اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آبکاری


آبکاری با نیکل

نیکل از مهم ترین فلزاتی است که در صنعت آبکاری استفاده می شود. آبکاری نیکل معمولا برای ایجاد یک لایه براق، جلای سطحی خوب و مقاومت در برابر خوردگی بر روی آلیاژهایی چون فولاد، برنج و حتی اجسام پلیمری به کار می رود.مواد شیمیایی که در حمام های آبکاری نیکل به کار می روند، عبارتنداز:

  • نمک های فلزی: معمولا از نمک سولفات نیکل استفاده می شود. ولی نمک های کلرید نیکل و سولفامات نیکل نیز پرکاربرد هستند
  • نمک های رسانا: معمولا از کلرید نیکل استفاده می شود

موادی که برای ثابت نگه داشتن pH اضافه می شوند: عمدتا از اسید بوریک استفاده می شود مواد جلوگیری کننده از حفره دار شدن: معمولا از اکسیدکننده ها استفاده می شود

آبکاری با کروم

کروم از دیگر فلزاتی است که برای آبکاری اجسام بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح آبکاری شده با کروم سطح بسیار براق و درخشانی دارند و به مرور زمان هم تیره نمی شوند. محلول که عموما برای آبکاری کروم استفاده می شود شامل CrO3 و یون سولفات است.

در این محلول کروم به صورت اسید کرومیک وجود دارد. معمولا برای ایجاد یک لایه پایدار از کروم بر سطح یک جسم جریان های زیادی نیاز است. قطعات آبکاری شده با کروم را می توانید به وفور در خودروها، موتورسیکلت ها و … ببینید.

آبکاری طلا و نقره

آبکاری طلا بیشتر در صنایع الکترونیک کاربرد دارد. قطعات الکترونیکی برای هزینه کمتر عموما از مس ساخته می شوند. روکش یک لایه نازک از طلا بر روی این قطعات مقاومت به خوردگی آن ها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.بسیاری از فلزات و مواد دیگر نیز ممکن است برای مقاصد زینتی با طلا آبکاری شوند. یک مثال رایج، مدال های طلاست. آبکاری طلا معمولا در بازسازی زیورآلات نیز کاربرد دارد.

آبکاری روی

آبکاری روی به ویژه برای فولادها بسیار متداول است. روی با ایجاد یک لایه محافظ بر روی فلز از اکسیداسیون آن جلوگیری می کند. در صورتی که این لایه هم آسیب ببیند، فلز روی به ویژه در مقابل آهن به عنوان یک آند فدا شونده عمل می کند و در نتیجه فلز خورده نخواهد شد. بسیاری از قطعات سخت افزاری کامپیوتری را روی آبکاری شده اند.

آبکاری قلع

آبکاری قلع به طور گسترده ای هم برای حفاظت سطوح آهنی و هم برای فلزات غیر آهنی استفاده می شود. قلع غیر سمی و مقاوم در برابر خوردگی است و از این نظر در صنایع بسته بندی مواد غذایی بسیار کاربرد دارد. به این منظور عموما قوطی های کنسرو را با قلع آبکاری می کنند تا در برابر مواد غذایی مقاوم باشند.

آبکاری مس

فلز مس به دلیل نرمی، رسانایی الکتریکی عالی و جذب تنش های گرمایی در صنایع مختلف عموما به عنوان لایه زیرین قرار می گیرد. در بسیاری از موارد قبل از آبکاری فلزات دیگر بر فولادها ابتدا برای بهبود چسبندگی سطحی یک لایه مس بر آن آبکاری می کنند. به خاطر رنگ زیبای مس بسیاری از ظروف و اشیای تزئینی با مس آبکاری می شوند.

آبکاری پلاستیک

سطح اجسام در فرآیند آبکاری باید رسانا باشد. بنابراین در صورتی که بخواهیم با این روش مواد غیرفلزی را پوشش دهیم، باید حتما از قبل لایه ای رسانا بر سطح آن ها ایجاد کرده باشیم. به همین دلیل اجسام پلاستیکی را نمی توانیم مستقیما آبکاری کنیم. آبکاری پلاستیک ها با فلزات متفاوتی انجام پذیر است.

بسیاری از اجسام پلاستیکی را برای اهداف تزئیناتی با نیکل، نقره و یا حتی طلا آبکاری می کنند. آبکاری پلاستیک ها با فلزات علاوه بر زیبایی آن ها را در برابر خوردگی و تغییرات شیمیایی نیز مقاوم می سازد.

در کاربردهایی که نیاز به ایجاد رسانایی باشد، مثلا در صنایع الکترونیک، عموما قطعات پلاستیکی را با مس آبکاری می کنند. در ساخت بسیاری از تجهیزات داخل خودروها مانند دستگیره ها و … نیازی به ساخت آن ها با فلزات نیست. اما آبکاری آن ها با کروم ظاهری بسیار زیبا به داخل خودرو می بخشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>