از این چرخه به دست می آورند.

افزایش جذب مواد مغذی:
مواد معدنی مکمل به اشکال مختلف در دسترس هستند. اما همه فرم ها برابر نیستند، زیرا بدن شما از برخی از آنها به طور موثرتری استفاده می کند. اسید سیتریک فراهمی زیستی مواد معدنی را افزایش می دهد و به بدن شما اجازه می دهد آنها را بهتر جذب کند.

به عنوان مثال تولید مکمل کلسیم به شکل سیترات کلسیم باعث می شود کلسیم برای جذب نیازی به اسید معده نداشته باشد. همچنین عوارض جانبی کمتری از قبیل گاز، نفخ یا یبوست - نسبت به شکل دیگری به نام کربنات کلسیم ایجاد خواهد کرد.

به همین ترتیب، منیزیم به شکل سیترات به دلیل دسترس پذیری زیستی بیشتر کاملاً جذب بدن شده و در مقایسه با اکسید منیزیم و سولفات منیزیم بهتر عمل می کند. این ترکیب همچنین جذب مکمل های روی را افزایش می دهد.

پیشگیری از سنگ کلیه:
مصرف اسید سیتریک - به شکل سیترات پتاسیم - مانع از تشکیل سنگ کلیه شده و آنهایی را که از قبل تشکیل شده اند را خرد کرده و از بین می برد. اسید سیتریک با تغییر شرایط شیمیایی ادرار آن را برای تشکیل سنگ نامطلوب می کند. مصرف غذاهای سرشار از این اسید طبیعی - مانند مرکبات نیز می تواند مزایای مشابهی برای جلوگیری از سنگ کلیه ایجاد کند.

ایمنی و عوارض اسید سیتریک آبدار:
اسید سیتریک به طور طبیعی در بدن، عمدتا در استخوان ها یافت می شود و معمولاً به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی طبیعی مصرف می شود. اسید سیتریک خوراکی نیز جذب بدن می شود و به عنوان یک ماده افزودنی و غیر سمی در نظر گرفته می شود. با این حال، مصرف زیاد یا مکرر اسید سیتریک باعث فرسایش دندان ها می شود.

اسید سیتریک و سیترات همچنین جذب آلومینیوم را در روده بیماران کلیوی افزایش می دهد که ممکن است منجر به افزایش سطح آلومینیوم مضر در سرم شود. بنابراین پیشنهاد شده است که برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که از ترکیبات آلومینیوم را برای کنترل جذب فسفات استفاده می کنند اسید سیتریک یا محصولات حاوی سیترات تجویز نشود.

روش نگهداری اسید سیتریک آبدار:
اسید سیتریک مونوهیدرات در آب و هوای گرم و خشک و همچنین در صورت گرم شدن تا دمای حدود 408 درجه سانتی گراد آب تبلور خود را از دست می دهد. این ترکیب در هوای مرطوب کمی آب می شود. محلول های رقیق اسید سیتریک ممکن است در طول ذخیره سازی تخمیر شوند.

برای نگهداری اسید سیتریک آن را در ظرف اصلی خود در جای خشک و خنک نگهداری کنید. از تاریخ تولید، ماندگاری آن سه سال پس از باز شدن است و حداقل برای پنج سال بدون باز شدن پایدار خواهد ماند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>