اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تری کلسیم فسفات (Tricalcium phosphate) که با نام اختصاری TCP شناخته می شود، نمک کلسیم اسید فسفریک با فرمول شیمیایی Ca3(PO4)2 است.

تری _کلسیم_فسفات

تری کلسیم فسفات جامدی سفید رنگ با قابلیت انحلال پایین است و اکثر نمونه های تجاری آن در واقع هیدروکسی آپاتیت هستند.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای بدن و خصوصا تکامل استخوان ها ضروری است. همه ما برای حفظ سلامتی باید روزانه از طریق رژیم غذایی مقدار مشخصی از این مینرال را دریافت کنیم.

از آنجاییکه کلسیم به راحتی با سایر مواد معدنی پیوند ایجاد می کند بسیاری از مکمل های کلسیم با سایر ترکیبات مفید برای بدن ترکیب می شوند. به عنوان مثال در تری کلسیم فسفات، کلسیم به یک مولکول فسفات متصل شده است.

اگرچه کمبود فسفر در رژیم غذایی بسیار نادر است اما فسفر یک بخش اساسی از غشای سلولی و اسیدهای نوکلئیک است. این مینرال همچنین در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی از جمله تولید انرژی، سیگنالینگ سلولی و استخوان سازی نقش اساسی دارد.

این ماده به دلیل دسترس پذیری گسترده و ارزان بودن در صنایع مختلف و حتی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و هر روز به کاربردهای این ماده مفید افزوده می شود.

تری کلسیم فسفات به صورت طبیعی در برخی کشورها از جمله مراکش، اسرائیل، فیلیپین، مصر و روسیه وجود دارد. ولی فرم طبیعی آن کاملا خالص نیست و حاوی اجزاء دیگری مانند آهک و ماسه است که می تواند ترکیب آن را تغییر دهد.

کاربردهای تری کلسیم فسفات چیست ؟
مهم ترین کاربرد این نمک کلسیم اسید فسفریک , نقش آن به عنوان مکمل غذایی است و اغلب اوقات به غلات صبحانه، لبنیات، آب میوه ها و نوشیدنی های حاوی سویا اضافه می شود.

تری کلسیم فسفات برای صافی و رفع کدورت به شیر سویا اضافه می شود و باعث می شود این نوشیدنی طعم شیرین تری داشته باشد. سایر غذاها و نوشیدنی های کم چرب نیز از این مزیت استفاده می کنند.

این ماده شیمیایی در حین تجزیه یون های مثبت و منفی ایجاد می کند که برای تنظیم pH مفید و کاربردی هستند. این عمل بافر کننده باعث می شود که غذاهایی مانند لبنیات، چاشنی ها، آب نبات و فرآورده های گوشتی بیش از حد بازی یا اسیدی نشوند.

از آنجاییکه تری کلسیم فسفات تقریباً در آب نامحلول است، به خوبی می تواند به عنوان یک ماده آنتی کیک عمل می کند و به همین دلیل در ادویه های پودر شده و مخلوط های جامد نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

TCP به عنوان قوام دهنده و سفت کننده در مواد غذایی عمل کرده و در تعامل با عوامل ژل کننده باعث تثبیت مواد غذایی می شود. علاوه بر این تری کلسیم فسفات به عنوان یک ماده نم گیر به بسیاری از چاشنی ها، مانند بیکینگ پودر، شکر و نمک سفره اضافه می شود.

پنیرها هنگام فرآوری به نمک معدنی احتیاج دارند و این ترکیب شیمیایی می تواند عطر و طعم و همچنین ارزش غذایی آنها را افزایش دهد.

تری کلسیم فسفات در پزشکی به عنوان مکمل غذایی برای تامین کلسیم و فسفر مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از این مکمل برای ترمیم نقایص استخوانی در صورتی که پیوند استخوان امکان پذیر نباشد، استفاده کرد.

این ماده ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با یک پلیمر تخریب پذیر، قابل جذب مانند اسید پلی گلیکولیک استفاده شود.

TCP همچنین به عنوان ساختاری برای سیستم های حمل دارو جهت تحویل داروهای موضعی در استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض و خطرات:
یکی از خطرات سلامتی تری کلسیم فسفات مصرف بیش از حد و ایجاد هایپرکلسمی است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که یک فرد سالم برای هایپرکلسمی باید مقدار قابل توجهی از این مکمل مصرف کند یا شرایط پزشکی خاصی داشته باشد.

همچنین مصرف TCP ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد و تری کلسیم فسفات گزینه مناسبی برای مبتلایان به بیماری کلیوی نیست.

علاوه بر این مطالعات متعدد حاکی از افزایش خطر بروز مشکلات قلبی -عروقی در افرادی است که مکمل های کلسیم مصرف می کنند.

با این حال، اکثر محققان معتقدند که اثرات مثبت مکمل های کلسیم بر سلامتی استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان از افزایش ریسک بیماری های قلبی -عروقی بیشتر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>