اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


حفاظت کاتدی


حفاظت کاتدی چیست؟

خوردگی فلزات موضوعی اجتناب ناپذیر است. این واقعه به دلیل حل شدن یون های فلز و آزاد شدن الکترون های آن به وقوع می پیوندد. در اصل، زمانی که در یک مدار الکتروشیمیایی جهت جریان از سطح فلز به سمت الکترولیت برقرار شود، می توانیم بگوییم که فلز در معرض خورده شدن و تخریب قرار دارد.

اما اگر بتوانیم در این سیستم، جهت جریان را از الکترولیت به سمت فلز تغییر دهیم چه اتفاقی می افتد؟؟ درست حدس زده اید! در این حالت فلز از خوردگی محافظت می شود.

به بیانی علمی تر، حفاظت کاتدی که در اصطلاح با نام حفاظت کاتدیک نیز شناخته می شود، یعنی فراهم کردن الکترون اضافی برای فلزی که در معرض خورده شدن قرار دارد. طراحی سیستم های حفاظت کاتدی امروزه به یک تخصص در حوزه علم خوردگی تبدیل شده که مهندسین مواد و به ویژه مهندسین خوردگی بسیار با آن سر و کار دارند.

امروزه از این تکنیک برای محافظت انواع آلیاژهای آهنی و غیر آهنی مانند فولاد، مس، برنج و در اکثر محیط های آبی و یا خاکی استفاده می شود. حفاظت کاتدیک یکی از تکنیک های با سابقه در علم خوردگی است که تا حد زیادی صدمات ناشی از خوردگی های یکنواخت و موضعی مانند حفره دار شدن، خوردگی توام با تنش، خوردگی خستگی، مرزدانه ای و … را کاهش می دهد.

حفاظت کاتدی همواره یکی از مؤثرترین روش های کنترل خوردگی به شمار می آید، چرا که با اعمال آن می توان طول عمر سازه ها و تجهیزات را به طور چشمگیری افزایش داد. این تکنیک به طور گسترده ای در حفاظت از خوردگی لوله های توزیع و انتقال گاز، مواد نفتی و آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>