اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ورمی کمپوست (Vermicompost) نوعی کمپوست است که در آن از گونه های خاصی از کرم های خاکی برای تقویت فرایند تبدیل زباله های آلی به کود استفاده می شود.

کمپوست

ورمی کمپوست در واقع مدفوع کرم خاکی است که می تواند باعث بهبود خواص بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی خاک شود.

تولید ورمی کمپوست یک فرآیند مزوفیلی است که از میکروارگانیسم ها و کرم های خاکی در تولید کود استفاده می شود. کرمهای خاکی از مواد زاید آلی تغذیه می کنند و آن را از دستگاه گوارش خود عبور می دهند و به شکل دانه ای که به عنوان ورمی کمپوست شناخته می شود، از بدن خارج می کنند.

ترشحات شیمیایی موجود در دستگاه گوارش کرم خاکی به تجزیه خاک و مواد آلی کمک می کند، بنابراین کود حاصل حاوی مواد مغذی بیشتری است که بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می گیرد.

روش تولید ورمی کمپوست چگونه است؟
طیف گسترده ای از باقیمانده های آلی، مانند ساقه گیاهان، پوست، برگ، ساقه، علف های هرز و غیره را می توان به vermicompost تبدیل کرد. سایر مواد اولیه احتمالی برای تولید این کمپوست زباله های دامی، زباله های طیور، لبنیات، ضایعات فرآوری مواد غذایی هستند.

هر کرم خاکی ضایعات آلی که می خورد حجم آن را 40 تا 60 درصد کاهش می دهد. این موجود کوچک حدود 0.5 تا 0.6 گرم وزن دارد و ضایعات آلی را معادل وزن بدن خود می خورد و حدود 50 درصد از زباله های مصرفی در روز را به عنوان کود تولید می کند.

میزان رطوبت این کود بین 32 تا 66 درصد و pH آن حدود 7 است. میزان مواد مغذی موجود در این نوع کمپوست به منبع ماده اولیه و گونه های کرم خاکی بستگی دارد.

نزدیک به 3600 نوع کرم خاکی وجود دارد که به انواع نقب زن و غیر نقب زن تقسیم می شوند. گونه های کرم خاکی قرمز مانند Eisenia foetida در ساخت کمپوست کارآمد هستند. کرم های خاکی غیر نقب زن 10٪ خاک و 90٪ مواد زاید آلی را می خورند. اینها زباله های آلی را سریعتر از کرمهای خاکی نقب زن به ورمی کمپوست تبدیل می کنند.

آنها می توانند دمای 0 تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل کنند اما ظرفیت زاد و ولد آنها در 25 تا 30 درجه سانتی گراد و رطوبت 40-45 درصد در پشته کود بیشتر است.

انواع کرم های خاکی نقب زن فقط شب ها روی سطح خاک می آیند. اینها باعث ایجاد سوراخ هایی در خاک تا عمق 3.5 متر می شوند و با خوردن 90 درصد خاک و 10 درصد زباله های آلی 5.6 کیلوگرم ورمی کمپوست تولید می کنند.

انواع ورمی کمپوست بستگی به میزان تولید و ساختارهای کمپوست دارد. این نوع کود در مقیاس کوچک برای پاسخگویی به نیازهای شخصی تولید می شود و کشاورزان / باغداران می توانند سالانه 5-10 تن ورمی کمپوست تولید کنند. از طرف دیگر تولید این کود در مقیاس بزرگ با بازیافت مقادیر زیادی زباله های آلی در تأسیسات مدرن با تولید بیش از صدها تن سالانه در مقیاس تجاری انجام می شود.

قیمت خرید و فروش ورمی کمپوست:
قیمت ورمی کمپوست و قیمت کرم ورمی پوست متفاوت است. این نوع کمپوست ممکن است به صورت عمده و یا بسته بندی شده با انواع ترکیبات کمپوست و خاک به فروش برسد.

این کود در منازل، مهد کودک ها، چشم اندازهای شهری، گلخانه ها قابل استفاده است و در فروشگاه های عرضه کودهای کشاورزی، و گل فروشی ها عرضه می شود. مقدار مصرف کود ورمی کمپوست برای گیاهان مختلف متفاوت است.

