اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آلومینیوم


دلیل محبوبیت آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم به وفور در کره زمین یافت می شود. حدود 8٪ از پوسته زمین حاوی آلومینیوم است. این فلز همچنین 100٪ قابل بازیافت بوده و قابلیت بازیافت به طور نامحدود و بدون کاهش چشمگیر کیفیت را دارد.وزن کلی (Overall Weigh) آلومینیوم یک سوم فولاد است. این خاصیت باعث می شود این فلز در صنایع خودرو و هوافضا بسیار ارزشمند باشد. خاصیت مطلوب دیگر آلومینیوم، سرسختی (Tenacity) آن است.

این خاصیت به معنی مقاومت ماده در برابر تغییر شکل بوده و آن را برای ساخت اجزا و سازه های سبک و بادوام ایده آل می کند.علاوه بر این، آلومینیوم به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج ندارد و معمولا سال ها در شرایط مناسب محیطی دوام می آورد. این خصوصیات مطلوب با این واقعیت تکمیل می شود که این ماده به خوبی با سایر فلزات مخلوط می شود و آلیاژهای فلزی قوی تر و با دوام تری ایجاد می کند.

حقایقی جالب در مورد خوردگی آلومینیوم

علی رغم این که آلومینیوم ماده ای بسیار بادوام محسوب می شود، محدودیت های خاص خود را دارد. در بخش های بعدی، به برخی از حقایق جالب در مورد خوردگی این فلز اشاره می کنیم که شما به عنوان یک متخصص فعال در صنعت، بایستی با آن ها آشنا باشید:

1) آلومینیوم به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم است

مقاومت آلومینیوم در برابر خوردگی عامل محبوبیت آن در بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی شده است. این خاصیت متعلق به خانواده بور است. به این ترتیب که این خانواده عنصری به سرعت اکسید می شوند تا در شرایط عادی بسیار بی اثر باشند.

آلومینیوم در شکل طبیعی و خالص خود بسیار واکنش پذیر است. با این حال، به محض قرار گرفتن در معرض هوا، سطح آن با اکسیژن واکنش داده و یک لایه اکسید آلومینیوم (Al2O3) تشکیل می دهد. این لایه اکسید از فلز پایه در برابر واکنش های بعدی محافظت کرده و به حفظ دوام آن کمک می کند. لایه اکسید بسیار نازک است (حدود 2.5 نانومتر) و می توان آن را با خراش از بین برد. با این حال، در صورت خراش نیز فلز به سرعت با جو واکنش نشان می دهد و مجددا محافظت را از سر می گیرد.

2) آلومینیوم تحت برخی شرایط به سرعت دچار خوردگی می شود

آلومینیوم بهترین انتخاب برای بسیاری از شرایط محیطی است. لایه اکسید موجود در سطح آن در بازه وسیعی از pH (4 تا 8.5) تحت تأثیر قرار نمی گیرد. علاوه بر این، این لایه می تواند خود را ترمیم کند. این ترمیم به ساختارهای آلومینیومی اجازه می دهد تا به عملکرد خود ادامه دهند، حتی اگر برای مدت کوتاهی در معرض محیط های تهاجمی قرار گیرند.با این وجود، مواردی وجود دارد که در صورت عدم توجه، آلومینیوم در معرض خوردگی قرار می گیرد. این شرایط عبارتند از:

  • شرایط اسیدی/قلیایی شدید (pH زیر 4 و بالاتر از 9)
  • قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت
  • فضاهای داخلی تهویه نشده و محصور
  • محیط های دریایی
  • شرایط مستعد خوردگی گالوانیک

3) آلومینیوم بهترین دوام را در محیط های دینامیک دارد

دوام آلومینیوم در محیط های پویا (دینامیک) بی نظیر است. بسیاری از مواد عنوان مقاوم در برابر خوردگی را یدک می کشند، اما این مواد فقط در شرایط استاتیک می توانند پایدار بمانند. از طرف دیگر، آلومینیوم محدودیت های زیست محیطی کمی دارد. البته به شرطی که به لایه اکسیدی زمان کافی برای ترمیم اختصاص داده شود.

به عنوان مثال، یک سوله آلومینیومی در فضای باز حتی در معرض باران، برف و دمای بالا نیز در تمام طول سال کاملاً کار خواهد کرد تا زمانی که زمان لازم برای خشک شدن و بازسازی خود را داشته باشد. با این حال، اگر همان ساختار در محیط بسته و تهویه نشده یا در منطقه ای با قرار گرفتن در معرض رطوبت ثابت نگه داشته شود، ممکن است خوردگی ایجاد شود.

4) بتن می تواند برای آلومینیوم مضر باشد

آلومینیوم ماده اصلی فریم و پنجره ها است. اما با بتن به خوبی مخلوط نمی شود. ترکیبات قلیایی موجود در بتن مرطوب همراه با میخ های فولادی و میخ پرچ ها، با آلومینیوم واکنش می دهند تا فرایندهای خوردگی را آغاز کنند.در قاب های ساختمانی، سطوح آلومینیومی اغلب با یک پوشش بی اثر پوشش دهی می شوند که از واکنش بتن با فلز جلوگیری می کند. استفاده از رنگ قیر (Bituminous Paint) برای پوشش اجزای آلومینیومی توصیه می شود. استفاده از مخلوط بتن بدون کلریدهای محلول نیز می تواند به کاهش احتمال خوردگی آلومینیوم کمک کند.

5) مراقب خوردگی گالوانیک و حفره ای در آلومینیوم باشید!

خوردگی گالوانیک و خوردگی حفره ای بزرگ ترین عامل در هنگام تخریب آلومینیوم در صورت وقوع خوردگی هستند. خوردگی گالوانیک زمانی اتفاق می افتد که دو فلز غیر مشابه در حضور یک الکترولیت با یکدیگر واکنش نشان دهند.در چنین مواردی، فلزی که بیشتر بی اثر است (یعنی کمتر واکنش پذیر است) توسط فلز دیگر محافظت می شود. در مورد آلومینیوم، فلزات متداولی که به خوردگی گالوانیک کمک می کنند، مس، روی و فولاد گالوانیزه (Galvanized Steel) هستند.

از اتصالات و پرچ های فولادی معمولاً در بیشتر قاب های آلومینیومی استفاده می شود. این ها در شرایط خشک بی ضرر هستند. اما در حضور یک الکترولیت، قاب آلومینیوم شروع به خراب شدن می کند.برای جلوگیری از این رخداد، آلومینیوم معماری (Architectural Aluminum) با منیزیم یا سیلیسیم مخلوط می شود. این عناصر خاصیت مقاومت در برابر خوردگی آن را افزایش داده و قاب را برای استفاده در شرایط مرطوب مناسب می کنند. به ویژه منیزیم که به طور مکرر در ورق های آلومینیومی با گرید دریایی استفاده می شود. زیرا به طور قابل توجهی احتمال خوردگی گالوانیک را کاهش می دهد.

نوع دیگر خوردگی احتمالی، خوردگی حفره ای است که در سطح آلومینیوم رخ می دهد. علت اصلی ایجاد حفره در این ماده رطوبت در حضور نمک های مختلف است. خوردگی حفره ای حتی می تواند در شرایطی رخ دهد که آلومینیوم با ماده دیگری تماس نداشته باشد.به طور کلی، خوردگی حفره ای خفیف ممکن است فقط سطح را از نظر ظاهری ناخوشایند کند. اما در صورت عدم توجه و رسیدگی، به یکپارچگی ساختاری فلز به شدت آسیب می رساند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>