اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


خوردگی


سنجش خوردگی شیاری

خوردگی شیاری در فلزات را می توان به صورت کیفی و یا با کمک آزمون های الکتروشیمیایی بررسی ارزیابی نمود. برای بررسی میزان خوردگی شیاری در نمونه های فلزی معمولا از طریق روش های گوناگونی اقدام به ایجاد شیار بر روی آن می کنند.

یکی از روش های ایجاد شیار استفاده از واشر و یا چوب پنبه و اتصال آن با پیچ و مهره و روش های دیگر بر روی سطوح نمونه است. این نمونه ها در محلول های خورنده غوطه ور شده و پس از گذشت مدت زمان مشخصی، سطح خورده شده، اندازه عمق حفرات ایجاد شده و وضعیت واشرها به طور کیفی مورد بررسی قرار می گیرد.

سنجش خوردگی حفره دار شدن

روش های مختلفی برای برای گزارش میزان مقاومت یک فلز در برابر خوردگی حفره دار شدن وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از نمودار پتانسیل بر حسب زمان برای تعیین پتانسیلی است که در آن حفره دار شدن شروع می شود.

بر اساس این تکنیک می توان پتانسیل لازم برای شروع تشکیل حفرات را در ساختار فلزی که بر روی آن لایه پسیو ایجاد شده است، تخمین زد. همچنین با برگرداندن پتانسیل (پلاریزاسیون سیکلی) و محاسبه نقطه تقاطع آن با نمودار اولیه می توان پتانسیل حفاظت از حفره دار شدن را نیز محاسبه نمود.

سنجش خوردگی مرزدانه ای

برای مطالعه خوردگی مرزدانه ای دو آزمون معروف وجود دارد:

  • آزمون استرایکر
  • آزمون وارن

در آزمون استرایکر بر روی نمونه مورد نظر که عموما از جنس فولاد زنگ نزن است، یک خط جوش عرضی ایجاد می شود تا نمونه حساس شود. سپس با برش نمونه در جهت عمود بر خط جوش و با اچ کردن آن در محلول اگزالیک اسید سطح آن توسط میکروسکوپ مشاهده و به صورت کیفی میزان خوردگی مرزدانه ای را بررسی می شود.

در روش وارن، نمونه های مورد نظر در یک کوره حساس می شوند و برای 5 دوره نیم ساعته در محلول خورنده غوطه ور می شوند. در این روش پس توزین نمونه ها و محاسبه سرعت خوردگی، اگر نسبت سرعت خوردگی نمونه حساس شده به سرعت خوردگی نمونه حساس نشده کمتر از 1.5 اندازه گیری شود، فولاد در برابر خوردگی مرزدانه ای مقاوم است.

یکی دیگر از روش های پر کاربرد در این زمینه، انجام پلاریزاسیون سیکلی برای نمونه های حساس شده است. در این روش با رسم نمودار های رفت و برگشت در شاخه آندی نسبت چگالی جریان دماغه ها محاسبه شده و عدد به دست آمده به عنوان درجه حساسیت گزارش می شود.

سنجش خوردگی مکانیکی

برای مطالعه خوردگی تحت تنش، معمولا با خم کردن نمونه ها در آن ها تنش کششی ایجاد می شود. نمونه های خم شده با پیچ و مهره در بخار محیط خورنده قرار داده می شوند. در نهایت با بررسی کیفی و میکروسکوپی ترک های ایجاد شده و همچنین انجام آزمون های پتانسیومتری و پلاریزاسیون می توان خوردگی را بررسی نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>