اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آنالیز حرارتی TGA-DTA یا ( (Thermal Gravimetric Analysis- Differential Thermal Analysis) یکی از روش های پرکاربرد در آنالیز مواد است. آنالیز حرارتی TGA-DTA تغییرات موجود در نمونه بر اثر حرارت را اندازه گیری کرده و به صورت نمودار در اختیار کاربر قرار می گیرد.

آنالیز_حرارتی

با تفسیر آنالیز حرارتی TGA-DTA می توان به پایداری حرارتی، محتوای رطوبت، وضعیت تبلور، استحاله و بسیاری از موارد دیگر در یک ماده شیمیایی پی برد. در این روش تعیین دمای ذوب، دمای شیشه ای شدن، تعیین وزن مولکولی، درصد بلورینگی، تخریب حرارتی و ناخالصی ها، تعیین تصعید و تجزیه حرارتی قابل اندازه گیری می باشد.

شرایط استفاده از آنالیز حرارتی TGA-DTA:
این آزمایش امکان بررسی نمونه را تا 1000 درجه سانتی گراد فراهم می کند. باید توجه داشته باشید که نمونه ها در دمای آنالیز قابلیت انفجار نداشته باشند.

حداقل وزن نمونه های مورد استفاده 30 میلی گرم و به صورت همگن باشند. در صورت نیاز به بررسی نمونه های توده ای سفت وزن آنها تا 10 میلی گرم و اندازه آنها تا 2 میلی متر قابل آنالیز با دستگاه TGA-DTA است.

اصول آنالیز حرارتی TGA-DTA:
به طورکلی آنالیز حرارتی برای ارزیابی تغییرات حاصل از حرارت مانند بعد، جرم، حالت و رفتار مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر در آنالیز حرارتی تغییرات فیزیکی مواد مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات ارزشمندی در رابطه با آنها به دست می آید. آنالیز حرارتی می تواند تحت دمای ثابت یا متغیر صورت بگیرد و تغییرات ماده تحت شرایط دمای ثابت یا متغیر مورد بررسی قرار بگیرد.

آنالیز TGA یا وزن سنجی حرارتی:
یکی از روش های آنالیز حرارتی TGA یا وزن سنجی حرارتی است که تغییرات جرم را به عنوان تابعی از دما و زمان نشان می دهد. در این روش افت وزن ماده در اثر تجزیه یا از دست دادن آب بررسی شده و افزایش وزن نیز به دلیل جذب یا اکسید شدن رخ داده و اندازه گیری می شود.

آنالیز حرارتی TGA یک فرآیند طولانی است بنابراین پایداری و خواص ضد ارتعاش نمونه ها را باید قبل از آزمایش مورد بررسی قرار دارد. کاربرد اصلی آنالیز TGA بررسی ثبات و تجزیه حرارتی مواد از طریق تغییر جرم به عنوان تابعی از دما در شیوه روبشی یا به عنوان تابعی از زمان در شیوه هم دما است.

این آنالیز با تزریق گرمایی از نوع پراکنش با سیستم محور گشتاور حاصل شود و به دلیل حساسیت بالای آشکارساز ترازوی گرمایی آنالیز TGA تغییرات وزن ماده را به صورت کمّی اندازه‏ گیری می‏ کند.

در این آزمایش مقدار کمی از نمونه در دستگاه قرار می گیرد و دستگاه به تدریج و به صورت تناوبی به ماده حرارت می دهد. در کنار این دستگاه کامپیوتری قرار دارد که داده ها را تحلیل می کند. دستگاه جرم نمونه را در دماهای مختلف در حافظه خود ثبت می کند و در نهایت داده ها بر روی یک نمودار رسم می شوند.

در نمودار به دست آمده محور عمودی بیانگر جرم نمونه و محور افقی نشان دهنده دما است.سیر نزولی نمودار این واقعیت را نشان می دهد که با افزایش دما جرم نمونه در حال کاهش است. با افزایش دما توسط دستگاه به دمایی می رسیم که از آن دما به بعد دیگر نمودار افقی نخواهد بود. این دما، دمای تخریب ماده است و از آن جهت اهمیت دارد که نشان می دهد ماده مورد نظر تا چه دمایی را می تواند تحمل کند.

