اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کوکائین

کوکائین (کوکایین) چیست و چه عوارض مخربی برای انسان دارد؟
کوکائین که به عنوان کک نیز شناخته می شود یک محرک قوی است که بیشتر به عنوان یک داروی تفریحی استفاده می شود. این ترکیب معمولا توسط بینی مصرف می شود ولی استعمال تزریقی آن نیز رایج است. اثرات ذهنی این ترکیب ممکن است شامل احساس شادی فراوان، تحریک جنسی و قطع ارتباط با واقعیت باشد.

کوکائین پودری سفید، نرم، شفاف، کریستالی و با طمع تلخ می باشد که از برگ گیاه کوکا که بومی آمریکای جنوبی است، ساخته می شود. اگرچه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می توانند از آن برای اهداف معتبر پزشکی مانند بی حسی موضعی برای برخی از جراحی ها استفاده کنند، اما استفاده تفریحی کوکائین غیرقانونی است.

استفاده از این ماده مخدر خطر سکته، سکته قلبی، مشکلات ریوی در کسانی که آن را سیگار می کشند، عفونت های خون و مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می دهد.

افراد چگونه کوکائین را مصرف می کنند؟
مردم پودر کوکائین را از طریق بینی بالا می کشند، یا آن را به لثه های خود می مالند. برخی دیگر پودر را حل کرده و به جریان خون تزریق می کنند. برخی افراد ترکیبی از کوکائین و هروئین به نام Speedball را تزریق می کنند.

یکی دیگر از روشهای محبوب استفاده این ماده مخدر کشیدن کوکائین است که به شکل کریستال فرآوری شده است (کوکائین فری بیس نیز نامیده می شود). این کریستال گرم می شود و بخارهایی تولید شده آن استنشاق می شود.

این شکل کوکائین کراک یا ترک نام دارد زیرا به هنگام گرم شدن صدای شکسته شدن سنگ می دهد. برخی از افراد همچنین کراک را با مقدار کمی ماری جوانا یا تنباکو دود می کنند و آن را مانند سیگار می کشند.

افرادی که از کوکائین استفاده می کنند معمولاً آن را به صورت زیاده از حد و برای تفریح مصرف می کنند بدین صورت که آن را مکرراً در مدت زمان کوتاه و در دوزهای فزاینده مصرف می کنند تا تأثیر آن را مدت بیشتری حفظ کنند.

مکانیسم اثر کوکائین چگونه است؟
کوکائین میزان دوپامین - یک پیام رسان شیمیایی طبیعی در مغز - را در مدارهای مغزی مرتبط با کنترل حرکت و پاداش افزایش می دهد.

به طور طبیعی دوپامین دوباره به درون سلول آزاد کننده آن بازیافت می شود و سیگنال بین سلول های عصبی را خاموش می کند. ولی کوکائین از بازیافت دوپامین جلوگیری می کند و باعث جمع شدن مقادیر زیادی از آن در فضای بین دو سلول عصبی می شود و ارتباط طبیعی آنها را متوقف می کند.

این سیل دوپامین در قسمت پاداش مغز میل به مصرف مواد مخدر را به شدت تقویت می کند، زیرا مدار پاداش در نهایت با مقدار بیشتر از دوپامین ناشی از کوکائین سازگار می شود و نسبت به آن حساسیت کمتری پیدا می کند. در نتیجه، افراد سعی می کنند دوزهای قوی تر و مکررتری داشته باشند تا همان تأثیر اولیه را در خود تداعی کنند.

مضرات و عوارض استفاده از کوکائین:
کوکائین به دلیل تأثیر بر مسیر پاداش در مغز اعتیاد آور است. پس از یک دوره کوتاه استفاده، احتمال ایجاد وابستگی بسیار زیاد است. کوکائین تقلبی که در خیابان فروخته شده معمولاً با بی حس کننده های موضعی، نشاسته ذرت، کینین یا شکر مخلوط می شود که می تواند منجر به سمیت اضافی شود. به دنبال مصرف دوزهای مکرر احساس لذت کاهش یافته و خستگی جسمی بسیار زیادی ایجاد خواهد شد.

علائم جسمی مصرف این ماده مخدر ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، تعریق و مردمک بزرگ شده باشد. دوزهای بالا می تواند منجر به فشار خون یا افزایش دمای بدن شود. اثرات این ماده مخدر طی چند ثانیه تا چند دقیقه پس از استفاده آغاز می شود و بین پنج تا نود دقیقه ادامه می یابد.

اثرات معمول مصرف کوکائین بر سلامتی عبارتند از:

  • رگهای خونی منقبض شده.
  • مردمک چشم گشاد.
  • حالت تهوع.
  • افزایش دمای بدن و فشار خون.
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم.
  • لرزش و کشیدگی عضله.
  • بی قراری.
  • مشکلات و عوارض کوتاه مدت مصرف کوکائین.
  • شادی و انرژی شدید.
  • هوشیاری ذهنی.
  • حساسیت بیش از حد به نور، صدا و لمس.
  • تحریک پذیری.
  • پارانویا - بی اعتمادی شدید و غیر منطقی نسبت به دیگران.

برخی از افراد دریافتند که کوکایین به آنها کمک می کند کارهای ساده جسمی و روحی را سریعتر انجام دهند، گرچه برخی دیگر نتیجه عکس می گیرند. مقادیر زیاد کوکائین می تواند منجر به یک رفتار عجیب، غیرقابل پیش بینی و خشونت آمیز شود.

