اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


فرزکاری


نرخ پیشروی (Feed rate)

در عملیات فرز کاری، منظور از نرخ پیشروی مقدار فاصله ای است که تیغه فرز در هر دور گردش درون قطعه کار نفوذ می کند. این میزان بر حسب میلیمتر بر دور گزارش می شود. نرخ پیشروی به عواملی مثل جنس ابزار، جنس قطعه کار، قطر تیغه فرز، عمق و پهنای برش، حضور یا عدم حضور خنک کننده و توان موتور دستگاه بستگی دارد.

با افزایش نرخ پیشروی، ضربات ناشی از برخورد لبه های برش با سطح قطعه کار زیاد می شوند. این ضربه ها می توانند باعث شکستن تیغه ها یا به هم خوردن صافی سطح ماشین کاری شوند. در بعضی موارد حتی میله فرزگیر تاب بر می دارد. همچنین فرزکاری و پیشروی ابزار باید به شکل پیوسته انجام شود و عدم پیوستگی باعث ایجاد گودی در سطح قطعه ماشین کاری می شود.

تعداد دوران (number of revolution)

به تعداد چرخش ابزار برش در واحد زمان تعداد دوران گفته می شود و با واحد دور بر دقیقه یا RPM گزارش می شود. پیش از شروع کار، لازم است تعداد دوران دستگاه با توجه به ضخامت و ویژگی های دیگر قطعه به دقت تعیین شود.

سرعت برش

به سرعت نقطه ای از ابزار که در تماس با سطح قطعه کار است، سرعت برش دستگاه فرز گفته می شود. سرعت برش با توجه به عوامل متعدد فرایند مانند حساسیت و دقت مورد نیاز قطعه تعیین می شود.

باربرداری مخالف (Conventional Milling)

در این حالت جهت چرخش ابزار و پیشروی قطعه کار مخالف هم هستند. در واقع نیروی برشی سعی می کند قطعه کار را از میز جدا کند. از این رو در گیره بندی لازم است احتیاط بیشتری انجام شود. در هنگام شروع فرآیند ضخامت براده ای که جدا می شود، بسیار کوچک است و ابزار روی قطعه کار می لغزد. این لغزیدن علائمی در سطح قطعه نهایی به وجود می آورد که با چشم قابل رویت است.

باربرداری موافق (Climb Milling یا Down Milling)

در این حالت جهت چرخش ابزار و پیشروی قطعه کار یکسان هستند. عمق براده برداری در شروع برخورد ابزار و قطعه کار زیاد است. در واقع ضخامت براده ای که جدا می شود زیاد است و در ادامه کمتر می شود. به همین علت ضربه های زیادی توسط ابزار به قطعه و میز وارد می شود که برای قطعات ترد مانند چدن ها و سرامیک ها مناسب نیست؛ چرا که می تواند ترک سطحی ایجاد کند.

در این روش باربرداری، امکان لغزیدن ابزار روی قطعه کار وجود ندارد و این عدم لغزش منجر به افزایش صافی سطح نسبت به باربرداری موافق می شود. همچنین با توجه به این موضوع که جهت نیروی وارده بر قطعه کار به سمت پایین است، ماشین کاری قطعات نازک امکان پذیر خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>