اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جوشکاری

جوشکاری با الکترود دستی پوشش دار یا SMAW یکی از شناخته شده ترین روش های جوشکاری است که با وجود قدمت بالا، هنوز هم برای اتصال بسیاری از سازه ها استفاده می شود. آشنایی با اصول این روش برای مهندسین به ویژه مهندسین متالورژی و مکانیک ضروری است.

جوشکاری SMAW چیست؟

جوشکاری قوسی با الکترود روکش دار، نوعی از فرایندهای جوشکاری است که مخلوط یکپارچه ای از فلز و جوش را تولید می کند. این مخلوط یکپارچه به وسیله قوس الکتریکی میان الکترود فلزی روکش دار و قطعه کاری فلزی تولید می گردد. در جوش SMAW حفاظت از حوضچه مذاب، از طریق تجزیه حرارتی روکش الکترود انجام می گیرد.

فلز پر کننده اتصال جوش، از سیم جوش روکش دار تامین می شود. معمولا در این فرایند از هیچ گونه فشار خارجی استفاده نمی شود. فلز پایه جوش SMAW می تواند فولادهای کربنی، کم آلیاژ و زنگ نزن و همچنین چدن باشد. در مواردی نیز آلومینیوم و آلیاژهای نیکل را می توان توسط این فرآیند جوشکاری نمود.

5 مرحله جوشکاری SMAW

مهم ترین پدیده ای که در جوشکاری SMAW نقش دارد، ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و فلز پایه است. چرا که این قوس الکتریکی است که سبب ایجاد حرارت و ذوب فلز پایه و الکترود می شود و در نهایت در هم تنیدگی ساختاری را به وجود می آورد. مکانیزم ایجاد قوس الکتریکی، حرارت و اتصال نهایی در جوش SMAW پنج مرحله دارد که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

مرحله اول؛ ایجاد ولتاژ

منبع قدرت جوشکاری دستگاه روشن می شود و اختلاف پتانسیل بین نوک سیم جوش و سطح کار به وجود می آید. ولی به علت مقاومت زیاد فضای بین الکترود و سطح کار، جریانی از مدار عبور نمی کند.

مرحله دوم؛ تماس الکترود و فلز پایه

در ادامه الکترود به سمت قطعه کار حرکت نموده و با سطح فلز پایه تماس پیدا می کند. در این حالت اتصال کوتاه در مدار ایجاد می شود و جریان زیادی از محل اتصال عبور می کند.

مرحله سوم؛ یونیزاسیون

وقتی نوک الکترود از سطح کار به عقب کشیده می شود، الکترون هایی که در حال عبور هستند به اتم ها و مولکول های گازی برخورد می کنند و در اثر این برخورد یونیره می شوند. در اثر یونیزه شدن، گاز فضای میانی رسانا می شود و قوس الکتریکی تشکیل می گردد.

مرحله چهارم؛ ایجاد حرارت

پس از طی فرایندهای مذکور، الکترود و فلز پایه هر کدام به آند یا کاتد تبدیل می شوند. مواد و گازهای یونیزه شده با بار مثبت به سمت قطب منفی جذب شده و به سطح کاتد برخورد می کنند. الکترون ها که دارای بار منفی اند به طرف قطب مثبت رفته و به آند برخورد می نمایند. این برخوردها سبب تولید حرارت و ذوب در جوش SMAW می شوند.

مرحله پنجم؛ انجماد و تشکیل سرباره

وظیفه محافظت از حوضچه مذاب در این فرایند بر عهده پوشش الکترود است. این پوشش در هنگام جوشکاری در اثر حرارت تجزیه می شود و به صورت سرباره و گاز از فلز جوش محافظت می کند. پس از گذشت زمان و سرد شدن ناحیه اتصال، این سرباره با ضربه جدا می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>