ویژگیهای ورمی کمپوست خوب چیست؟
یک ورمی کمپوست با کیفیت، مرطوب و به رنگ سیاه تیره است و بوی دلپذیر خاکی دارد. این ماده حاوی مواد مغذی محلول در آب است و یک کود آلی بسیار مفید و غنی از مواد مغذی و تهویه کننده خاک است. vermicompost متعادل شامل NPK، گوگرد، کلسیم، منیزیم و آهن است و همچنین حاوی ریز مغذی هایی مانند منگنز، روی، مس، بور و مولیبدن می باشد.

این ترکیب یکی از بهترین کودها و نرم کننده های خاک است که می تواند برای گیاهان گلدان و خاک های زراعی استفاده شود. این کود می تواند با خاک یا حتی شن مخلوط شود. بسته به نوع گیاه می توانید با این کود ترکیب های مختلفی برای گلدان ایده آل خودتان بسازید.

مواد مغذی موجود در این کمپوست به آرامی و به طور پیوسته در اختیار گیاهان قرار می گیرد و یک وضعیت ایده آل برای گلهای گلدان و سایر گیاهان فراهم می کند.

مزایای مصرف ورمی کمپوست چیست؟
مدفوع حاصل از کرم خاکی حاوی درصد بیشتری از مواد مغذی ماکرو و میکرو نسبت به کمپوست ساده است. جدا از سایر مواد مغذی کود حاصل از یک کرم خوب غنی از NPK است که به سرعت در دسترس است و طی یک ماه پس از استفاده آزاد می شود.

ورمی کمپوست رشد گیاه را تقویت می کند، بیماری را در گیاهان سرکوب می کند، تخلخل و فعالیت میکروبی را در خاک را افزایش می دهد و باعث افزایش احتباس آب و هوادهی خاک می شود. ورمی کمپوست برای گیاهان آپارتمانی نیز مفید است و به رشد آنها کمک می کند.

این کود همچنین باعث کاهش نیاز به کودهای شیمیایی و کاهش میزان زباله های موجود در محل های دفن زباله شده و برای محیط زیست نیز سودمند است. تولید این کود در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای غربی، آسیا- اقیانوسیه و آسیای جنوب شرقی در حال افزایش است.

یکی از محصولات نسبتاً جدید در این رابطه ورمی کمپوست چای است که مایعی است که با استخراج مواد آلی، میکروارگانیسم ها و مواد مغذی از ورمی کمپوست تولید می شود. بر خلاف ورمی کمپوست و کمپوست، این کود مایع آلی ممکن است به طور مستقیم در شاخ و برگ گیاهان استفاده شود، طبق گفته ها این ترکیب برای تقویت گیاه در مقابل بیماری ها موثر است.

چای ورمی کمپوست همچنین ممکن است به عنوان مکمل می تواند همراه با کمپوست برای افزایش فعالیت های بیولوژیکی خاک استفاده شود.

معایب ورمی کمپوست چیست؟
ورمی کمپوست بسیار شبیه سایر انواع کمپوست است. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد این ترکیب همانطور که بسیاری ادعا می کنند برتری خاصی دارد. از طرف دیگر این کود منبع آلی بسیار مناسبی است که می تواند به خاک اضافه شود.

این کود مانند همه منابع ارگانیک دیگر باعث انتشار سریع مواد مغذی شده و در ادامه به مدت طولانی مواد مغذی بیشتری را ارائه می دهد. همچنین باعث بهبود ساختار خاک می شود زیرا مواد آلی را به آن اضافه می کند.

در نهایت باید گفت ورمی کمپوست انقلابی در زمینه تولید سبزیجات و باغداری ایجاد کرده است. این کود در کشاورزی ارگانیک بهترین نتایج را در بین سایر کودهای شیمیایی نشان داده است. انواع سبزیجات میوه ای، زیرزمینی و برگ دار را می توان با استفاده از ورمی کمپوست به عنوان یک کود اصلی، چه در ظروف و چه روی تخت های پرورشی کشت کرد.

چگونه با کرم ها کمپوست درست کنیم؟
تهیه ورمی کمپوست روشی ساده برای کاهش زباله های خانگی است و انجام این کار چه در یک آپارتمان کوچک و چه در یک خانه بزرگ امکان پذیر است! با قرار دادن ضایعات مواد غذایی خود با مواد خشک مانند ضایعات کاغذ و مقوا و افزودن ماده جادویی - کرم ها - می توانید آن را به طلای کمپوست تبدیل کنید.