اثرات کوکایین تقریباً بلافاصله ظاهر می شود و طی چند دقیقه تا یک ساعت از بین می رود. این که اثرات این ماده مخدر چه مدت طول می کشد و چه شدتی دارند به روش استفاده بستگی دارد. اثرات تزریق یا استعمال کوکائین از طریق بینی سریعتر و قویتر اما ماندگارتر است. مقدار بالای استنشاق کوکایین ممکن است 15 تا 30 دقیقه طول بکشد و استعمال آن مانند سیگار ممکن است 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.

اثرات بلند مدت کوکائین:
اثرات طولانی مدت کوکایین بر سلامتی به روش مصرف آن بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

  • استعمال از طریق بینی: از دست دادن حس بویایی، خون دماغ، آبریزش مکرر بینی و مشکلات بلع
  • کشیدن کوکایین: سرفه، آسم، ناراحتی تنفسی و خطر بالاتر عفونت مانند ذات الریه
  • مصرف خوراکی: پوسیدگی شدید روده در اثر کاهش جریان خون
  • تزریق به جریان خون: خطر بیشتری برای ابتلا به HIV، هپاتیت C و سایر بیماری های منتقله از طریق خون و عفونت های پوستی یا بافت نرم دارد

با این حال، حتی افرادی که به کوکایین غیر تزریقی مبتلا هستند، خود را در معرض خطر HIV قرار می دهند زیرا این ماده مخدرمی تواند منجر به رفتارهای جنسی پرخطر شود.

کوکائین بیس شده چیست؟
رایج ترین شکل این ماده مخدر، هیدروکلراید کوکائین است که پودری سفید و کریستالی با طعمی تلخ و بی حس کننده است. هیدروکلراید کوکائین را می توان برای تولید بیس کوکائین، که به "freebase" و "crack" معروف است فرآوری کرد که یک پودر سفید است ولی کرک یا ترک به طور کلی به شکل بلورهایی در می آید که از رنگ سفید یا خامه ای تا شفاف با رنگ صورتی یا زرد متغیر است.

کوکائین هیدروکلراید اغلب با مواد دیگری مانند لاکتوز و گلوکز مخلوط می شود تا قبل از فروش رقیق شود. طریقه مصرف کوکائین بیس شده با کوکائین اصلی فرقی ندارد.

جایگزین کوکائین چیست؟
در کشوهای اروپایی ماده مخدری به شکل پودر سفید یا قرص به نام مفدرون به عنوان جایگزین کوکائین استفاده می شود. این ماده از کوکایین ارزان تر است و توسط دلال های خیابانی یا در اینترنت خرید و فروش می شود.

مفدرون در واقع یک آمفیتامین یا یک مخدر مصنوعی با ماده موثره Methoxyamphetamin است که موجب تهییج و توهم زایی مصرف کننده مانند قرص اکستازی یا کوکائین می شود.

همچنین تفاوت شیشه و کوکائین این است که شیشه یک مت آمفی تامین سنتتیک است ولی کوکائین یک مخدر طبیعی است که از برگ درخت استخراج می شود.

تشخیص کوکائین اصل از تقلبی:
این ماده مخدر چه به فرم پودر باشد یا سنگی رنگ آن سفید مایل به صورتی یا بژ است. هیدروکلراید کوکائین سفید رنگ است ولی فروشندگان مواد مخدر برای سودجویی به این ماده مواد مختلفی مانند پودر تالک و یا ملین های کودک اضافه می کنند که رنگ سفید تری به آن می دهد.

لازم به ذکر است که افزودن هر ماده اضافی به کوکایین باعث تغییر در ظاهر آن می شود. این ماده در حالت طبیعی رایحه ای خوشبو با کمی بوی فلزی دارد. البته با توجه به میزان مواد شیمیایی و حلال های مورد استفاده برای استخراج میزان بوی فلزی آن نیز متغیر است.

برای بررسی خلوص معمولا کوکایین را بر روی لثه های خود می مالند که در صورت اصل بودن باید خط لثه را بی حس کند. این روش خیلی قابل اطمینان نیست چون اگر کوکائین جعلی با یک ماده بی حس کننده ترکیب شده باشد همان تأثیر را خواهد داشت.

نشانه های مصرف کوکائین:
اولین علائم استفاده و مصرف این ماده مخدر تپش قلب است همچنین می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبض نامنظم و سریع.
  • تنفس سریع یا قطع ناگهانی آن.
  • داغی پوست و تب شدید.
  • سردرگمی و اضطراب.
  • وجود پودر سفید اطراف بینی و دهان.
  • سوختگی روی لب یا انگشتان.
  • نوسانات خلق و خو.
  • کاهش اهمیت نسبت به بهداشت شخصی.

روش های ترک کوکائین:
مشاوره و سایر روش های درمانی مواد مخدر، رایج ترین روش های درمانی اعتیاد به کوکائین است. ممکن است لازم باشد در یک مرکز توانبخشی (یا ترک اعتیاد) بستری شوید. مراجعه به یک درمانگر آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا تغییراتی در روند فکر و رفتار خود ایجاد کنید.

مراکز سم زدایی پزشکی نیز می توانند به شما کمک کنند تا خود را با درمان سازگار کنید، اما احتمالاً باید هزینه آن را از جیب خود پرداخت کنید. تاکنون هیچ دارویی برای درمان اعتیاد به کوکایین تایید نشده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>