اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سود پرک و کاربرد آن در صنایع:
سود پرک بازی بسیار قدرتمند با فرمول شیمیایی NaOH و در واقع همان هیدروکسید سدیم جامد است.

سود-پرک

سود پرک با اسامی دیگری مانند نام های کاستیک سودا (Caustic Soda)، سود سوز آور، سود جامد پرک و گاهی چربی گیر صنعتی نیز شناخته می شود.

هیدروکسید سدیم (Sodium hydroxide)یا سود سوز آور کاربردهای صنعتی مختلفی دارد و در تولید خمیر کاغذ و کاغذ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پارچه، صابون، مواد شوینده، مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

سود پرک ماده ای جامد سفید رنگ، فاقد بو و به شکل پولک های سفید رنگ است که به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند و دچار چسبندگی می شود.

ویژگیهای فیزیکی و شیمایی سود پرک:
سود پرک یک باز قوی و بسیار واکنشگر است که دمای ذوب آن 1390 درجه سانتی گراد است. این ماده به شدت جاذب رطوبت است و با رطوبت موجود در هوا واکنش می دهد بنابراین باید در نگهداری آن دقت کرد.

سود سوزآور یا کاستیک سودا در آب، اتانول و متانول به خوبی حل می شود و یک ماده بسیار خورنده برای ترکیبات آلی و غیر آلی است.این ماده با یک واکنش گرمازا در آب حل شده و خاصیت خورندگی آن به حالت محلول بیشتر می شود.

روش تولید سود پرک چگونه است؟
الکترولیز محلول سدیم کلرید:
فرایند اصلی تولید سود سوز آور، الکترولیز محلول های سدیم کلرید در انواع ظروف الکترولیتی است. به عنوان مثال در فرایند پیل جیوه کاستنر- کلنر که به دلیل سمیت جیوه منسوخ شده است جریانی از جیوه به عنوان کاتد استفاده می شود و ملغمه سدیم به دست آمده و پس از ترکیب با آب سود پرک را ایجاد می کند.

پیل دیافراگم فرایند معروف دیگری برای تولید این ترکیب شیمیایی است که در آن الکترولیت از آند به کاتد حرکت می کند و سدیم هیدروکسید، گاز کلر و هیدروژن تولید می شود.

فرایند سودا- آهک:
یک فرایند قدیمی تر برای تولید سدیم هیدروکسید فرایند سودا - آهک است که در آن سودا اَش (کلسیم هیدروکسید) در واکنش با سدیم کربنات به کاستیک سودا تبدیل می شود.

خرید و فروش سود پرک:
این ترکیب به دلیل کاربرد گسترده در صنایع توسط شرکت ها و کارخانه های مواد شیمیایی تولید می شود. سود پرک بندر امام، سود پرک نیرو کلر و سود پرک مارک گوهر برخی از انواع با کیفیت این ترکیب شیمیایی هستند.

تولید کننده سود پرک معمولا کارخانه های مواد شیمیایی هستند و فروشنده سود پرک شرکت های مختلف تامین کننده مواد شیمیایی و مواد آزمایشگاهی می باشند.

سود پرک چه کاربردهایی دارد؟
سدیم هیدروکسید یک باز قوی است که برای تولید نمک های سدیم، پاک کننده ها، تنظیم pH و تیتراسیون، سنتزهای ارگانیک و حتی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت رنگ بری کاربرد گسترده ای در صنعت کاغذ سازی و نساجی دارد. سود سوزآور برای تولید آلومینیوم از سنگ معدن آن نیز یک ماده اساسی است.

سود پرک در صنایع غذایی برای شستن یا پوست کندن میوه ها و سبزیجات، آماده سازی قهوه و شکلات، تولید رنگ کارامل، تولید نوشیدنی های بدون الکل، سفت کردن بستنی و تولید نودل چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاستیک سودا همچنین به دلیل خاصیت قلیایی شدید برای تصفیه آب و افزایش PH آب مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای افزایش PH این است که خاصیت خورندگی آن کاهش یافته و درصد فلزاتی سمی و سنگین مانند قلع و مس را در آب کاهش می دهد.

علاوه بر این قدرت چربی بری سدیم هیدروکسید باعث شده که به طور گسترده ای برای تولید شوینده ها مورد استفاده قرار بگیرد و بیشترین کاربرد آن در صنعت تولید صابون است. شایان ذکر است که قدرت پاک کننده این ماده در آب گرم افزایش می یابد.

سود کاستیک همچنین در تولید سلول های سوختی و تولید رزین های اپوکسی (Epoxy resins) که در توربین ها بادی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این ترکیب تولید سدیم متیلات در فرآیند تولید بیواتانول و بیودیزل است بنابراین ماده در صنایع تولید سوخت نیز استفاده می شود.

عوارض و خطرات کار با سود پرک:
سدیم هیدروکسید می تواند به راحتی با پروتئین ها و چربی ها در بافت های زنده ترکیب شود سوختگی های شیمیایی ایجاد کند و ممکن است در تماس با چشم باعث ایجاد کوری دائمی شود.

بنابراین، هنگام استفاده از این ترکیب یا محلول های آن، همیشه باید از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش های لاستیکی، لباس ایمنی و حفاظت چشم استفاده شود. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم ها محل را به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید.

این ماده شیمیایی در صورت بلع می تواند باعث آسیب جدی شود و مری و رگ های خونی را می سوزاند و می تواند منجر به خونریزی منجر به مرگ شود.

توجه داشته باشید که انحلال در آب سدیم هیدروکسید بسیار گرمازاست و گرمای حاصل می تواند باعث سوختگی یا آتش گرفتن مواد اشتعال زا شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>