همه کرم ها یکسان آفریده نشده اند. برای کمپوست سازی ورمی، شما به wiggler قرمز یا کرم خاکی قرمز احتیاج دارید (احتمالاً در صورت ماهیگیری برای شما آشنا است).

کرم های موجود در جهان در زندگی یک مأموریت دارند: ضایعات غذایی موجود را بخورند و با دفع آن را به خاک میریزند که باعث به وجود آوردن خاکی فوق العاده غنی می شود. موجودات زنده دیگری نیز در جهان وجود دارد که به تجزیه زباله های موجود در جهان کمک می کنند. اما کرم ها و سلامتی آنها اولویت شماره یک هستند.

تهیه سطل برای ورمی کمپوست:
بیشتر سطل های مورد استفاده برای ساخت کمپوست از سطل های بزرگ پلاستیک و درب دار ساخته می شوند. سطل بلند و پهن بهتر از یک سطل بلند و باریک است. از سوراخ یا چکش و میخ برای ایجاد سوراخ های هوای بیشتر در قسمت درب استفاده کنید.

بعضی از سازمان ها سطل های آماده را با سوراخ های بزرگ و سوراخ ایجاد شده در کناره ها و صفحه هایی که برای گردش هوا کافی در آن تعبیه شده است می فروشند (البته اما هیچ راه فراری برای کرم وجود ندارد).

کاغذ مرطوب و خرد شده (روزنامه بهترین نوع است)، ضایعات و کرم های مخصوص (حدود یک پوند کرم برای اکثر سطل ها باید مقدار مناسبی باشد) را به سطل آشغال اضافه کنید و درب سطل آشغال را ببندید.

حدود یک بار در هفته، مواد را در سطل آشغال جابه جا کنید تا به هوادهی مورد نیاز کمک کند. همیشه یک لایه کاغذ خرد شده یا خاک اره را بالای قسمت مواد ضایعات نگه دارید تا از ایجاد بوها و مشکلات دیگر جلوگیری کند. هنگامی که افزودن مواد جدید را متوقف کردید، کمپوست باید ظرف یک تا دو ماه آماده برداشت شود (بسته به مقدار اضافه شده در آخرین تغذیه).

نگهداری سطل ورمی کمپوست:
سطل آشغال باید به اندازه یک اسفنج مرطوب رطوبت داشته باشد. دمای داخلی 55 تا 75 درجه فارنهایت برای کرم ها مناسب است.

آنها را از اجاق، بخاری یا تهویه مطبوع دور نگه دارید.محیط های خیلی سرد باعث می شود کرم های شما یخ بزنند و محیط های خیلی گرم باعث می شود کرم های شما کباب شوند. به یاد داشته باشید، کرم ها با کار خود گرمای مورد نیاز خود را ایجاد می کنند.

کرم ها کمی شبیه بچه ها هستند آنها غذا خوار هستند و وقتی مراقبانشان غذای آنها را خرد می کند دوست دارند. ضایعات مواد غذایی را به قطعات یک تا دو اینچی برش داده و قبل از افزودن آن به سطل آشغال، آن را خرد کنید. این اجازه می دهد تا سطح بیشتری برای کرم ها به وجود آید و کرم ها سریعتر غذا بخورند.

اگر به تعطیلات نیاز دارید نگران نباشید. کرم های شما بدون هیچ کمکی می توانند حدود سه تا چهار هفته تنها بمانند. قبل از عزیمت، یک کیسه فریزر یا دو عدد پر از ضایعات غذایی برای آنها تهیه کنید و آن را به طور مساوی در اطراف سطل آشغال پخش کنید.

نحوه برداشت ورمی کمپوست:
کمپوست وقتی رنگ قهوه ای مایل به سیاه عمیق داشته باشد و دارای رطوبت باشد، آماده است. ممکن است چند قطعه کوچک پوسته تخم مرغ یا کاغذ باقی مانده باشد.

قبل از اینکه این کود را به گیاهان خود بدهید، تا آنجایی که ممکن است کرم ها را جدا کنید تا آنها بتوانند برای شما کار کنند. از آنجا که کرم ها محیط های تاریک و گرم را دوست دارند، اغلب در وسط یا کف ظرف مخفی می شوند.

