اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازرسی چشمی

چشم

چشم انسان به دلیل قدرت دید و مشاهده عالی خود، یک ابزار با ارزش در NDT محسوب می شود. حساسیت چشم انسان با نور و طول موج های مختلف تغییر می­ کند. در شرایط معمولی چشم انسان بیشترین حساسیت را به نور زرد متمایل به سبز با طول موج 5560 آنگستروم دارد. برای تست جوش VT شدت نور در حدود lux 1000-800 برای بازرسی چشمی مناسب است. یک بازرس برای اجتناب از خطاهای چشمی و افزایش اطمینان، نباید بیشتر از 2 ساعت به صورت پیوسته مشغول به کار باشد.

ذره ­بین

ذره­ بین ساده ترین شکل از یک میکروسکوپ است که فقط یک لنز همگرا دارد. بزرگنمایی (M) یک لنز ساده به وسیله ی رابطه ی M=25/f تعیین می­ گردد. در این رابطه f فاصله کانونی عدسی و 25 یک ضریب ثابت است. این ضریب ثابت نشان ­دهنده میانگین حداقل فاصله ­ای است که اجسام با چشم غیر مسلح به وضوح دیده می­ شوند. بنابراین یک عدسی با فاصله کانونی 12٫5 سانتی متر دارای بزرگنمایی 2 برابر (2X)حواهد بود.

سطح قابل رویت به وسیله­ ذره ­بین را میدان دید آن ذره­ بین می نامند. انتخاب ذره ­بینی با میدان دید مناسب یک مسئله­ مهم در بازرسی چشمی VT است. به عنوان مثال، زمان لازم برای بازرسی چشمی قطعه ه­ای بزرگ به وسیله یک ذره­ بین با قدرت بزرگنمایی 20 برابر (با میدان دید بیش از 9٫5 میلیمتر) بسیار زیاد است.

بهترین روش تست جوش VT با ذره ­بین، استفاده از ذره­ بینی با قدرت بزرگنمایی پایین در مرحله­ اول است. در این مرحله مناطق مستعد عیب برای بازرسی مشخص می­ گردد. سپس برای بازرسی جزییات این مناطق مشخص شده، می­ توان از ذره­ بینی با قدرت بزرگنمایی بالاتر استفاده کرد.

میکروسکوپ

برای بزرگ کردن تصویر قطعه، تا حد امکان آن را به لنزهای میکروسکوپ نزدیک می کنند. فاصله بین جسم و لنز زمانی تنظیم می­ شود که سطح قطعه در عمق میدان و فاصله کانونی لنزها قرار گیرد. در این شرایط ترک­ های ریز سطحی، حفرات و دیگر عیوبی که به سطح راه دارند، به خوبی قابل مشاهده خواهند بود.

معمولا در روش بازرسی چشمی VT برای بازرسی شکل و جهت­ گیری ترک ها از میکروسکوپ های نوری استفاده می ­شود؛ که بزرگنمایی میکروسکوپ­ ها را در این مراحل بازرسی دقیق تر می توان تا 100-500 برابر نیز افزایش داد. در هر حال این بزرگنمایی می ­تواند در بازرسی چشمی از 3 تا 3000 برابر برحسب نیاز تغییر کند.

بورسکوپ

بورسکوپ ابزاری برای مشاهده و بازرسی نواحی داخلی تیوب های باریک و روزنه­ ها است. بورسکوپ شامل یک سیستم روشنایی داخلی دقیق است و حاوی مجموعه­ ای منظم از منشورها و عدسی های صفحه­ ای است که نور از طریق آن ها عبور می ­کند. در نهایت تصویری با حداکثر وضوح برای بیننده ساخته می­ شود.

اندوسکوپ

اندوسکوپ شباهت زیادی به بورسکوپ دارد با این تفاوت که اندوسکوپ ها داری سیستم نوری قوی­تر و منبع نوری با شدت بیشتر هستند. از دیگر ویژگی­ های این اندوسکوپ، زوایای دید متغیر و ثابت بودن فاصله کانونی آن همواره به اندازه 4 میلی­متر است. در واقع هنگامی که نوک اندوسکوپ در فاصله 4 میلی­متری از سطح مورد بازرسی قرار دارد، بزرگنمایی با قدرت 10 برابر از تصویر حاصل می­ گردد. اندوسکوپ ­هایی با قطرهایی کمتر از 1٫7 میلی متر و طول 100 تا 1500 میلی­متر موجودند.

دیفرکتوسایت (دی­سایت)

دی­سایت روشی برای بازرسی سریع سازه ­های بزرگ با قابلیت پاسخ­ دهی آنی است. در بازرسی چشمی VT از این روش برای مشاهده­ سطوح تاب برداشته یا پستی و بلندی­ های سطح با اندازه کمتر از 10 میکرون استفاده می­ شود.

هنگامی که یک سطح تخت دندانه­ دار مورد بازرسی قرار می ­گیرد، نور به دندانه ­ها برخورد کرده و منحرف می ­شود. نور منحرف شده به صفحه منعکس کننده برخورد می ­کند. صفحه منعکس­ کننده نیز نور را به نقطه اولیه مورد بازرسی بازتاب می­ دهد. در این شرایط تمام سطح به جز دندانه روشن می­ شود و لذا دندانه و برآمدگی (عیب) به صورت نقطه تاریک خود را نشان می­دهد.

سنجه

سنجه ­ها در تست جوش VT ابزار پرکاربردی اند. سنجه ­های چندمنظوره­ ای توسط انجمن بین­ المللی جوش (IIW) طراحی شده­ است. این سنجه­ ها قادر به بازرسی­ های زیر هستند.

  • اندازه ­گیری ضخامت تا 20 میلی­متر و زاویه پخ جوش صفر تا 60 درجه
  • اندازه ­گیری فلز جوش اضافی در گذر رو و عمق بریدگی کنار جوش
  • اندازه ­گیری گلویی جوش
  • اندازه ­گیری ناهم ترازی

کاربردهای بازرسی چشمی

اطلاعات زیر از بازرسی چشمی VT یک بازرس باتجربه به دست می آید:

  • شرایط عمومی قطعه
  • حضور یا عدم حضور لایه­ های اکسیدی یا محصولات خوردگی
  • حضور یا عدم حضور ترک ها، جهت و موقعیت ترک ها
  • تخلخل های سطحی، چاله های پر نشده، شکل خط جوش و جهت ­گیری احتمالی اتصال جوش
  • منابع مستعد به ضعف ­های مکانیکی مانند شیارهای تیز و ناهم ­ترازی­ ها
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>