اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دولومیت (Dolomite) مینرال کربنات بی آب است که از کربنات منیزیم کلسیم تشکیل شده است و فرمول آن در حالت ایده آل CaMg (CO3) 2 است.

دولومیت

دولومیت همچنین اصطلاحی است که برای سنگ کربنات رسوبی مورد استفاده قرار می گیرد.دولومیت یک کربنات مضاعف است که دارای ساختاری متناوب از یون های کلسیم و منیزیم است و کریستالهای آن به رنگ سفید، برنزه، خاکستری یا صورتی یافت می شوند. مقادیر کمی آهن در ساختار این مینرال به بلورها رنگ زرد تا قهوه ای می بخشد.

هر آنچه باید در مورد دولومیت بدانید:
این ترکیب به ندرت در محیط های رسوبی جدید یافت می شود، اما دولوستون ها بسیار متداول هستند. آنها می توانند از لحاظ جغرافیایی گسترده و صدها تا هزار پا ضخامت داشته باشند.

بیشتر سنگ های غنی از دولومیت در ابتدا به عنوان لجن کربنات کلسیم رسوب می کنند و پس از رسوب دچار تغییر می شوند.

این ماده معدنی به عنوان یک سنگ زینتی، سنگ دانه بتنی و منبع اکسید منیزیم و همچنین در فرآیند Pidgeon برای تولید منیزیم مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این دولومیت یک سنگ مخزن مهم نفتی است و به عنوان سنگ میزبان برای رسوب سنگهای معدن فلزاتی مانند سرب، روی و مس عمل می کند.

گاهی اوقات در مکان هایی که سنگ آهک کلسیت بسیار کم و یا پرهزینه است از این ماده به عنوان شار برای ذوب آهن و فولاد استفاده می شود. همچنین مقادیر زیادی از آن فرآوری شده و در تولید شیشه شناور مورد استفاده قرار می گیرد.

دولومیت کلسینه همچنین به عنوان یک کاتالیزور برای از بین بردن قیر در گاز زدایی بیومس در دمای بالا استفاده می شود.

کاربردهای دولومیت:
از آنجا که این ماده حاوی مقادیر نسبتاً کمی از مواد رادیواکتیو است، می تواند در برابر تداخلات پرتوهای کیهانی بدون افزودن به سطح تابش پس زمینه، به عنوان عایق عمل کند.

در باغبانی، این ترکیب و سنگ آهک آن به خاک ها و گلدان های بدون خاک به عنوان یک بافر pH و به عنوان منبع منیزیم اضافه می شوند.

این ماده همچنین به عنوان بستر در آکواریوم های دریایی (اب شور) مورد استفاده قرار می گیرد تا به تغییرات بافری در pH آب کمک کند.

این ترکیب شیمیایی هنگامی که کریستال های بزرگ و شفاف را تشکیل می دهد، از نظر کلکسیونرها و موزه ها بسیار ارزشمند است و نمونه هایی از آن در بهترین موزه های جهان نگهداری می شود.

این ترکیب واکنش بسیار ضعیفی با اسید هیدروکلریدریک رقیق شده و سرد ایجاد می کند. اما اگر اسید گرم باشد یا دولومیت پودر شود، واکنش اسیدی بسیار قوی تری مشاهده می شود.

این ماده وقتی در معرض گرما و فشار قرار می گیرد مانند سنگ آهک رفتار می کند یعنی با بالا رفتن درجه حرارت شروع به تبلور مجدد می کند. با این کار، اندازه بلورها در سنگ افزایش می یابد و سنگ ظاهری کاملاً کریستالی به خود می گیرد.

دولومیت و سنگ آهک به روشهای مشابهی استفاده می شوند. آنها در پروژه های عمرانی خرد شده و به عنوان ماسه استفاده می شوند. آنها در تولید سیمان، بلوک ها و اسلب ها برای کاربرد در سنگ های مهم مورد استفاده قرار می گیرند.

این ماده برای تولید آهک کلسینه استفاده شده و سختی زیاد آن را به یک ماده ساختاری برتر تبدیل کرده است. حلالیت پایین آن باعث مقاومت بیشتر این ترکیب در برابر محتوای اسیدی باران و خاک می شود.

هنگامی که سنگ آهک به دولومیت تبدیل می شود فرآیند دولومیته شدن منجر به کاهش حجم جزئی و ایجاد تخلخل در آن می شود. فضاهای ایجاد شده می توانند مایعاتی مانند نفت و گاز طبیعی را در خودشان حبس کنند به همین دلیل است که دولومیت اغلب سنگ مخزنی است که در اکتشاف نفت و گاز طبیعی جستجو می شود.

در صنایع شیمیایی از این ماده به عنوان منبع منیزیم (MgO) استفاده می شود و صنعت فولاد از آن به عنوان ماده سخت کننده در فرآوری سنگ آهن، در تولید شیشه و سرامیک و به عنوان شار تولید فولاد استفاده می کند.

در کشاورزی از این ترکیب به عنوان نرم کننده خاک و به عنوان افزودنی خوراک دام استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>