مواد مورد استفاده به عنوان ضایعات:
مواردی که می توانید با کرم های خود در ظرف کمپوست وارد کنید:

  • ضایعات غذایی (از جمله مواردی مانند پوست خربزه، ریشه گیاهان، ساقه گیاهان و سبزیجات، برگ گیاهان، هسته میوه ها، پوست میوه ها و غیره).
  • پوسته تخم مرغ (اما نه تخم مرغ کامل)، جلبک دریایی شسته شده (مانند پوسته صدف، نه پوست میگو).
  • لباس قدیمی دارای الیاف طبیعی (پیراهن های قدیمی، جوراب و غیره).
  • نخ طبیعی، ریسمان و رشته.
  • محصولات کاغذی براق (جعبه های مقوایی، روزنامه ها، مجله ها، بیشتر نامه های ناخواسته، پاکت نامه ها و غیره).
  • برگ و کیسه های چای (منگنه را جدا کنید)، آسیاب قهوه و فیلترها.
  • گیاهان مرده، تکه های چمن، برگ کاج - فقط مطمئن شوید که به آنها سموم دفع آفات پاشیده نشده است.
  • چوب طبیعی و فرآورده های جانبی طبیعی مانند خاکستر چوب، خاک اره و تراشه (بدون خاکستر ذغال سنگ).
  • پر و مو (انسان، گربه، سگ و غیره).
  • مواردی که نمی توانید در سطل کرم کمپوست وارد کنید.
  • پوست لیمو، آهک، پوست پرتقال یا سایر مرکبات (در صورت استفاده خاک بسیار اسیدی می شود).
  • پیاز و سیر.
  • گوشت، چربی، استخوان یا روغن ( کره، گوشت خوک، سوپ و غیره).
  • پلاستیک و کاغذ دارای روکش پلاستیکی (مانند مجلات براق).
  • برچسب ها، از جمله برچسب های گیاهی ( قبل از استفاده تمبرها را از پاکت ها پاک کنید).
  • محصولات نان یا مخمر (بدون کراکر یا کیک).
  • نمک، فلفل و سایر ادویه ها.
  • شیر، لبنیات یا محصولات لبنی.
  • مدفوع گربه یا سگ.
  • گیاهان بیمار یا آلوده.
  • محصولات چوبی تصفیه شده.

عیب یابی سطل های ورمی کمپوست:
بوی کود کمپوست شما باید کمی خاکی شیرین باشد و فقط در صورت باز کردن درب سطل آشغال برای اضافه کردن ضایعات و تغذیه کرم ها قابل توجه است.

اگر هنگام تغذیه کرم ها متوجه بوی خاموش یا فاسد شدید، یا اگر کرم های زیادی را در تلاش برای بیرون رفتن از سطل آشغال مشاهده کردید، مطمئنا مشکلی پیش آمده است.

اگر سطل آشغال مورد استفاده شما خیلی مرطوب بود، خاک را از گوشه ها حرکت دهید و برای جذب آب و بازیابی تعادل، کاغذهای خرد شده را به خصوص در گوشه ها اضافه کنید. اگر سطل آشغال مورد استفاده شما خیلی خشک شده بود.

می توانید مقداری سبزیجات را پوره کنید و آن را به سطل اضافه کنید تا رطوبت به کمپوست شما اضافه شود یا به قسمت بالای کمپوست مقداری آب اسپری کنید.

آلودگی ارگانیسم های دیگر که با کرم های شما زندگی می کنند اما بیشتر اوقات قابل توجه نخواهند بود. بیشتر آلودگی ها موجود، مانند مگس های میوه ای، به راحتی قابل از بین بردن هستند برای این کار ضایعات را 24 ساعت قبل از افزودن به سطل آشغال منجمد کنید.

سایر نکات مربوط به کمپوست سازی ورمی:
سعی کنید نسبت 70 درصد ماده قهوه ای (کاغذ، چوب، گیاهان خشک و مرده) به 30 درصد ماده سبز (ضایعات غذایی، گیاهان جوان و برگهای مرطوب) را حفظ کنید.

برای کاهش احتمال وجود مگس میوه، ضایعات را به مدت 24 ساعت منجمد کنید قبل از اینکه آنها را به سطل آشغال خود اضافه کنید. به کرم ها هوا بدهید، هر هفته یا بیشتر کمپوست را برای هوادهی به اطراف منتقل کنید.

کرم های خود را تنبل نکنید. اگر مشاهده کردید که بوهایی شروع به شکل گیری می کنند ممکن است بیش از حد به کرم ها غذا داده اید. مقدار تغذیه آنها را کم کرده و کمی کاغذ به کمپوست خود اضافه کنید تا بوها را جذب کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>