اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رادیوگرافی

در میان روش های مختلف بازرسی های غیر مخرب یا NDT، تست رادیوگرافی RT بیشترین کاربرد را برای شناسایی عیوب داخلی مانند تخلخل ها و حفره ها دارد. لازم به ذکر است با جهت گیری و تجربه مناسب، عیوب صفحه ای نیز توسط تست RT قابل شناسایی هستند. رادیوگرافی صنعتی بیش از 40 سال است که به طور مداوم و یکنواخت در حال توسعه است. چراکه تنها با این آزمایش و آزمایش فراصوتی می توان عیوب را در هر کجا از حجم قطعات سنگین و بزرگ تشخیص داد.

تست رادیوگرافی RT چیست؟

رادیوگرافی یک روش حجمی در NDT است که براساس اختلاف جذب بین تشعشعات نفوذ کننده در نمونه مورد آزمایش صورت می پذیرد. در واقع به استفاده از تشعشعات الکترومغناطیس با طول موج کوتاه (مانند پرتو X و پرتو گاما) یا استفاده از تشعشعات ذرات (آلفا، بتا یا نوترون) برای ردیابی عیوب داخلی قطعات تست رادیوگرافی RT یا رادیوگرافی صنعتی گفته می شود.

در تست RT از پرتوهای ایکس و گاما برای شناسایی عیوب درون قطعه استفاده می شود. این پرتوها دارای طول موج های بسیار کوتاه هستند و به همین دلیل انرژی بسیار زیادی داشته و قدرت نفوذ و عبور از درون قطعه را دارند. امروزه در صنعت ایران و جهان، تست RT روشی بسیار مستند و قابل اعتماد، برای حفظ قطعات مهم از تخریب به شمار می رود.

اساس کار تست رادیوگرافی

به دلیل اختلاف در چگالی و تغییر در ضخامت قطعه یا اختلاف خواص جذب عیوب در قطعه، بخش های مختلف یک قطعه کار مقادیر مختلفی از پرتوی نفوذ کننده را جذب می کنند.در رادیوگرافی متداول پرتوی X یا گاما به جسم تابانده می شود و بخشی از پرتو که جذب جسم نشده است به صفحه فیلم برخورد می کند. پرتوی جذب نشده در معرض امولسیون قرار می گیرد.

درست شبیه روشی که نور در عکاسی در معرض امولسیون قرار می گیرد. حال با ظاهر نمودن فیلم، یک تصویر دو بعدی به صورت سایه از جسم وجود دارد. مناطقی از قطعه کار، که جذب کمتری داشته و یا نفوذ پرتو بیشتر است تصویر سیاه تری روی فیلم ایجاد می نمایند و مناطقی که جذب پرتوی بیشتری دارند، تصویر روشن تری روی فیلم ایجاد می کنند.

اختلاف در چگالی، ضخامت یا ترکیب نمونه مورد آزمایش سبب تغییر در میزان جذب پرتو شده و در نتیجه چگالی تصویر به وجود آمده تغییر می کند.ارزیابی فیلم رادیوگرافی بر مبنای مقایسه بین اختلاف چگالی تصویر با مشخصه های معلوم از جسم یا در اثر حضور عیوب در آن انجام می شود. بنابراین برای انجام بازرسی رادیوگرافی، برخلاف تست مایع نافذ PT نیازی به تمیزکاری سطحی وجود ندارد.

در تست رادیوگرافی RT با پروتون، هنگامی که یک دسته باریکه تک انرژی از پروتون از داخل ماده عبور می کند، بیشترین تضعیف زمانی رخ می دهد که حدود 90 درصد مسافت طی شده باشد. حال از این موضوع در اندازه گیری تغییرات ضخامت در محدوده 0٫05 درصد استفاده می شود تا عیوب درونی شناسایی شوند. منبع تامین پروتون در اغلب موارد یک سیکلوترون است.

در رادیوگرافی صنعتی با پرتوی گاما نیز منبع تولید یک یا چند طول موج از این پرتو را منتشر می کند که هرکدام دارای انرژی فوتون مشخصی است. عناصر یا ایزوتوپ های طبیعی رادیواکتیو که می توانند پرتو تولید کنند شامل تالیوم - 170، ایریدیوم - 192، سزیم - 137 و کبالت - 60 هستند که به صورت گسترده در رادیوگرافی استفاده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>