آنالیز DTA یا آنالیز حرارتی افتراقی:
آنالیز DTA یا آنالیز حرارتی افتراقی روشی برای اندازه گیری اختلاف دمای بین نمونه و مرجع در شرایط جریان گرمایی ثابت است. در این آنالیز جریان گرما در طول انجام آزمایش برای نمونه و مرجع بدون تغییر است. با توجه به اینکه در این روش تفاوت های دما اندازه گیری می شود یک روشی کیفی محسوب می شود.

اصول آنالیز DTA به این صورت است که دو ترموکوپل تعبیه شده در دستگاه تفاوت گرمای بین نمونه و ماده مرجع که به صورت متقارن در کوره قرار گرفتند، اندازه گیری می کنند.

توجه داشته باشید که ماده مرجع در این روش نباید تحت تأثیر هیچگونه تحولات حرارتی بالاتر از محدوده حرارت عملیات قرار گیرد و با هیچیک از اجزای دستگاه واکنش نشان ندهد و دارای هدایت حرارتی و ظرفیت گرمایی مشابه با نمونه مورد آزمایش باشد. بدین ترتیب می توان اختلاف دمای دو نمونه ΔT و دمای نمونه شاهد T را تعیین کرد.

در نمودار به دست آمده شکل پیک می تواند نوع رویداد حرارتی را نشان دهد. به عنوان مثال، تغییر ساختار بلوری و ذوب به صورت پیک تیز و تجزیه حرارتی و واکنش های شیمیایی به صورت پیک پهن مشخص می شود. سطح زیر پیک حاوی اطلاعات مفیدی در رابطه با مقدار حرارت رد و بدل شده است که به محاسبه گرمای واکنش کمک می کند.

سرعت گرمایش، جنس، شکل و هندسه جا نمونه ای، ویژگی های نمونه مانند اندازه ذرات پودر و فشردگی آن و هم چنین محیط کوره از عوامل اثر گذار بر این آنالیز هستند.

شایان ذکر است که بر خلاف روش TGA که فقط منحنی تغییر وزن هنگام گرمایش رسم می شود، در روش DTA در اکثر موارد منحنی سرمایش نیز رسم می شود تا از برگشت پذیری واکنش ها اطمینان حاصل شود.

نتایج و تحلیل داده های آنالیز TGA- DTA:
نتایج این آزمایش معمولا به صورت یک فایل PDF است که نشان دهنده نمودار تغییرات درصد وزن (TGA) و یا تغییر اختلاف دما (DTA) بر حسب دما است.

علاوه بر این یک فایل اکسل که نشان دهنده شرایط آزمایش و دیتاهای نقطه به نقطه آزمون است ارائه می گردد که از آن می توان برای رسم نمودار در اکسل و یا سایر نرم افزارها استفاده کرد.

نرم افزار دستگاه توانایی تعیین نقطه Tg و دیگر نقاط مطرح در این آزمون را نداشته و خود متقاضیان باید این داده ها رو از روی نمودار و یا داده های اکسل به دست بیاورد. در صورت نیاز این تحلیل ها می تواند توسط متخصص انجام شده و در اختیار درخواست کننده آزمایش قرار بگیرد.

بررسی مراحل افت وزنی و شرایط دمای آن:

  • شناسایی کیفی و کمی مواد معدنی: جستجوی ماده معدنی در یک نمونه.
  • مواد پلیمری: برای مشخصه یابی مواد پلیمری با توجه به شناسایی تغییرات یا انتقال ترموفیزیکی، ترموشیمیایی، ترمومکانیکی و ترموالاستیک.
  • اندازه گیری بلورین: اندازه گیری کسر جرمی یا توده ای از مواد بلوری در پلیمرهای نیمه بلوری.
  • آنالیز مواد بیولوژیکی: برای تعیین تاریخ استخوان ها باقیمانده و یا در مطالعات باستان شناسی.
  • آنالیز DTA اعلام داده های تبدیل فازی.

توانایی ها و محدودیت های آنالیز حرارتی TGA-DTA:
از قابلیت های این روش آنالیز می توان به استفاده از دماهای بسیار بالا و همچنین حساسیت بالای اندازه گیری اشاره کرد. از محدودیت های مهم این روش آزمایش این است که فقط برای نمونه های جامد یا در ابتدا جامد قابل استفاده می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>